Nila
Någon som har något bra tips på hur jag bygger ett smart rådjursskydd till trädgårdslandet? Krånglade förra året med pinnar och nät, som lossnade och trasslade ihop sig när jag skulle lyfta på det. Måste ju finnas något smartare sätt... g.gif

GME
En sådan här kanske wink.gif

Länk wink.gif

Har inte prövat själv ännu....
Ingrid Zon3
Viltstängsel...
Nila
CITAT (GME @ 15-05-2009, 19:15) *
En sådan här kanske wink.gif

Länk wink.gif

Har inte prövat själv ännu....

Lite dyr för min del tyvärr, vore kanske något annat. smile.gif

Någon som har en bild på hur ni har gjort??
smuleborg
Instämmer, viltstängsel. Och det är dyrt och fult.

Vi använder en sörja av vatten/blodmjöl/ammoniak. Vi håller för näsan, rör om och kör ner "oasis på pinnar". Pinnarna (med de indränkta oasiskuberna) sticker vi sedan ner i som vi tror är noshöjd här och där. Vi tror det hjälper. Det som är över i hinken ställer vi - inbillar vi oss - på ett strategiskt ställe i utkanten av tomten.

Vi har hört att rådjuren är särskilt förtjusta i rödbetsblast, så vi odlar rödbetor i pallkragar som vi nätar in.

Vi har en hel del rådjur i krokarna (det kryllar av dem), men är nog tämligen "förskonade", ta i trä .
*Stintan*
Tyvärr finns det nog inget förutom högt stängsel som kan hålla rådjuren ute 100%.
GME
Finns flera små huskurer mot dessa marodörer men ! alltid ett men med i bilden.
De vänjer sig ! och ignorerar det hela och betar på som vanligt.

Några av dessa huskurer luktar ju inte så mumsigt så det har effekt på oss också tyvärr och de regnar bort och måste förnyas eller förses med regnskydd.

Tänkte lista en del som jag kommer på så här på rak arm, ni kan väll fylla på wink.gif

Vit tavla (10cm idameter)/ CD skiva
Rådjuret egna varnings signal för fara, vid fara signalerar de till varandra genom att fälla upp sin lila stump till svans och blotta ändan där de har vit päls, funkar ett tag sedan stuntar de i dem, grejen e nog att man måste flytta runt dem så att de inte känner igen dem.

Blodmjöl/vatten/amoniak
Botaniska I Gbg använder detta på oasis sticks, har provat själv men effekten avtar med tiden och jag har fått för mig att de ignorerar detta ännå efter en tid, de åt dock inte upp oasis sticksen wink.gif

Varg kiss
Vägverket har gjort expriment med detta och det ska tydligen vara lovande, antgaligen får man vara djurskötare på kolmorden eller liknande för att få tag på det wink.gif

Katt kiss
Fick tipset ifrån en granne som också har katt, stö ut kattsands klumparna i rabbaterna, på gående expriment dock en bit ifrån huset har en viss odör som sagt, hittils inga rådjur i år. men lite tidigt att säga bu eller bä om detta, de uteblivna besöken kan ju bero på god tillgång på annan föda o.s.v.

Vattenskrämman
Vatten skrämman vet jag inget om men det skulle kuna fungera om de nu inte gillar att dush förstås doh wink.gif

Elektronisk uttrustning
Piper när vibratoner av fötter detecteras, har inte provat mycket tveksam om det funkar, en grej jag såg på en hempuls sajt.

Nät
Nät runt det man vill skydda, minst 150cm högt, funkar men kostar och hur kul ser det ut ?

Kycklingsnät
Detta lägs på marken, ska tydligen vara obehagligt för dem att gå på, har inte provat själv, se upp med gräskliparen wink.gif

Kryddtagets
Ska tydligen lukta illa, nåja de vill inte äta dem iallafall wink.gif
men de var på andra ställen i trädgården....

Hjorthorns olja
Dyrt som attan...har inte provat

Hund
Lär säkert funka men vad har den stackarn gjort för att behöva leva i trädgården hela tiden, nu så har jag ingen hund.

Eva 33c
Vill man odla grönsaker i rådjursområden är det bara stängsel som gäller. Och har de väl hittat grönsakerna en gpng kommer de snart tillbaka, de är ju inte dumma....
I en köksträdgård kan man ju inte riskera rådjursbesök, äter de upp sådderna är ju hela säsongen förstörd. Det finns sällan tid till omsådd. I den "vanliga" trädgården kan man kanske acceptera att en och annan perenn och buske äts upp eller får skador, ofta kommer de ju igen av sig själv ändå.
Jag har mitt land inshägnat sen många år. Tidigare med fårstängsel men nu i år har vi bytt det mot ett svart plastnät från Allox. Det är mycket lättare att hantera än fårstängslet och syns nästan inte alls på håll. Mitt är 150cm högt och visst kan de hoppa över, men riktigt så desperata har de inte varit hittills på 15 år.
Inga från Närke
Min gubbe har gjort en bur "hönsgård" över de växter som rådjuren tycker om så där inne odlar jag.
Det är gjort av tryckinprigmerat trä och hönsnät, dörr så man kan gå in. Tycker det fungerar bra. Vi har jordgubbar och
ärtor och bönor som både kajor och rådjur gillar, man kan ju ha hela trädgårdslandet i pallkragar inne i buren.
[attachment=35050:2005_08_...mot_norr.jpg]
amaira
Stängsla in, är mitt enda råd. Det är hundraprocentigt, jag slipper sedan jobba häcken av mig, Och/eller oroa mig för mina älskade växter. Jag slipper "hjärtattack" (vill leva länge!!! och njuta av livet dessutom), och som extra bonus kan jag njuta odelat av de vackra rådjurens besök! Det ni!!! yes.gif wub.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon