|
*Ulrica*
16-05-2009, 18:19
För att marknaden ska utvecklas och (om möjligt) bli ännu bättre nästa år så kan vi väl utvärdera lite nu när vi har allt färskt i minnet?
Men först vill jag säga att vi fick in totalt 800:- på försäljaravgifter. Mitt förslag är att 400:- av dessa går till Bruksongar som har betalat hela annonsen (drygt 1000:-) och har kopierat upp affischer. Restrerande 400:- föreslår jag att vi sparar till nästa år och använder till marknadsföring då. Tycker ni att det är ok?
Min utvärdering samt förslag till nästa gång: Jag hade ett intressant samtal med våra besökare från STA Halland. De berättade hur det går till på deras marknader och det var särskilt en sak som jag fastnade för som jag tycker vi ska införa nästa år. Om möjligt spärrar de av området och öppnar inte för besökare förrän vid det tidslag marknaden börjar. På så sätt har alla samma chans på rariteterna och det blir lite mer jippo av öppningen. En halvtimme före utsatt tid får säljarna själva köpa av varandra.
Frågestunden blev inget av med, det fanns det inget intresse för så det tycker jag att vi skippar nästa år. Informationstavlorna kändes också överflödiga. Lotteri däremot ska vi kanske fundera på. Bruksongar hade sålt slut på 300 lotter vid 1-tiden redan! 4 timmar är alldeles för mycket, folk kommer i början. Jag tror det räcker med 3 timmar! Lotteriet vi hade på slutet var jättekul! Det får vi göra igen. Angående tipspromenaden kanske den bara ska vara för barn och att alla barn får pris direkt vid målet? Kanske någon mer barnaktivitet? Min mamma kan tänka sig att hålla i något typ "plantera/så din egen blomma". Jag tycker att det var jättebra att samarbeta med Bruksongar då de hade öppet museet och hade våffelservering (även om de var slut när vi skulle köpa). Det kom väldigt mycket folk så någonting har vi verkligen gjort rätt! Vädret gjorde väl sitt till men det märktes att det var många som kommit just för att köpa växter tycker jag.
Just det ja, en sak till som jag redan har skrivit om och som vi har pratat om: en arbetsgrupp till nästa år som kan fördela arbetsuppgifterna sinsemellan vore toppen. Man måste ju inte träffas live, man skulle kunna ha en mail-lista eller liknande.
Ja, det var lite av mina tankar nu när jag har vilat en stund. Vore kul att höra era reflektioner om dagens marknad. Vad var bra och vad kan bli bättre?
Meriona
16-05-2009, 19:08
Jag var ju inte försäljare så jag ska väl inte egentligen uttala mig....
Men visst låter det som ett gott förslag med både pengarna till Bruksongar och tidsreduceringen. MEN framförallt att säljarna får acceptera att vara kvar till dess att det är slut, det är inte kul när någon packar ihop långt före.
Jättebra förslag med barnaktivitet, om barnen får så/plantera något så kanske det tillochmed räcker med det?
Men den lilla söta flickan med blom-dressen var ju supergullig, skulle man kunna ha någon tävling för barnen med utklädning i växttemat? Sen behöver ju inte en tävling för barn innebära bara EN vinnare, alla kan vara vinnare av någonting symboliskt. Det vore ju roligt om det kom lite fler familjer, jag uppfattade medelåldern som ganska hög (inte för att DET skulle vara något negativt alls, men lite blandning är ju kul).
Som sagt, det är ni säljare som ska bestämma, det var bara lite tankar....
*Ulrica*
16-05-2009, 19:59
CITAT (Meriona @ 16-05-2009, 20:08)  MEN framförallt att säljarna får acceptera att vara kvar till dess att det är slut, det är inte kul när någon packar ihop långt före. Ja, jag hade ju skrivit det här på Odla, men det måste bli tydligt för ALLA säljare att stanna tills tiden är slut. Och håller vi det till tre timmar så är det väl inte för mycket begärt?
Jag håller med om tiden, 3 timmar är nog, de få strövandrarna som kommer sporadiskt kan man ju vara utan. Jag var nog inte den enda som var trött efter dagens jippo. Jag säljer växterna för att det är kul och för att jag har för mycket av mina sådder och övriga växter, men jag vill ändå inte känna mig bunden eller tvingad till något. Det gör att jag tvärnitar liksom.
ingrid fuxwall
16-05-2009, 20:30
CITAT (CillaM @ 16-05-2009, 21:19)  Jag håller med om tiden, 3 timmar är nog, de få strövandrarna som kommer sporadiskt kan man ju vara utan. Jag var nog inte den enda som var trött efter dagens jippo. Jag säljer växterna för att det är kul och för att jag har för mycket av mina sådder och övriga växter, men jag vill ändå inte känna mig bunden eller tvingad till något. Det gör att jag tvärnitar liksom. Du menar alltså att det är upp till var och en att stanna så länge de vill? Frågar eftersom jag inte förstår vad du menar
Solstorm
17-05-2009, 08:31
CITAT (*Ulrica* @ 16-05-2009, 19:19)  Men först vill jag säga att vi fick in totalt 800:- på försäljaravgifter. Mitt förslag är att 400:- av dessa går till Bruksongar som har betalat hela annonsen (drygt 1000:-) och har kopierat upp affischer. Restrerande 400:- föreslår jag att vi sparar till nästa år och använder till marknadsföring då. Tycker ni att det är ok?
Min utvärdering samt förslag till nästa gång: Jag hade ett intressant samtal med våra besökare från STA Halland. De berättade hur det går till på deras marknader och det var särskilt en sak som jag fastnade för som jag tycker vi ska införa nästa år. Om möjligt spärrar de av området och öppnar inte för besökare förrän vid det tidslag marknaden börjar. På så sätt har alla samma chans på rariteterna och det blir lite mer jippo av öppningen. En halvtimme före utsatt tid får säljarna själva köpa av varandra. Fördelningen av pengarna tycker jag låter jättebra! Även att spärra av så vi får packa upp i lugn och ro och får tid att titta på varandras grejer. Tre timmar är nog lagom långt, efter klockan två var det ju nästan tomt på kunder. Mitten av maj, precis som i år är nog också jätterätt. Fast resten känns inte lika självklart. Det är så lätt att vara entusiastisk och vilja så mycket nu efteråt när det har gått så himla bra, men lite grann av charmen med det opretantiösa försvinner. Backluckeloppis där vi fyller bilen och träffas och säljer av vårt överskott. Så enkelt och så roligt. Fast det kanske inte är tillräckligt i sig, vi behöver kanske mer grejer för att marknadsföra oss och locka dit människor. Nu blev vi ju väldigt många säljare men det var ju först de sista veckorna det blev klart att vi skulle bli så många. Det är ju ingen hit om vi nästa år planerar massa jippo och när det är två veckor kvar kanske det bara är klart att ett fåtal säljare kommer. Vi vill ju så mycket och det är ju inte meningen att Ulrica ska göra allt, men hur delar man uppgifterna? Jag tror inte att vi som en grupp ska BESLUTA om vilka arrangemang vi ska, då blir det lätt att man blir besviken när sedan ingen vill ta ansvar för de olika delarna. Däremot tycker jag att alla ska komma med idéer, men om vi tex ska ha lotteri så gäller det att två stycken tar på sig ansvaret för det på direkten. Två personer där båda har lika stort ansvar. Om man har bara en person så kan ju den personen bli sjuk, därför behövs det två. Om det är för många som delar på ansvaret så brukar det innebära att ingen riktigt tar ansvar för något. Om några vill ta det ansvaret så döper vi lotteriet till exempelvis Pelle och Lottas marknadslotteri och då är det bara de två som bestämmer och sköter lotteriet. Ulrica, kan vi inte använda gamla marknadshemsidan som mall och bara göra lite ändringar i den? En syssla kan jag ta mig på direkten och det är säljarnas eget växtlotteri. Är det någon mer än jag som tycker att det skulle vara trevligt med en kaffe- och pratstund efter marknaden?
