Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Växthuset har kommit :-), Så här gjorde jag...
          Sussie F-Flower
          Inlägg 22-05-2009, 21:45
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

Åhh, herregud vad jag är imponerad!!! Vad du är duktig att fixa och bygga!! tummenupp.gif
          Jättefint blev det och så mysigt med lilla soffan därinne...
          Undra vad Shaggy säger när det blir 45 grader varmt därinne... shy.gif

Nu kan du väl nästan ha "dansbana" inne, för nu blev det väl plats??? giggle.gif

Citera
          blomkronan
          Inlägg 23-05-2009, 21:44
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

CITAT (Sussie F-Flower @ 22-05-2009, 22:45) *
          Åhh, herregud vad jag är imponerad!!! Vad du är duktig att fixa och bygga!! tummenupp.gif
          Jättefint blev det och så mysigt med lilla soffan därinne...
          Undra vad Shaggy säger när det blir 45 grader varmt därinne... shy.gif

Nu kan du väl nästan ha "dansbana" inne, för nu blev det väl plats??? giggle.gif

Tack... det är så kul att få visa upp vad man har gjort smile.gif
          Ja, nu har jag dansbana i boden giggle.gif Nu har jag fått tillbaka mina arbetsbänkar så man kan jobba där inne med andra projekt smile.gif Faktiskt jätte skönt att få tillbaka boden...

Shaggy kommer nog inte vilja vara där dagtid... men på kvällen får vi dela på soffan.

Citera
          blomkronan
          Inlägg 19-12-2009, 09:34
          Länk hit: #23

Medlem

Jag sitter och drömmer mig tillbaka/och fram till sommaren biggrin.gif Nu är det "bara" -3 grader ute och snön har ju kommit... tänkte jag skulle "rapportera" hur det var i sommar med växthus smile.gif

Sommaren med växthus blev såååååå roligt, va mycket gurka jag fick och va gott det var med egen gurka smile.gif... det blir mera gurka nästa år biggrin.gif
          Tomaterna var sena... fick några i oktober, av dom 8 sorterna som jag satte var den svarta tomaten favoriten, fröna fick jag av Solstorm thanks.gif Nästa år ska jag sätta ut tomatplanterna tidigare så dom hinner mogna tidigare.

En melon fick jag oxå... shy.gif det blev bara en Men den var gooooooood smile.gif

Bifogad fil  DSC02489.JPG ( 107.23k ) Antal nedladdningar: 40

På vänstersida växte gurka, tomat och melonen.

Bifogad fil  DSC02490.JPG ( 101.66k ) Antal nedladdningar: 35

På högersida Tomater och en gurka.... Det blev för många sorter blush.gif

Att plantera i IKEA kassar var helt OK, men till våren planerar jag att bygga/gräva fasta odlingsbäddar.
          Att jag inte gjorde det från början, var att jag trodde det skulle bli jobbigt att bytta jorden varje vår, men nu inser jag att det gäller ju så liten yta, att det inte blir så mycket jobb med det! Med fasta odlingsbäddar får jag "ner" toamterna lite.... dom blev ju så långa!! och takhöjden är ju inte att "skryta" med!!!!

Bifogad fil  DSC01982.JPG ( 88.79k ) Antal nedladdningar: 23

Det var ju i såna här jag odla tomater och gurkan i (för er som inte läst det i en annan tråd)

Nu (december) har jag mina växter för övervintring där inne, med bubbelplast och en värmefläkt så håller jag runt 7 grader där inne. I går fick vi -15 grader crying.gif och jag blev livrädd att det skulle bli något fel!!!! Så jag var till clas ohlson och köpte mig en värmefläkt till.... och en väderstation som är trådlös med temperaturlarm....
          *phu* nu kan jag sova lugnt!!! biggrin.gif hela tiden har jag oroat mig för att något kan vara fel!!!! om en fläkt går sönder har jag den andra.... + nu larmar det om temperaturen faller under +3 grader bravo.gif Där inne övervintrar mina änglar, bananer, palmer m.m.

Jag har satt en elmätare på växthuset hittills har det dragit 246 kw sedan 1 november, elräkningen kom i veckan och vi betalar bara 45 öre per kw biggrin.gif så på två månader har det kostat mig 110 kr att hålla värme i växthuset.... och det är ju HELT OK tummenupp.gif Har inte haft något lyse på... bara värme. I november hade vi bara 5 timmar sol!!!! den solfattigaste november på hur länge som hällst!!! växterna verkar ha klarat det bra ändå... jag tror jag väntar med att sätta upp extra belysning, det får bli i vårvinter då värmen höjs i växthuset.

Så.... en liten rapport hur året har gått..... biggrin.gif

Edit: prata elpris med min man... växthus är inte skattefria sa han giggle.gif Jag hade fattat elräkningen fel.... 45 öre utan skatt och det blir 98 öre med skatt.... så två månader har kostat ca 250:- det är fortfarande OK tycker jag tummenupp.gif

Redigerat av blomkronan: 19-12-2009, 10:31

Citera
          Peztis
          Inlägg 19-12-2009, 12:25
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Blomkronan: helt underbart med en avrapportering!

