Jag har precis skapat en perennrabatt från grunden hemma. Vi bor på skogstomt med MYCKET kirskål och brännässlor

och jag har sett annonser i trädgårdstidningar om speciell plåt att sätta mellan gräset och rabatten. Eftersom sådant brukar vara väldigt dyrt och man i regel behöver mycket, bestämde min sambo och jag att testa takplåt (!). Min sambo skar ca 45 cm höga bitar med vinkelslipen. Jag grävde ner dem, men det blev förstås inte snyggt som i den där från annonsen, men när jag lagt på natursten för att täcka skarven blev det riktigt fint. Det var plåt vi hade hemma som blivit över, så det blev nog mycket billigare.

Vi får se om det funkar.
Ska du ha kanten mot gräsmattan och kunna klippa ända intill rabatten får du kanske satsa på det dyrare alternativet så det blir snyggt utan täckning. Ska du gräva ner takplåt måste du nog täcka det (med sten?) och då blir det ju krångligt att klippa. Fast om du orkar kan du ju ta trimmer efteråt om du har någon. Det borde funka! I alla fall har jag tänkt göra så...
Jag har också tänkt att gräva ner markduk på utsidan av plåten (utanför rabatten, alltså) under stenarna för att hindra att gräset ska komma upp emellan dem. Som sagt, vi får se om det funkar...
Lycka till! Och meddela gärna i tråden hur det blev till slut! Alla tips är bra att få.
Redigerat av lottapotta: 17-05-2009, 18:20