Jag som bara var lite försäljare tycker också att Ulricas förslag på fördelning av kassan och minskad tid verkar vettigt och bra. Och att öppna vid en given tid så att försäljarna själva får ett litet försprång på varandras låter växter och prylar utmä'rkt, liksom Solstorms förslag med gemensam fika efteråt.
*Ulrica*
17-05-2009, 10:14
CITAT (Solstorm @ 17-05-2009, 09:31)  Det är så lätt att vara entusiastisk och vilja så mycket nu efteråt när det har gått så himla bra, men lite grann av charmen med det opretantiösa försvinner. Backluckeloppis där vi fyller bilen och träffas och säljer av vårt överskott. Så enkelt och så roligt. Fast det kanske inte är tillräckligt i sig, vi behöver kanske mer grejer för att marknadsföra oss och locka dit människor. Som jag har fattat det så har en del föreningar olika "marknader". Dels en egen, intern och helt opretentiös där man kan byta, snacka och fika i lugn och ro och dels en mer öppen och strukturerad marknad. Vi kanske ska börja med att fråga oss vad det är vi vill och vad syftet med det är? CITAT (Solstorm @ 17-05-2009, 09:31)  Vi vill ju så mycket och det är ju inte meningen att Ulrica ska göra allt, men hur delar man uppgifterna? Däremot tycker jag att alla ska komma med idéer, men om vi tex ska ha lotteri så gäller det att två stycken tar på sig ansvaret för det på direkten. Två personer där båda har lika stort ansvar. Det håller jag med om! Att vi redan när vi börjar tala om marknaden bestämmer vem som ska göra vad. Det är nog inte så svårt att dela på uppgifterna. Ragga säljare, marknadsföra, göra affisch, annons, sätta upp lappar, ha möte med medarrangörer, hemsida, ta emot anmälningar. Jag har ju gjort mycket av det denna gång och annons, affisch och hemsida kan man ju behålla i stora drag och många kontakter har jag kvar i mailen. CITAT (Solstorm @ 17-05-2009, 09:31)  Ulrica, kan vi inte använda gamla marknadshemsidan som mall och bara göra lite ändringar i den? Jodå, jag hade tänkt att hemsidan skulle ligga kvar året om faktiskt, uppdatera den med de nya bilderna och sedan nytt datum osv. Kanske ändra lite på utseendet (har redan filat lite på det...  ) CITAT (Solstorm @ 17-05-2009, 09:31)  Är det någon mer än jag som tycker att det skulle vara trevligt med en kaffe- och pratstund efter marknaden? Det skulle vara jättekul men jag är rädd för att jag personligen inte orkar det. Igår blev det alldeles för mycket och länge för mej så även om det hade varit en timme kortare så hade jag inte orkat fika efteråt. Men det ska ju inte hindra dem som orkar att stanna kvar!
Vilket enormt arbete du lagt ner Ulrica och med hjälp av andra .......det är beundransvärt. Jag har följt tråden men eftersom jag bor i andra delen av landet så är det inte aktuellt för mig att delta.
Jag känner att jag vill kommentera lite som är viktigt att tänka på och som du Ulrica är inne på.
Det som gör att man inte åker tillbaka på en marknad är bla detta att om marknaden öppnar tex kl 10 så är massor av stånd tomma och en del på väg att ställa upp saker. Ska man då vandra runt i väntan på att alla ska komma på plats. Om marknaden slutar 14.00 och jag kommer 13.00 och häften av stånden är tomma......ja det är inte kul. Det jag också regerat över är just detta att en del börjar försäljningen före utsatt tid.
Hej, Som köpare kan jag dela med mig av mina intryck. Hoppas det kan vara till hjälp för er. Lite tydligare markeringar vart man fick parkera. Kanske att parkeringsvärdarna hade gula västar eller liknande så att man förstod att de hörde till marknaden och inte bara var ute och gick. Även för de som inte hittar så bra kanske ballonger, skyltar eller liknande vid stora vägen så man inte kör förbi. (Det gjorde vi, visserligen är det lätt att vända, men man kanske får fler spontanbesökare). Kan man locka lite hantverkare från trakten, krukor, prydnader och liknande kunde vara trevligt. Frågestunden undrade jag över, men jag fann ingen information om vart eller när det var. Så kanske en avsedd plats för detta med tider hade lockat fler? Om ni nu vill ha kvar det till nästa år. Även lite fler sittplatser för att fika hade varit trevligt. Annars trevligt och kul initiativ. Att glasbruket var öppet var också lite skoj då vi inte varit där innan! Tack för mig.
Parkering kan jag faktiskt inte tänka mig var svårt att hitta eller veta var man fick stå. Vi stod ju på parkeringen mot glasbruksmuseumet.
Annonseringen var inriktad på Glasbruksmuseumet, hittade man dit så hittade man alltså marknaden.
På din fråga om hantverkare osv så är vi en bunt privatpersoner som säljer och satsningen som gjordes i maj var just för privatpersoner. Jag skulle för min del behålla det just så. Får man in näringsidkare så är hela idén förstörd med bakluckeloppiset (som vi kallade det förra året). Men är du där som privatperson och säljer så är det en helt annan sak. Glöm inte att detta var första gången vi gjorde en större grej av det. Året innan var det direkt ur bakluckan som vi sålde. Jag anser att Ulrica och Maria gjorde väldigt bra ifrån sig i planering och förberedelser!
Frågestunden var meningen att vara mellan 12-13 men det fanns inga som hade några frågor och då la vi ner det, i och med att vi som skulle vara där och svara på frågor även hade växter att sälja. Men som sagt, det fanns inget behov av en frågestund, inte iallafall som vi fick höra.
Sittplatser, ja, de tillhandahöll vi överhuvudtaget inte, vad jag minns. Det var nog inne på museumets lilla café som du syftar på? Inget som vi hade att göra med.
CillaM har redan svarat på alla dina frågor. Jag kan tillägga att det fanns ett stort bord med information om var och när frågestunden skulle vara. INGEN fanns på plats när det var dags, mer än de som ev skulee svara på frågorna. Därför lades frågestunden ner.
Vi höll absolut INTE i någon fika eller förtäring. Det var det glasbruksmuseet som gjorde. Det enda vi stod med, var växter och produkter från egna odlingar, ur egna bilar och helt i egen regi.
*Ulrica*
07-06-2009, 10:23
Hej Queens! Kul att du var på vår trädgårdsmarknad och jätteroligt att du kommer med konstruktiva förslag, det är till god hjälp ifall vi ska göra om detta. Jag kompletterar det som Cilla och MariaS redan har kommenterat.
Parkering hade vår medarrangör Bruksongar hand om och de hade nog aldrig kunnat tänka sig att det skulle komma så mycket människor och särskilt inte folk som inte känner till omgivningarna, de är vana vid att mest Surtebor kommer till deras arrangemang. Att det ens fanns parkeringsvärdar är på grund av att behovet uppstod och fick lösas akut. Vid en eventuell nästa gång kommer de att ha mer erfarenhet och du har rätt i att gula västar är bra, liksom P-skyltar.
Angående hantverkare så tog jag kontakt med alla slöjdförbund, föreningar och liknande i hela V:a Götaland i god tid men det verkade tyvärr inte finnas något större intresse. Hantverkarna kanske hellre håller sig till renodlade och väletablerade hantverksmarknader och mässor. Men liksom du hade jag tyckt att det vore jättekul med mer trädgårdsrelaterat hantverk.
Solstorm
10-06-2009, 11:39
Vad roligt att en kund hör av sig och talar om hur marknaden upplevdes! Jag tror att det blir svårt med parkeringsvärdar, när marknaden väl kommer igång så måste vi ju stå vid våra bord och sälja. Vi gör ju detta för att det är roligt, det blir ju inte några vinster att avlöna några parkeringsvärdar med precis. Men vi pratade ju om att spärra av så att marknaden öppnas samtidigt för alla, kanske vi kan sätta upp några skyltar i samband med det? Fikaplatser tror jag inte vi får ordna några, glasbruket vill nog att man kommer dit och fikar. Ballonger tycker jag var en jättebra idé, det tycker jag absolut att vi ska anamma nästa år! Det skulle vara roligt om fler kunder kommer med åsikter!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|