Finns flera små huskurer mot dessa marodörer men ! alltid ett men med i bilden.
De vänjer sig ! och ignorerar det hela och betar på som vanligt.
Några av dessa huskurer luktar ju inte så mumsigt så det har effekt på oss också tyvärr och de regnar bort och måste förnyas eller förses med regnskydd.
Tänkte lista en del som jag kommer på så här på rak arm, ni kan väll fylla på
Vit tavla (10cm idameter)/ CD skivaRådjuret egna varnings signal för fara, vid fara signalerar de till varandra genom att fälla upp sin lila stump till svans och blotta ändan där de har vit päls, funkar ett tag sedan stuntar de i dem, grejen e nog att man måste flytta runt dem så att de inte känner igen dem.
Blodmjöl/vatten/amoniakBotaniska I Gbg använder detta på oasis sticks, har provat själv men effekten avtar med tiden och jag har fått för mig att de ignorerar detta ännå efter en tid, de åt dock inte upp oasis sticksen
Varg kiss Vägverket har gjort expriment med detta och det ska tydligen vara lovande, antgaligen får man vara djurskötare på kolmorden eller liknande för att få tag på det
Katt kiss Fick tipset ifrån en granne som också har katt, stö ut kattsands klumparna i rabbaterna, på gående expriment dock en bit ifrån huset har en viss odör som sagt, hittils inga rådjur i år. men lite tidigt att säga bu eller bä om detta, de uteblivna besöken kan ju bero på god tillgång på annan föda o.s.v.
VattenskrämmanVatten skrämman vet jag inget om men det skulle kuna fungera om de nu inte gillar att dush förstås doh
Elektronisk uttrustningPiper när vibratoner av fötter detecteras, har inte provat mycket tveksam om det funkar, en grej jag såg på en hempuls sajt.
NätNät runt det man vill skydda, minst 150cm högt, funkar men kostar och hur kul ser det ut ?
KycklingsnätDetta lägs på marken, ska tydligen vara obehagligt för dem att gå på, har inte provat själv, se upp med gräskliparen
KryddtagetsSka tydligen lukta illa, nåja de vill inte äta dem iallafall

men de var på andra ställen i trädgården....
Hjorthorns oljaDyrt som attan...har inte provat
HundLär säkert funka men vad har den stackarn gjort för att behöva leva i trädgården hela tiden, nu så har jag ingen hund.