ruffa97
Kanter till rabatter som motar så det inte växer gräs där?

Ja, har ni något bra förslag?
EKLO
Jag gör det enkelt för mig och kör någon av tre olika varianter: Kantskär med spaden mot gräsmattan, och "kupar" sedan upp/in jorden i rabatten så att det blir ett litet dike närmast gräset; eller också tar jag överblivna brädor och sätter ner i markhöjd som gräsmotare; eller också tar jag platta stenar och sätter som gräns (gräver nämligen ständigt nya små grönsaksland, mkt sten i jorden - de platta tar jag vara på).
ruffa97
CITAT (EKLO @ 17-05-2009, 00:12) *
Jag gör det enkelt för mig och kör någon av tre olika varianter: Kantskär med spaden mot gräsmattan, och "kupar" sedan upp/in jorden i rabatten så att det blir ett litet dike närmast gräset; eller också tar jag överblivna brädor och sätter ner i markhöjd som gräsmotare; eller också tar jag platta stenar och sätter som gräns (gräver nämligen ständigt nya små grönsaksland, mkt sten i jorden - de platta tar jag vara på).

Tack för ditt svar!
Jag kantskär med spade också, men tycker det börjar bli jobbigt om det ska var snyggt.
Annars är det allra finaste att kantskära med spade och mest naturligast.

Kullersten har vi haft, men där kilar gräset emellan stenarna.

Någon som vet om det finns något annat nytt, som man kan använda till detta ändamål?
EKLO
Du kan ju lägga en bit markduk mellan stenarna och gräsmattan (eller innanför stenarna - som man vill ha det) så att gräset inte sprids in i rabatten.
ruffa97
CITAT (EKLO @ 17-05-2009, 13:00) *
Du kan ju lägga en bit markduk mellan stenarna och gräsmattan (eller innanför stenarna - som man vill ha det) så att gräset inte sprids in i rabatten.

Det var ett bra förslag, men helst inte stenar.
Tror att det kommer upp gräs där emellan ändå efter ett tag.

Ingen som har sett om det finns något nytt inom detta område på handelsträdgårdarna?

SidneyB
Hej,
Har sett på Tv att de använder järn som avskiljare. Vet inte hur kopiöst dyrt det är och var man får tag på sådant men snyggt är det...

Letar själv med ljus och lykta efter lätta, billiga och snygga alternativ.
Jag vill gärna ha uppbyggda odlingsbäddar och då behövs det någonsorts stöd.
Dessutom gör kvickroten verkligen skäl för sitt namn...

Hoppas att du får många bra svar så att jag kan "knycka" ideérna;-)
lottapotta
Jag har precis skapat en perennrabatt från grunden hemma. Vi bor på skogstomt med MYCKET kirskål och brännässlor -fear-.gif och jag har sett annonser i trädgårdstidningar om speciell plåt att sätta mellan gräset och rabatten. Eftersom sådant brukar vara väldigt dyrt och man i regel behöver mycket, bestämde min sambo och jag att testa takplåt (!). Min sambo skar ca 45 cm höga bitar med vinkelslipen. Jag grävde ner dem, men det blev förstås inte snyggt som i den där från annonsen, men när jag lagt på natursten för att täcka skarven blev det riktigt fint. Det var plåt vi hade hemma som blivit över, så det blev nog mycket billigare. tummenupp.gif Vi får se om det funkar.

Ska du ha kanten mot gräsmattan och kunna klippa ända intill rabatten får du kanske satsa på det dyrare alternativet så det blir snyggt utan täckning. Ska du gräva ner takplåt måste du nog täcka det (med sten?) och då blir det ju krångligt att klippa. Fast om du orkar kan du ju ta trimmer efteråt om du har någon. Det borde funka! I alla fall har jag tänkt göra så...
Jag har också tänkt att gräva ner markduk på utsidan av plåten (utanför rabatten, alltså) under stenarna för att hindra att gräset ska komma upp emellan dem. Som sagt, vi får se om det funkar...

Lycka till! Och meddela gärna i tråden hur det blev till slut! Alla tips är bra att få. yes.gif
ruffa97
CITAT (lottapotta @ 17-05-2009, 19:14) *
Jag har precis skapat en perennrabatt från grunden hemma. Vi bor på skogstomt med MYCKET kirskål och brännässlor -fear-.gif och jag har sett annonser i trädgårdstidningar om speciell plåt att sätta mellan gräset och rabatten. Eftersom sådant brukar vara väldigt dyrt och man i regel behöver mycket, bestämde min sambo och jag att testa takplåt (!). Min sambo skar ca 45 cm höga bitar med vinkelslipen. Jag grävde ner dem, men det blev förstås inte snyggt som i den där från annonsen, men när jag lagt på natursten för att täcka skarven blev det riktigt fint. Det var plåt vi hade hemma som blivit över, så det blev nog mycket billigare. tummenupp.gif Vi får se om det funkar.

Ska du ha kanten mot gräsmattan och kunna klippa ända intill rabatten får du kanske satsa på det dyrare alternativet så det blir snyggt utan täckning. Ska du gräva ner takplåt måste du nog täcka det (med sten?) och då blir det ju krångligt att klippa. Fast om du orkar kan du ju ta trimmer efteråt om du har någon. Det borde funka! I alla fall har jag tänkt göra så...
Jag har också tänkt att gräva ner markduk på utsidan av plåten (utanför rabatten, alltså) under stenarna för att hindra att gräset ska komma upp emellan dem. Som sagt, vi får se om det funkar...

Lycka till! Och meddela gärna i tråden hur det blev till slut! Alla tips är bra att få. yes.gif

Tack för era svar!

Jag står i valet och kvalet hur jag ska göra. I morgon ska vi i alla fall kolla upp vad som finns för sortering
som man kan gränsa av rabatter med.
Hittar jag något som jag gilla så hör jag av mig.:-)
Viburnum
men har inte rappne gjort någon efterliknare på everedge? everedge e ju så dyr men jag har för mig att rappne gjort en billig variant, maila dem på slottstradgarden@rappne.nu o fråga...
SidneyB
Hej igen!
EverEdge är grymmt snygga men som sagt dyra... http://www.tradgardshandel.se/everedge

Bröderna Nelsons gör visst ett galvaniserat kanstskydd 16cm x 5 m (inte bara trista gröna i plast...)
Är det någon av er som har erfarenhet av dem?
http://www.nelson.se/shop
(Under övriga trädgårdsartiklar)

Som sagt - tips och erfarenhet mottages tacksamt!!

ingrids
Jag kör Nelsons galvade och är ganska nöjd. Fördelen är att de är lätta att klippa av och sedan vika snyggt. Nackdelen är att de är lite veka när man ska bonka ned dem så man får vackert förgräva en ränna om man inte har riktigt mjuk och fin rabattjord och det vågiga viker ut sig så kanten är numer lite ojämt vågig (vilket i och för sig knappt syns).
SidneyB
Trycker du ned den jämns med gräsmattan eller har du upphöjda odlingsbäddar?
Undrar om den kanske är för vek för att hålla emot en upphöjd rabatt...?
tinnak
Jag har lagt ner takpapp, remsor ca 20 cm som bara sticker upp så högt som själva gräset. Innanför, i rabatten, har jag lagt kullerstenar på samma nivå, runt en del rabatter och marksten runt andra. På så sätt kan jag köra gräsklipparens ena hjul på stenarna och pappen hindrar gräset från att växa in mellan stenarna. Jag tycker det blev snyggt. Jag vill inte ha någon kant som sticker upp och gör att man inte kan klippa gräset ända in till kanten. Hatar att gå omkring med grästrimmer eller krypa omkring med kantsax.
tepa
Hej

Jag har också problem med gräs som kryper in i land i landena längs grusgången upp till huset. Vi har sten mellan landet och grusgången, men ingenting på utsidan av landen, mot gräsmattan. Skulle vilja ha någon kantväxt som växer längs med. Borde jag ändå sätta ner t.ex plåt mellan landet och kantväxten ? Eller mellan kantväxten och gräsmattan ? Vad finns det för fina låga kantväxter, som inte släpper in gräs ?

Hälsn Tepa

Chamomille
CITAT (tinnak @ 21-05-2009, 05:18) *
Jag har lagt ner takpapp, remsor ca 20 cm som bara sticker upp så högt som själva gräset. Innanför, i rabatten, har jag lagt kullerstenar på samma nivå, runt en del rabatter och marksten runt andra. På så sätt kan jag köra gräsklipparens ena hjul på stenarna och pappen hindrar gräset från att växa in mellan stenarna. Jag tycker det blev snyggt. Jag vill inte ha någon kant som sticker upp och gör att man inte kan klippa gräset ända in till kanten. Hatar att gå omkring med grästrimmer eller krypa omkring med kantsax.

Exakt så har vi också gjort. Mycket praktiskt att man kan gå med ett hjul på stenarna när man klipper tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon