Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Fiffigt rådjursskydd till grönsakslandet, Tips sökes
          Nila
          Inlägg 14-05-2009, 13:14
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 278
          Medlem nr: 8 662

Någon som har något bra tips på hur jag bygger ett smart rådjursskydd till trädgårdslandet? Krånglade förra året med pinnar och nät, som lossnade och trasslade ihop sig när jag skulle lyfta på det. Måste ju finnas något smartare sätt... g.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 9)
          GME
          Inlägg 15-05-2009, 18:15
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 110
          Medlem nr: 22 685

En sådan här kanske wink.gif

Länk wink.gif

Har inte prövat själv ännu....

Redigerat av GME: 15-05-2009, 18:16

Citera
          Ingrid Zon3
          Inlägg 15-05-2009, 18:22
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 228
          Medlem nr: 5 153

Viltstängsel...

--------------------
          Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.

Citera
          Nila
          Inlägg 16-05-2009, 19:16
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 278
          Medlem nr: 8 662

CITAT (GME @ 15-05-2009, 19:15) *
          En sådan här kanske wink.gif

Länk wink.gif

Har inte prövat själv ännu....

Lite dyr för min del tyvärr, vore kanske något annat. smile.gif

Någon som har en bild på hur ni har gjort??

Citera
          smuleborg
          Inlägg 18-05-2009, 17:19
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

Instämmer, viltstängsel. Och det är dyrt och fult.

Vi använder en sörja av vatten/blodmjöl/ammoniak. Vi håller för näsan, rör om och kör ner "oasis på pinnar". Pinnarna (med de indränkta oasiskuberna) sticker vi sedan ner i som vi tror är noshöjd här och där. Vi tror det hjälper. Det som är över i hinken ställer vi - inbillar vi oss - på ett strategiskt ställe i utkanten av tomten.

Vi har hört att rådjuren är särskilt förtjusta i rödbetsblast, så vi odlar rödbetor i pallkragar som vi nätar in.

Vi har en hel del rådjur i krokarna (det kryllar av dem), men är nog tämligen "förskonade", ta i trä .

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-05-2009, 17:35
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Tyvärr finns det nog inget förutom högt stängsel som kan hålla rådjuren ute 100%.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          GME
          Inlägg 19-05-2009, 08:28
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 110
          Medlem nr: 22 685

Finns flera små huskurer mot dessa marodörer men ! alltid ett men med i bilden.
          De vänjer sig ! och ignorerar det hela och betar på som vanligt.

Några av dessa huskurer luktar ju inte så mumsigt så det har effekt på oss också tyvärr och de regnar bort och måste förnyas eller förses med regnskydd.

Tänkte lista en del som jag kommer på så här på rak arm, ni kan väll fylla på wink.gif

Vit tavla (10cm idameter)/ CD skiva
          Rådjuret egna varnings signal för fara, vid fara signalerar de till varandra genom att fälla upp sin lila stump till svans och blotta ändan där de har vit päls, funkar ett tag sedan stuntar de i dem, grejen e nog att man måste flytta runt dem så att de inte känner igen dem.

Blodmjöl/vatten/amoniak
          Botaniska I Gbg använder detta på oasis sticks, har provat själv men effekten avtar med tiden och jag har fått för mig att de ignorerar detta ännå efter en tid, de åt dock inte upp oasis sticksen wink.gif

Varg kiss
          Vägverket har gjort expriment med detta och det ska tydligen vara lovande, antgaligen får man vara djurskötare på kolmorden eller liknande för att få tag på det wink.gif

Katt kiss
          Fick tipset ifrån en granne som också har katt, stö ut kattsands klumparna i rabbaterna, på gående expriment dock en bit ifrån huset har en viss odör som sagt, hittils inga rådjur i år. men lite tidigt att säga bu eller bä om detta, de uteblivna besöken kan ju bero på god tillgång på annan föda o.s.v.

Vattenskrämman
          Vatten skrämman vet jag inget om men det skulle kuna fungera om de nu inte gillar att dush förstås doh wink.gif

Elektronisk uttrustning
          Piper när vibratoner av fötter detecteras, har inte provat mycket tveksam om det funkar, en grej jag såg på en hempuls sajt.

Nät
          Nät runt det man vill skydda, minst 150cm högt, funkar men kostar och hur kul ser det ut ?

Kycklingsnät
          Detta lägs på marken, ska tydligen vara obehagligt för dem att gå på, har inte provat själv, se upp med gräskliparen wink.gif

Kryddtagets
          Ska tydligen lukta illa, nåja de vill inte äta dem iallafall wink.gif
          men de var på andra ställen i trädgården....

Hjorthorns olja
          Dyrt som attan...har inte provat

Hund
          Lär säkert funka men vad har den stackarn gjort för att behöva leva i trädgården hela tiden, nu så har jag ingen hund.

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 19-05-2009, 09:58
          Länk hit: #8

Gäster

Vill man odla grönsaker i rådjursområden är det bara stängsel som gäller. Och har de väl hittat grönsakerna en gpng kommer de snart tillbaka, de är ju inte dumma....
          I en köksträdgård kan man ju inte riskera rådjursbesök, äter de upp sådderna är ju hela säsongen förstörd. Det finns sällan tid till omsådd. I den "vanliga" trädgården kan man kanske acceptera att en och annan perenn och buske äts upp eller får skador, ofta kommer de ju igen av sig själv ändå.
          Jag har mitt land inshägnat sen många år. Tidigare med fårstängsel men nu i år har vi bytt det mot ett svart plastnät från Allox. Det är mycket lättare att hantera än fårstängslet och syns nästan inte alls på håll. Mitt är 150cm högt och visst kan de hoppa över, men riktigt så desperata har de inte varit hittills på 15 år.

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 20-05-2009, 19:32
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

Min gubbe har gjort en bur "hönsgård" över de växter som rådjuren tycker om så där inne odlar jag.
          Det är gjort av tryckinprigmerat trä och hönsnät, dörr så man kan gå in. Tycker det fungerar bra. Vi har jordgubbar och
          ärtor och bönor som både kajor och rådjur gillar, man kan ju ha hela trädgårdslandet i pallkragar inne i buren.
          Bifogad fil  2005_08_27_Vy__ver_tr_dg_rdslandet_mot_norr.jpg ( 489.82k ) Antal nedladdningar: 153

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          amaira
          Inlägg 21-05-2009, 09:54
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

Stängsla in, är mitt enda råd. Det är hundraprocentigt, jag slipper sedan jobba häcken av mig, Och/eller oroa mig för mina älskade växter. Jag slipper "hjärtattack" (vill leva länge!!! och njuta av livet dessutom), och som extra bonus kan jag njuta odelat av de vackra rådjurens besök! Det ni!!! yes.gif wub.gif

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 09:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon