Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Mera om Lidl, Till och med arbetsgivarorganistationen
          andersen
          Inlägg 21-03-2004, 18:59
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

En fråga? får dom som har färdtjänst och egen bil andvända färdtjänst till att åka och handla?

Jag trodde att färdtjänst var till för dom som ej har egen bil.

"Jag är både bilburen och funktionshindrad och har hemtjänst, färdtjänst och bil , tre trådsmala ungdomar som äter som hästar,lite svårt att bara handla hem det man kan bära i två händer,fast jag har en kärra att dra maten i, i så fall blir det ju bara mjölk ingen mat!!!!!
          Visst ska man gynna närbutiken men inte till vilket pris som helst.Om jag lägger på 10 kr i bensin på matpriset per vecka och kan tjäna tusenlappar är det självklart ett bra val jag gör. evelinas inlägg"

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          evelina
          Inlägg 21-03-2004, 19:06
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem nr: 2 991

CITAT (andersen @ 21-03-2004, 18:59)
          En fråga? får dom som har färdtjänst och egen bil andvända färdtjänst till att åka och handla?

Jag trodde att färdtjänst var till för dom som ej har egen bil.

Det finns ju många olika slags funktionshinder.Jag har en reumatisk sjukdom (det finns 80 st olika reumatiska sjukdomar).
          Många sjukdomar går i skov vilket innebär att ibland är man väldigt sjuk och behöver sin färdtjänst och ibland är man lite bättre och kan köra sin bil själv.
          Tillgängligheten ska vara lika självklar för en funktionshindrad som för en frisk människa enligt FN-standardregler.

--------------------

Mvh Evelina
          Odlar numera i zon 4
          Att fela är mänskligt, att förlåta är gudomligt.

Citera
          andersen
          Inlägg 21-03-2004, 19:13
          Länk hit: #63

Medlem

evelina, Det tänkte jag inte på. hoppas att du inte tog illavid dej, det var inte min tanke.

--------------------

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 21-03-2004, 19:17
          Länk hit: #64

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Så klart de får.... Det är inte sagt att hälsa finns till att sätta sig bakom ratten just den dag man behöver handla.
          Bättre då att anlita den dyra färdtjänsten istället för att utsätta sig själv och andra för olycksrisk.

Säger jag som blivit erbjuden färdtjänst men så klart tackar Nej så länge jag har Chaffisservice wub.gif dagar då jag inte själv greppar ratten.

När det nu blev prat om färdtjänst mm. så vill jag passa på att säga...
          Det står inte skrivet i pannan på alla som inte har hälsan i behåll ... Vi tycker inte det är särskilt kul att bli flinade åt och ifrågasatta när vi parkerar i HK-ruta.
          Därmed inte sagt att någon av er forumister gjort det, så ni behöver inte ta åt er.

Citera
          evelina
          Inlägg 21-03-2004, 19:20
          Länk hit: #65

Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem nr: 2 991

CITAT (andersen @ 21-03-2004, 19:13)
          evelina, Det tänkte jag inte på. hoppas att du inte tog illavid dej, det var inte min tanke.

Nej, nej kul att kunna svara på frågor, man lär så länge man lever.

Från en glad ungdomlig " pensionär " laugh.gif laugh.gif laugh.gif

--------------------

Mvh Evelina
          Odlar numera i zon 4
          Att fela är mänskligt, att förlåta är gudomligt.

Citera
          Posse
          Inlägg 21-03-2004, 19:55
          Länk hit: #66

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

CITAT (birgitek @ 21-03-2004, 17:45)
          Posse, kanske skulle vi satsa på konkurenskraftiga priser på varor och tjänster i Sverige. Vet inte vad vårt höga kostnadsläge egentligen beror på,
          lönerna är jämförelsevis inte särskilt höga här. (bortsett fr. rena
          låglöneländer förstås.)
          Birgit Ek

Vad är det för vits med "konkurenskraftiga priser på varor och tjänster i Sverige" när det resulterar i svindyr massarbetslöshet och dito ohälsa...

Citera
          Copycat
          Inlägg 21-03-2004, 20:44
          Länk hit: #67

Gäster

Vi här uppe i Sundsvall har två Willy's och får inom kort även Lidl. Om Lidl är billigare än Willy's så byter jag naturligtvis inköpsställe. Jag bor så tokigt till att vi inte har närhet till matvaruaffärer, utan är nödgade att ta bilen. Är det någon som vet om det är några prisskillnader mellan dessa båda affärer?

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 21-03-2004, 20:59
          Länk hit: #68

Medlem

CITAT (Copycat @ 21-03-2004, 20:44)
          Vi här uppe i Sundsvall har två Willy's och får inom kort även Lidl. Om Lidl är billigare än Willy's så byter jag naturligtvis inköpsställe. Jag bor så tokigt till att vi inte har närhet till matvaruaffärer, utan är nödgade att ta bilen. Är det någon som vet om det är några prisskillnader mellan dessa båda affärer?

Willys skulle jag vilja få hit... Bra sortiment, livsmedel till låga priser smile.gif

Ett litet ex. (inte livs) Köpte på Willys i Borås en krukros med medelstora blommor för 19 kr.
          Här hemma fick jag 2 dagar senare betala 79kr för likadan... ohmy.gif mad.gif mad.gif mad.gif

Citera
          Fenja
          Inlägg 21-03-2004, 22:19
          Länk hit: #69

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Hej Copycat!
          Jag bor i västergötland och har både Willys och Lidl inom "räckhåll". Det är prisskillnader, frukt och grönsaker, menstrautionsskydd, hud- och rengöringsprodukter, kattmatburkar och toapapper köper jag exempelvis alltid på Lidl. Har du ett "stor" Willys eller Willys hemma där du bor? Det skiljer rätt mycket i pris mellan de två trots att det är samma företag. "Stor" Willys har definitivt ett bättre och billigare utbud av charkvaror, fågel, fisk, konserver och frysvaror. På Lidl som lever en hel del på sina "lockvaror" som förnyas två gånger per vecka, kan jag köpa en massa som Willys inte har och ofta BUSBILLIGT, till exempel: Skor, kläder, trädgårdsutrustning, verktyg, sängkläder, belysning och så vidare. Ett exempel är de låga trädgårdsskorna som är täta som en stövel som Lidl sålde för 49.00, de kostar 79 - 99,00 överallt annars där jag tittat på dem. Egentligen tycker jag snarast att de kompletterar varandra.
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          myskmadra
          Inlägg 21-03-2004, 22:21
          Länk hit: #70

Medlem
          Antal inlägg: 647
          Medlem nr: 2 895

Ingen enkel fråga det här med att välja livsmedelsbutik!
          Förutom det personliga valet man gör av olika skäl så betalar nog naturen det högsta priset och vi själva - nu eller senare. Energiåtgång/ utsläpp/ långa transporter och överkonsumtion.
          Knepigt är det när ens personliga hållning får jämka med ens hälsa/ ohälsa. Jag kan personligen inte bära hem den mat jag/vi behöver(nacksmärta som blir värre vid belastning)utan behöver hjälp av starkare personer i min familj och omgivning. Ofta per bil då bra närbutik saknas. Men vad är livet många gånger om inte än en fråga om jämkning. Jag kanske lät lite stursk i mitt förra inlägg men det var för att få lite diskussion! Dock vidhåller jag att närbutikerna fyller en viktig funktion då många pensionärer får motivation till sin dagliga promenad samt får känna sig nöjda då de klarat göra sitt kanske dagliga inköp. Detta grundar jag på erfarenheter från min tidigare karriär inom äldreomsorgen :-)

Det roligt att diskutera/ lufta de här frågorna kring personliga val och vad de får för konsekvenser.

--------------------
          "brukar är inte alltid"

Citera
          Copycat
          Inlägg 22-03-2004, 08:13
          Länk hit: #71

Gäster

Vi hade för några år sedan en " lokal " butik, men den gick det ju inte att handla på. T.ex. sköljmedel, 45:-. Frysvarorna var mer eller mindre frystorkade. Utgånget datum på många av varorna. Det går inte alltid att gynna våra lokala handlare. Om det var rent och färsk mat till någorlunda vettiga priser, så skulle det vara en annan sak. Vad det sen gäller " stor" eller "liten" Willy´s, dom ser likadana ut dom två vi har. Jag skulle nästan tro att det är två små, för man saknar ibland alternativ mellan märken. Det blev liksom ett något sämre utbud när Matex blev Willy´s.

Citera
          birgitek
          Inlägg 22-03-2004, 08:54
          Länk hit: #72

Gäster

Posse, det finns faktiskt någonting som kallas export! Om vi lyckas bli konkurrenskraftiga internationelt kan vi troligen minska arbetslösheten rejält. Tror att vi får det ganska besvärligt om vi väljer att se oss som en liten isolerad ö, istället för en del av världen. Vi har ju redan halkat ner till
          17:e plats i välfärdsligan.

Andersen, "Det är i princip lika illa i hela branschen" säger Sven Lindberg från Handels. Varför då bara gå på Lidl som nu råkar sälja prisvärda och bra varor.
          Sen är jag lite nyfiken hur du agerar när det gäller t.ex kläder. Köper du bara svensktillverkade svindyra kläder (det finns faktiskt)? Eller händer det att du handlar på HM, Kappahl eller några andra större kedjor.
          Tänker du då på hur sömmerskorna i t.ex Kina och andra låglöneländer har det, eller stannar din solidaritet vid svenska handelsanställda som jämförelsevis har fantastiskt bra.
          Jag för min del väljer att handla på ett sätt som är förmånligt för mej, det är väl det som är konsumentmakt
          Birgit Ek

Citera
          MimE
          Inlägg 22-03-2004, 10:24
          Länk hit: #73

Medlem
          Antal inlägg: 426
          Medlem nr: 2 502

Hur har Lidl (och Willys) det med kravmärkta och andra ekologiska varor?

undrar
          Mimmi

Citera
          andersen
          Inlägg 22-03-2004, 16:07
          Länk hit: #74

Medlem

birgitek, ja jag tänker efter först var någon stanns jag handlar och var jag handlar, tycker att alla borde göra det.

Vet jag tex att arbetarna har det djävligt på någon arbetsplats så varför ska jag gynna det företaget.

Här är några som jag undviker att gynna LIDL pga att dom sätter i system att utnyttja arbetstiden som den ej är tänkt, för hur ska det se ut i samhället om alla var tvungna att ha flera jobb, förstår ej hur det ska fungera med dagis och semmester mm.

MCdolnalds är ett annat företag som ej jag handlar på pga att dom ej har några anställda över 30år och dom unga människorna som jobbar där ej har någon utbildning när det gäller hygien, förvist är det väll så, när dom gör hamburgare utan mössa på huvudet, och går in ifrån ute servering med samma skor, det har åxå hänt att dom har lagt toasittsar i diskmaskin!

Chiquita, Dole och Del Monte är andra företag som jag ej handlar med pga att dom sprutar gift när arbetarna är på plantagen, och dessutom så stödjer dom dödspatruller som mördar flera hundra fackförenings ledare i latin och central Amerika.

--------------------

Citera
          birgitek
          Inlägg 22-03-2004, 16:30
          Länk hit: #75

Gäster

Andrsen, hur gör du med HM, Kappahl, Lindex, Indiskan, Vero Moda m.fl?
          För sömmerskorna (ofta barn el. väldigt unga kvinnor ) i låglöneländerna är ju en grupp som verkligen har omänskliga arbetsvillkor.
          Det kan ju inte bli många ställen kvar att handla på om man skull följa ditt resonomang fullt ut. För om man titta även på Ica och Coop så är majoriteten av varorna ej svenskproducerade, och vi har ingen aning om villkoren för dem som framställer dem.
          Köpte förresten en påse morötter som såldes som Icas egna, upptäckte att med millimeterstor stil på baksidan av påsen talade man om att dom kom från Holland
          Birgit Ek

Citera
          Copycat
          Inlägg 22-03-2004, 20:29
          Länk hit: #76

Gäster

Andersen! Jag tror ju knappast att dom diskar toasitsen tillsammans med andra saker. Och hur många gånger har du fått din mat serverad på ett fat på Mac Donalds? Maten vidrör aldrig det som diskas i maskinen, den läggs direkt på papper och packas ihop. Jag kan medge att det låter äckligt men det låter värre än det är.

Citera
          Tesa
          Inlägg 23-03-2004, 00:19
          Länk hit: #77

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

.....nu har jag bara skummat igenom hela den här tråden men.....

Visst det är säkert bra med konkurrens och så men då får det ju ske på lika villkor...vad är det för nytta med svenska miljö och djurskyddslagar om vi ändå handlar importerad mat????
          Det som händer är att man "slår ihjäl" en svensk livsmedelsproducent till... och med den ett par arbetstillfällen till.......och nånstans på jorden lider ett djur i onödan eller så förstörs miljön.......

En svensk mjölkbonde t.ex beräknas sysselsätta 5! st till i binäringar som åkerier, foder, mejeri osv...... 10 mjölkbönder är 60 arbetstillfällen, en tämlig skara..... hade det varit varsel på en fabrik så hade det blivit uppståndelse... och dom sista 10 åren har ungefär 10 000 mjölkbönder lagt av...

Sen har jag länge funderat på varför folk tycker att mat skall vara billigt??? Är inte maten och boendet det som är viktigast??? Förr var det det man la sina pengar på..man försörjde sig helt enkelt....nu är så mycket annat viktigare...nya märkeskläder
          ...nya möbler...datorer...TVkanaler...flaskvatten unsure.gif ...
          hemelektronik...böcker....skivor...TV-spel...cigaretter...sprit.....godis....you name it!!!

Guldkant har liksom blivit vardagsmat....men inte f-n kan all leva som kungar...nån måste ju betala notan.....

Ibland önskar jag att det hände nåt så folk fick kontakt med verkligheten igen...

unsure.gif blink.gif

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 23-03-2004, 07:12
          Länk hit: #78

Medlem

CITAT (Tesa @ 23-03-2004, 00:19)
          .....nu har jag bara skummat igenom hela den här tråden men.....

Visst det är säkert bra med konkurrens och så men då får det ju ske på lika villkor...vad är det för nytta med svenska miljö och djurskyddslagar om vi ändå handlar importerad mat????
          Det som händer är att man "slår ihjäl" en svensk livsmedelsproducent till... och med den ett par arbetstillfällen till.......och nånstans på jorden lider ett djur i onödan eller så förstörs miljön.......

En svensk mjölkbonde t.ex beräknas sysselsätta 5! st till i binäringar som åkerier, foder, mejeri osv...... 10 mjölkbönder är 60 arbetstillfällen, en tämlig skara..... hade det varit varsel på en fabrik så hade det blivit uppståndelse... och dom sista 10 åren har ungefär 10 000 mjölkbönder lagt av...

Sen har jag länge funderat på varför folk tycker att mat skall vara billigt??? Är inte maten och boendet det som är viktigast??? Förr var det det man la sina pengar på..man försörjde sig helt enkelt....nu är så mycket annat viktigare...nya märkeskläder
          ...nya möbler...datorer...TVkanaler...flaskvatten unsure.gif ...
          hemelektronik...böcker....skivor...TV-spel...cigaretter...sprit.....godis....you name it!!!

Guldkant har liksom blivit vardagsmat....men inte f-n kan all leva som kungar...nån måste ju betala notan.....

Ibland önskar jag att det hände nåt så folk fick kontakt med verkligheten igen...

unsure.gif blink.gif

Äntligen!
          Jag håller med till 150% smile.gif

Citera
          birgitek
          Inlägg 23-03-2004, 08:34
          Länk hit: #79

Gäster

Nu tror jag inte att svenskt jordbruk är så särskilt mycket bättre än andra länders, Bullerbybonden så som Astrid Lindgren beskriver honom lär inte finnas många kvar av.
          Dessa stora, obehagliga "kött- och fläskfabriker" finns nästan bara i Sverige och Danmark. Nog har köttdjuren det betydligt bättre i t.ex Brasilien, där de inte behöver stå uppstallade en stor del av året utan fritt kan lufsa omkring på Pampas.
          Nog är väl Spanska tomater mer miljövänliga än svenska, odlade i solen istället för i energikrävande växthus.,
          Jag kan bara se två konkurrensnackdelar för den svenske bonden och det är klimaten och den höga diselskatten, betr. djurhållning och miljöhänsyn tror jag inte att vi är bättre än andra.
          Inget kan få mej att tro att människor i andra länder är "dummare" och finner sej i att äta dålig och hälsofarlig mat.
          Jag kan inte förstå varför vi skall behöva lägga en betydligt större andel av våra inkomster än omvärlden på mat. Nej, fram för ökad konkurrns, även inom livsmedelssektorn. Om nu svenska producenter är så mycket bättre än andra så blir väl inte konkurrens något problem för dem.
          Jag vill iallafall ha många valmöjligheter.

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 23-03-2004, 08:53
          Länk hit: #80

Medlem

CITAT (birgitek @ 23-03-2004, 08:34)
          Inget kan få mej att tro att människor i andra länder är "dummare" och finner sej i att äta dålig och hälsofarlig mat.

Inget kan heller få mig att tro att folk i andra länder
          hellre köper och äter svensk mat än inhemsk.

Nu har jag inte en susning om omfattning av livsmedelsexport kontra import
          Men jag har svårt att tro att Brasilianarna hellre köper svenskt kött och svensk jordgubbssylt än Brasiliansk dito, även om de fick höra att våra djur har det så otroligt bra och andas frisk luft, betar på giftfria ängar mm

För mig är det obegripligt att man inte köper svenska livsmedel så långt det är möjligt. Inte pga att producenterna utomlands är dåligt betalda eller har usla arbetsförhållanden.
          Jag köper svenskt för jag vill inte att Svenska bönder och livsmedelsproducenter skall dö ut.

Jag äcklas av att se bröd bakat i Holland och Tyskland i butikernas bröddiskar. Bröd är färskvara och skall inte fraktas land och rike runt.

Köp Svensk mat! Det är så dags att mjölka kon när båset är tomt.
          Det är dit vi är på väg.

Citera

8 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2026, 10:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon