För att marknaden ska utvecklas och (om möjligt) bli ännu bättre nästa år så kan vi väl utvärdera lite nu när vi har allt färskt i minnet?
Men först vill jag säga att vi fick in totalt 800:- på försäljaravgifter. Mitt förslag är att 400:- av dessa går till Bruksongar som har betalat hela annonsen (drygt 1000:-) och har kopierat upp affischer. Restrerande 400:- föreslår jag att vi sparar till nästa år och använder till marknadsföring då. Tycker ni att det är ok?
Min utvärdering samt förslag till nästa gång: Jag hade ett intressant samtal med våra besökare från STA Halland. De berättade hur det går till på deras marknader och det var särskilt en sak som jag fastnade för som jag tycker vi ska införa nästa år. Om möjligt spärrar de av området och öppnar inte för besökare förrän vid det tidslag marknaden börjar. På så sätt har alla samma chans på rariteterna och det blir lite mer jippo av öppningen. En halvtimme före utsatt tid får säljarna själva köpa av varandra.
Frågestunden blev inget av med, det fanns det inget intresse för så det tycker jag att vi skippar nästa år. Informationstavlorna kändes också överflödiga. Lotteri däremot ska vi kanske fundera på. Bruksongar hade sålt slut på 300 lotter vid 1-tiden redan! 4 timmar är alldeles för mycket, folk kommer i början. Jag tror det räcker med 3 timmar! Lotteriet vi hade på slutet var jättekul! Det får vi göra igen. Angående tipspromenaden kanske den bara ska vara för barn och att alla barn får pris direkt vid målet? Kanske någon mer barnaktivitet? Min mamma kan tänka sig att hålla i något typ "plantera/så din egen blomma". Jag tycker att det var jättebra att samarbeta med Bruksongar då de hade öppet museet och hade våffelservering (även om de var slut när vi skulle köpa). Det kom väldigt mycket folk så någonting har vi verkligen gjort rätt! Vädret gjorde väl sitt till men det märktes att det var många som kommit just för att köpa växter tycker jag.
Just det ja, en sak till som jag redan har skrivit om och som vi har pratat om: en arbetsgrupp till nästa år som kan fördela arbetsuppgifterna sinsemellan vore toppen. Man måste ju inte träffas live, man skulle kunna ha en mail-lista eller liknande.
Ja, det var lite av mina tankar nu när jag har vilat en stund. Vore kul att höra era reflektioner om dagens marknad. Vad var bra och vad kan bli bättre?
Redigerat av *Ulrica*: 16-05-2009, 18:25
|