Jag har inte hunnit få så mycket erfarenhet av den röda flikbladiga flädern, men hittade lite information och en bild
här.
Runt 2 meter hög verkar den bli och bladen har väl möjligen en lätt anstrykning av grönt innan de slår ut och blir nästan svarta. Vad jag förstått är den släkt med riktig fläder och borde ge ätliga bär.
När det gäller kanten är smaken som baken, men om du vill få den lite mindre "strikt" kan du ju plantera fler än en planta djupt på vissa ställen, så att kantväxten liksom väver sig in i resten av planteringen. Det är lätt att ta sticklingar från både jättedaggkåpa och alunrot, så det är ju något du kan göra senare - utöka antalet. Jag tror inte att jättedaggkåpan tränger undan alunroten, men den är ju betydligt mer utrymmeskrävande och lite mer "gåpåig" eftersom den fläker ut sig ganska rejält under säsongen.
Personligen skulle jag välja att sätta flera av samma sort tillsammans istället för varannan. Jag älskar masseffekten. Men smaken är som baken även här och eftersom jag inte har någon egen erfarenhet av varannanplanteringen kan jag inte uttala mig om den. Eventuellt skulle det kunna bli lite plottrigt.
Kul med kontraster är det definitivt!
PS! Man har skrivit fel svenskt namn på flädern på hemsidan. Blodfläder är något annat. Resten av informationen verkar stämma OK.
Redigerat av Madeleine1: 24-05-2009, 18:21