CITAT (birgitek @ 23-03-2004, 17:07)
Köpte brasiliansk oxfilè för 109:-/kg för ett tag sedan (Extrapris på Coop)
kände mej inte ett dugg egoistisk, utan tyckte bara att det var supergott.
Sen undrar jag om det finns någon annan bransch vars företrädare säger som du Tesa: "Köper du inte våra produkter så är du egoistisk"
Litegrann som "Köp en tulpan, annars får du en snyting......."
Det är väl dessutom inte bara livsmedelsindustrin som skapar arbetstillfällen, väljer jag att hålla nere matkontot så får jag mer pengar över till annan konsumtion, då hjälper jag väl också till att skapa jobb, fast i en annan bransch.
... det är just det där...Håll ner matkontot, kosta vad det kosta vill så att man kan unna sig lite annat..... och klaga sen på att svensk mat är DYR, fast resa söderut ingår i svenska standarden och helst en vecka i fjällen...men ÄTA...det är ju ett nödvändigt ont det.... så det får inte kosta... Jag är sååå trött på det resonemanget, för om man köper billigt kött nån annanstans ifrån så har nån stackare som inte har ens egna höga levnadsstandard förmodligen fått slita ont för att man skall kunna "Hålla nere matkontot"...(måste bara släppa på ångan lite..)
Jag förstår dina argument, Birgit men jag kan ändå inte tycka att det är rätt att medvetet välja en vara som belastar miljön mer än nödvändigt och inte heller att äta kött från djur som haft det sämre än nödvändigt....så att man kan unna sig nåt annat!!! Jag TYCKER att det är lite egoistiskt.... faktiskt.....
Och det handlar inte enbart om SVENSK mat, köp norsk gris om du vill bara den har haft det lika bra eller bättre än den svenska...
Detta gäller väl egentligen ALLA varor, köper jag en billig tröja så har nån fått för lite betalt nånstans och jag kan ju säga att det är inte handlaren.... sen väljer jag säkert att köpa den iaf men jag kan ju vara medveten om vad jag gör och inte låtsas som om allt är som det borde....
För om hela världen hade samma levnadsstandard så fick vi nog sänka vår rejält...
Det är mänskligt att vara egoist, men det är bra att vara medveten om det....
Och Birgit, jag försöker faktiskt bara föra en diskussion....

inte ge dig en snyting...