Har du suttit där ännu och myst med lite glögg då?

Till våren ska jag väl äntligen få upp mitt växthus, grunden är grävd och plintarna gjutna, måste beställa grus och sedan så ska allt upp. Måste nog bygga lite stödmurar också...
          Jag har sådan ånget för att jag inte har fått upp mitt ännu, jag fick det ju redan i våras! Men ibland så kommer ju livet ikapp en och tiden/orken har inte räckt till... Mitt tar nog inte en kväll och en dag att få upp och jag tror knappas att jag kan göra det själv (det är nog där det största hindret är, att min man måste hjälpa mig! smile.gif ) eftersom det är 14 kvm och högt i tak...
          Men nu har jag ju vintern på mig att fundera vidare hur det ska göras iordning där inne!

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          blomkronan
          Inlägg 19-12-2009, 14:01
          Länk hit: #25

Medlem

CITAT (Peztis @ 19-12-2009, 12:25) *
          Blomkronan: helt underbart med en avrapportering!

Har du suttit där ännu och myst med lite glögg då?

Till våren ska jag väl äntligen få upp mitt växthus, grunden är grävd och plintarna gjutna, måste beställa grus och sedan så ska allt upp. Måste nog bygga lite stödmurar också...
          Jag har sådan ånget för att jag inte har fått upp mitt ännu, jag fick det ju redan i våras! Men ibland så kommer ju livet ikapp en och tiden/orken har inte räckt till... Mitt tar nog inte en kväll och en dag att få upp och jag tror knappas att jag kan göra det själv (det är nog där det största hindret är, att min man måste hjälpa mig! smile.gif ) eftersom det är 14 kvm och högt i tak...
          Men nu har jag ju vintern på mig att fundera vidare hur det ska göras iordning där inne!

NÄ... glöggen tar jag inne i husvärmen smile.gif

Det ska bli kul att få se hur det går för dig/er i vår... för du måste sätta fart!!!!!!!!!! naughty.gif frön crazy.gif

Citera
          Peztis
          Inlägg 19-12-2009, 19:00
          Länk hit: #26

Medlem

haha, pratade igår med en fröken på dagis som har bott här i socken hur länge som helst. Frågade henne om det kunde vara poppis med plantor på årets marknad i augusti poch det trodde hon skulle vara en hit!
          Så nu vet jag i alla fall vad jag ska göra med allt som jag drar upp och inte får plats med själv!
          Här ska det tjänas pengar på nöjet!!!

--------------------

Citera
          Jenny72
          Inlägg 30-12-2009, 17:33
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 10 617

Vad duktig du har varit som gjort allt själv, tänker inte jag göra confused.gif ... för då kommer det aldrig upp något växthus. Men jag är himla imponerad!!!!
          En fråga hur stort är ditt växthus? Så jag kan tänka mig till hur stort jag skall köpa. Har tänkt mig ett på mellan 9 och 11 kvadrat med 201 i sidohöjd. Hur stort är ditt och vart hade du köpt det? (Från början hade jag tänkt köpa från Skbv Odla på ca 6 kvadrat men har ändrat mig p g a att de inte har säkerhetsglas och gubben fick ett fönster i benet förra året... inte kul)

Citera
          sqrulan
          Inlägg 30-12-2009, 17:50
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

Ja du imponerar verkligen, så jätte fint det blev och vad kunnig du är. Jag har ett litet Juliana med bara tre sidostycken och det är i minsta laget, blir väldigt varmt där inne på sommaren.
          Vad fick du betala för ditt växthus med allt tillbehör?

--------------------

Citera
          blomkronan
          Inlägg 28-01-2010, 22:06
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (Jenny72 @ 30-12-2009, 17:33) *
          Vad duktig du har varit som gjort allt själv, tänker inte jag göra confused.gif ... för då kommer det aldrig upp något växthus. Men jag är himla imponerad!!!!
          En fråga hur stort är ditt växthus? Så jag kan tänka mig till hur stort jag skall köpa. Har tänkt mig ett på mellan 9 och 11 kvadrat med 201 i sidohöjd. Hur stort är ditt och vart hade du köpt det? (Från början hade jag tänkt köpa från Skbv Odla på ca 6 kvadrat men har ändrat mig p g a att de inte har säkerhetsglas och gubben fick ett fönster i benet förra året... inte kul)

Tack så mycket Jenny72 smile.gif
          Mitt växthus är 6,4 kvadrat... jag "växte ur" det redan första sommaren blush.gif .
          Så går du i tankarna att ta ett 9-11 kvm... ta större om du kan yes.gif Tänk bara på att bygglov krävs... 15 kvm utan bygglov är godkänt, men då ska alla byggnader räknas in!
          Jag har ju ett förråd på 9-10 kvm så jag fick inte bygga större växthus än 5-6 kvm utan bygglov sad.gif och igentligen fick jag nog inte plats med större växthus Här är hela min tomt! på baksidan (förrådet står på framsidan)
          Bifogad fil  DSC01781.JPG ( 88.73k ) Antal nedladdningar: 39

Jag köpte mitt växthus på Willabgarden i Bromma. En Juliana.

CITAT (sqrulan @ 30-12-2009, 17:50) *
          Ja du imponerar verkligen, så jätte fint det blev och vad kunnig du är. Jag har ett litet Juliana med bara tre sidostycken och det är i minsta laget, blir väldigt varmt där inne på sommaren.
          Vad fick du betala för ditt växthus med allt tillbehör?

Tack så mycket sqrulan smile.gif
          Själva växthuset gick på 7495:- med 6 mm kanalplast, jag köpte inte sockeln som dom hade, jag gjorde en själv av träreglar, och fyllde "golvet" med singel.
          Med växthus, automatiska fönsteröppnare, grunden, singel, lite tillbehör/krokar som man kan sätta fast växterna i stommen med, gick det på ca 9.000:- Sen kan vi lägga till 700:- för bubbelplast med fastsättningsknoppar.
          Värmefläkt 500:- bevattninganordning, elkablar, fläktar.... m.m. slutade det på c:a 11.000:-
          Soffan gjorde jag av restvirke och en gammal madrass... så den blev grattis smile.gif

Det har varit värt vart enda öre!!! Jag är sååå glad över mitt växthus, men jag önskar att jag hade mera tid över till att pyssla i det, med familj och heltidsjobb, blev det inte så många timmar jag hann vara där i somras.
          I år blir det bättre, nu står det på plats och jag kan utnyttja våren till odling, jag räknar med att jag ska kunna flytta ut mina plantor där i mars-april... bara snön är borta wink.gif
          Bifogad fil  IMG_0680.jpg ( 44.66k ) Antal nedladdningar: 36

Tomaten är på G... redan naughty.gif

Redigerat av blomkronan: 28-01-2010, 22:09

Citera
          Peztis
          Inlägg 28-01-2010, 22:14
          Länk hit: #30

Medlem

Tomaten, den står väl inte i växthuset redan va, Blomkronan?!?! Fär då blir det inte skoj med elräkningen denna vinter!

Underbart att se en bild på hela baksidan, suveränt att det första du har ställt på plats - innan väggar och allt är där - är någonstans att sitta och beundra mästerverket! smile.gif

--------------------

Citera
          blomkronan
          Inlägg 28-01-2010, 22:31
          Länk hit: #31

Medlem

CITAT (Peztis @ 28-01-2010, 22:14) *
          Tomaten, den står väl inte i växthuset redan va, Blomkronan?!?! Fär då blir det inte skoj med elräkningen denna vinter!

Nä jag har tomaten i förrådet, men i växthuset har jag änglar och annat så elräkning kommer jag att få...

CITAT (Peztis @ 28-01-2010, 22:14) *
          Underbart att se en bild på hela baksidan, suveränt att det första du har ställt på plats - innan väggar och allt är där - är någonstans att sitta och beundra mästerverket! smile.gif

giggle.gif Ja, en Brasse stol kom på plats snabbt smile.gif var ju tvungen och kolla/känna efter hur det kunde bli... drömde mig fram till den dagen då allt skulle vara färdigt och jag kunde sitta i min soffa med ett glas vin och njuta av alla växter biggrin.gif

Citera
          sqrulan
          Inlägg 29-01-2010, 16:26
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

tummenupp.gif Du är bra! Lycka till!

--------------------

Citera
          Peztis
          Inlägg 29-01-2010, 19:35
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (blomkronan @ 28-01-2010, 22:31) *
          ...och jag kunde sitta i min soffa med ett glas vin och njuta av alla växter biggrin.gif

Det var precis det jag sa till alla innan jag fick mitt, jag ville ha ett som var så stort att jag kunde odla och kunna sitta där och ta mig ett glas vin!

--------------------

Citera
          Yvonne Holmgren
          Inlägg 15-02-2010, 11:22
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 41
          Medlem nr: 23 686

CITAT (Digger @ 17-05-2009, 17:42) *
          Ser ju fint ut! Ett tips! Innan du häller i jord i ramarna där bak så lägg geotextil ovanpå gruset. På så vis kan du enklare ångra dig och ta bort jorden, annars trillar den ner i gruset och blandar sig. Eller ska du gräva bort gruset där så det blir djupare? Eller ska du ha en uphöjd bädd i nivå med soffan? Hur du än gör är det praktiskt att skilja på gruset och jorden. Råkade ut för detta praktiska dilemma nyligen när jag grävde ner vindruvan i mitt växthus där jag har stengolv, tog bort plattor, grävde nedåt och la geotextil i botten och runt kanterna.

När jag planterade min druvplanta i växthuset köpte jag en stor kruka ca 50x50 cm, sågade bort botten och grävde ner den i ett hörn. 10 cm av krukan är ovan jord. På detta sätt hålls jorden på plats och det ser ursnyggt ut!!

--------------------
          Stenskär57

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-06-2026, 14:42

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon