| |
|
  |
Mera om Lidl, Till och med arbetsgivarorganistationen |
|
|
|
|
23-03-2004, 09:04
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
CITAT (birgitek @ 23-03-2004, 08:34) Nog har köttdjuren det betydligt bättre i t.ex Brasilien, där de inte behöver stå uppstallade en stor del av året utan fritt kan lufsa omkring på Pampas.
Nog är väl Spanska tomater mer miljövänliga än svenska, odlade i solen istället för i energikrävande växthus., Den Brasilianska motsvarigheten till den svenska Bullerbybonden är nog tyvärr också på utdöende... Spanien är för övrigt fullt av tomatodlingar i växthus, törs inte ens tänka på vad de sprutar för sorts medel på sina odlingar - antar att vi har strängare regler för sådant i Sverige...
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
|
|
birgitek
|
23-03-2004, 09:43
|
Gäster

|
Hur mycket värme behöver tillföras växthusen i Spanien? Nej, växthusen är till för att skydda mot alltför stark sol och på så sätt minska behovet av bevattning. I Alicanteområdet där det odlas väldigt mycket tomater förekommer ingen besprutning, man använder sej av någon slags insekt för bekämpning. Vad det är för insekt vet jag inte riktigt, men samma typ av bekämpning förekommer i Sverige och anses hälso- och miljövänligt. Maten betyder väldigt mycket i Spanien och spanjoren i allmänhet har väldigt höga krav på bra råvaror. Läste ganska nyligen att man hittat högre rester av gift i svensk gurka än i importerad. Att så många tror att svenska livsmedel är så bra tror jag beror på att LRF under många år leddes av en enormt skicklig lobbyist, dvs Dockered.
Ni får ursäkta, men jag kan faktiskt inte känna större solidaritet med en svensk bonde än en tysk, spansk, polsk eller indisk osv.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2004, 10:06
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
Inte behöver du be om ursäkt för vad du tycker Birgit, även om jag tycker att du tycker fel...
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2004, 10:11
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
CITAT (birgitek @ 23-03-2004, 09:43) Ni får ursäkta, men jag kan faktiskt inte känna större solidaritet med en svensk bonde än en tysk, spansk, polsk eller indisk osv. Solidaritet skall vi känna med alla... oavsett nationalitet. Men... att därifrån gå till att tycka att man inte skall gynna (uprätthålla) den inhemska livsmedelsproduktionen.... det är inte Solidaritet. Har Birgit ägnat tid till att fundera hur det skulle bli om Sverige blev krigsdrabbat och inga bönder el. andra livsmedelsproducenter fanns i landet? Det är inte Solidaritet att tänka kortsiktigt, egoistiskt! (på den egna plånboken)
|
|
|
|
|
|
|
Copycat
|
23-03-2004, 10:29
|
Gäster

|
Man skulle nästan kunna tro att större delen av detta forum består av socitetsdamer. Naturligtvis tänker man med plånboken först och främst. Jag vill att mina barn skall ha tak över huvudet och mat på bordet, inte bryr jag mig om varifrån maten kommer. Finns det flera alternativ som smakar ungefärligt lika så tar jag det som är billigast. Varken jag eller mina barn är bortskämda med lyx i form av godis eller alkoholhaltiga drycker.Jag anser att det är ett orättvist påhopp på många ensamstående föräldrar som faktiskt inte skulle ha råd att endast köpa SVENSKT, för solidaritetens skull. Jag själv har ingen socialhjälp, men jag känner många i den situationen och avundas dem inte.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2004, 10:33
|

Medlem
Antal inlägg: 379
Medlem nr: 123

|
Som jag skrivit i en annan länk Det är inte bönderna som är "dyra" producenter.......det är alla omkostnader som kostar stora pengar.
--------------------
Hälsningar Åsa
,, --^..^-- ,,
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2004, 10:40
|
Medlem

|
CITAT (Copycat @ 23-03-2004, 10:29) Man skulle nästan kunna tro att större delen av detta forum består av socitetsdamer. Naturligtvis tänker man med plånboken först och främst. Jag vill att mina barn skall ha tak över huvudet och mat på bordet, inte bryr jag mig om varifrån maten kommer. Finns det flera alternativ som smakar ungefärligt lika så tar jag det som är billigast. Varken jag eller mina barn är bortskämda med lyx i form av godis eller alkoholhaltiga drycker.Jag anser att det är ett orättvist påhopp på många ensamstående föräldrar som faktiskt inte skulle ha råd att endast köpa SVENSKT, för solidaritetens skull. Jag själv har ingen socialhjälp, men jag känner många i den situationen och avundas dem inte. Någon societetsdam är jag tack o lov inte (vad nu de är) Inte har jag sett att t.ex. Brasilianskt kött skulle vara billigare än Svenskt, tvärtom. Svenskt bröd kostar inte mer än utländskt, likaså betalar jag inte ett öre mer för svenska grönsaker och frukt som för utländska. Överhuvudtaget vet jag inte om jag hittat någon Svensk vara (som jag köper) som kostat mer än dito utländsk. Mina inlägg har absolut inte varit menat som påhopp på vare sig ensamstående föräldrar eller andra. I min fam. har vi varit 6 pers. som levt på en inkomst (självvalt) så jag vet att man kan få vända på slantarna. ´
|
|
|
|
|
|
|
birgitek
|
23-03-2004, 10:47
|
Gäster

|
Tycker inte ditt argument håller Felix matte. Vid ev. krig räcker det att bomba tre ställverk för att slå ut hela svenska elnätet. Hur mycket tror du svenska bönder skulle producera utan el och till-gång till disel. Nej för att undvika krig måste man nog se till att minska levnadsnivåklyftorna i världen och är inte global handel det bästa sättet att göra det. Att bara tänka svenskt och sverige håller inte längre. Vi är ju knappt 9 miljoner svenska och bara EU blir ju drygt 50 milj. efter första maj. Att tro att vi är bättre och duktigare än alla andra håller inte heller.Vi är varken bättre eller sämre. Kanske är jag mer Europé än svensk eftersom jag har stark anknytning till Sverige, Tyskland och Spanien och gärna skulle se Europas Förenta Stater.
|
|
|
|
|
|
|
Copycat
|
23-03-2004, 10:48
|
Gäster

|
Men då är väl hela forumet överens ändå? Vi köper Svenskt OM det är billigare eller OM det smakar bättre. Varför då sitta och tycka att det är osolidariskt att inte köpa svenskt? Jag har ingen aning om vad som är svenskt eller inte i mitt skafferi, om jag skall vara ärlig. Skulle tro att det inte är så mycket om jag kollade.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2004, 11:04
|
Medlem

|
CITAT (Copycat @ 23-03-2004, 10:48) Men då är väl hela forumet överens ändå? Vi köper Svenskt OM det är billigare eller OM det smakar bättre. Varför då sitta och tycka att det är osolidariskt att inte köpa svenskt? Jag har ingen aning om vad som är svenskt eller inte i mitt skafferi, om jag skall vara ärlig. Skulle tro att det inte är så mycket om jag kollade. Många är de som automatiskt plockar t.ex Holländska tomater i tron att de är billigare, trots att det intill finns Svenska till samma el. ibland lägre pris... det har jag sett så många ggr. Likadant är det när vi plockar annat ur hyllor och diskar...jämför man så behöver det inte kosta mer att köpa inhemskt än importerat.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2004, 11:07
|
Medlem

|
CITAT (birgitek @ 23-03-2004, 10:47) Tycker inte ditt argument håller Felix matte. Vid ev. krig räcker det att bomba tre ställverk för att slå ut hela svenska elnätet. Hur mycket tror du svenska bönder skulle producera utan el och till-gång till disel. Nej för att undvika krig måste man nog se till att minska levnadsnivåklyftorna i världen och är inte global handel det bästa sättet att göra det. Att bara tänka svenskt och sverige håller inte längre. Vi är ju knappt 9 miljoner svenska och bara EU blir ju drygt 50 milj. efter första maj. Att tro att vi är bättre och duktigare än alla andra håller inte heller.Vi är varken bättre eller sämre. Kanske är jag mer Europé än svensk eftersom jag har stark anknytning till Sverige, Tyskland och Spanien och gärna skulle se Europas Förenta Stater. Vi kan gå ännu längre då och säga... Om det faller en atombomb över landet så behövs ingen mat överhuvudtaget.... eller? En sak är vi överens om... Vi är varken bättre eller sämre än andra
|
|
|
|
|
|
|
Copycat
|
23-03-2004, 11:10
|
Gäster

|
Anledningen till att några tar Holländska tomater istället för Svenska är kanske att dom Holländska ibland ser bättre ut. JAG går efter priset först och främst. Men eftersom du tog just tomater som ex. Just tomater kan faktiskt vara väldigt "torra" och mjuka i kötter, jag föredrar fasta hårda tomater. Annars är det priset som får styra.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2004, 11:19
|

Medlem
Antal inlägg: 4 132
Medlem nr: 51

|
Jag tycker att ni pratar om fel saker NI tänker bara på er själva och eran plånbok blir lessen när jag läser era inlägg. Försök och förstå hur bönderna har det i en del fattiga länder, dom sitter helt i händerna på dom multinationela bolagen som ni handlar av pga att ni vill köpa billiga varor av, så att ni kan köpa ut en fin flaska fin på bolaget och en bingolott till helgen och det tycker ni inte är dyrt! Här en bra länk om bananarbetare http://www.algonet.se/~nbolsson/bananer.htm
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2004, 11:35
|

Medlem
Antal inlägg: 148
Medlem nr: 2 542

|
Jag skulle gladeligen köpte ekologskt och svenskt och allt annat OM jag hade råd, men nu måste jag ju faktiskt äta och då jag inte har råd med de dyrare alternativen så har jag inte å stort val. Trist att en del inte inser att alla faktiskt inte har ett val.
|
|
|
|
|
|
|
Copycat
|
23-03-2004, 11:38
|
Gäster

|
Hallå ! Om vi skulle vara solidariska med Svenska bönder för att dom skulle kunna vara kvar. Varför tycker du inte att bönder i fattigare länder skall få ha Sin näring kvar då? Om alla utanför de sämre ställda länderna skulle bojkotta dom, vad skulle dom stackars odlarna och bönderna försörja sig på då? Skulle dom kasta ut tanten sin för prostitution eller. Nä, resonemangen håller inte. Vi är med i EU och skall vara solidariska med andra länder. Bara när det passar, eller?
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2004, 11:45
|
Medlem

|
CITAT (Copycat @ 23-03-2004, 11:38) Hallå ! Om vi skulle vara solidariska med Svenska bönder för att dom skulle kunna vara kvar. Varför tycker du inte att bönder i fattigare länder skall få ha Sin näring kvar då? Om alla utanför de sämre ställda länderna skulle bojkotta dom, vad skulle dom stackars odlarna och bönderna försörja sig på då? Skulle dom kasta ut tanten sin för prostitution eller. Nä, resonemangen håller inte. Vi är med i EU och skall vara solidariska med andra länder. Bara när det passar, eller? Jobbar du också för att Ungrare och Polacker skall handla Svenskt så att de Svenska bönderna inte tappar sin näring och får kasta ut sina tanter? OBS! Sverige har många kvinnliga bönder och lantbrukare... Ska de kasta ut gubbarna för prostitution? Nu måste jag strax hasta iväg till min personliga tränare det gäller att bygga muskler så man har att sätta emot om det behövs.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2004, 12:17
|

Medlem

|
Copycat, Vi är väll inte med i EU pga att vi ska solidariska med andra länder.
Vet inte vad det har med EU att göra!
EU är väll ändå till för att skydda sinna medlems länder för billig import, EU har hur många handels tullar som helst för att hålla lågprisländerna från bla Asien borta från Europa marknaden.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2004, 12:20
|

Medlem
Antal inlägg: 388
Medlem nr: 2 816

|
CITAT (birgitek @ 23-03-2004, 08:34) Nog har köttdjuren det betydligt bättre i t.ex Brasilien, där de inte behöver stå uppstallade en stor del av året utan fritt kan lufsa omkring på Pampas. Fast det är nog på Argentinska pampas de lufsar omkring.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2004, 12:35
|

Medlem
Antal inlägg: 388
Medlem nr: 2 816

|
CITAT (andersen @ 23-03-2004, 11:19) Jag tycker att ni pratar om fel saker NI tänker bara på er själva och eran plånbok blir lessen när jag läser era inlägg. Försök och förstå hur bönderna har det i en del fattiga länder, dom sitter helt i händerna på dom multinationela bolagen som ni handlar av pga att ni vill köpa billiga varor av, så att ni kan köpa ut en fin flaska fin på bolaget och en bingolott till helgen och det tycker ni inte är dyrt! Här en bra länk om bananarbetare http://www.algonet.se/~nbolsson/bananer.htm Vad tänker du på??? Skall vi sluta köpa mat producerade i utvecklingsländerna? Det skulle ju omedelbart ta död på den positiva utveckling som skett trots västvärldens motstånd genom tullar. Flertalet "fattiga" länder har blivit av med sitt bidragsberoende på grund av att de har kunnat börja exportera livsmedel. Det är givetvis en lång väg kvar att gå, men de "fattiga" länderna VILL sälja sin mat till oss. Det är deras chans till ett bättre liv.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-03-2004, 12:49
|

Medlem

|
Fredi, vist ska vi handla ifrån dom fattiga länderna, men ej via bolag som bla stödjer dödspatruller, du kan vidare läsa länken om bananarbetarna, det kan inte vara så att vi ska köpa billigt på bekostnad av att bolagen kan behandla arbetarna så.
Kravmärkta bananer kan man handla i många affärer.
Ekologiskt odlade bananer
Målet för det ekologiska lantbruket är enligt kontrollföreningen KRAV bl a att "markens och det övriga lantbruksekosystemets långsiktiga produktionsförmåga bevaras och stärks". Vid sådan odling är inga syntetiska handelsgödsel eller kemiska bekämpningsmedel tillåtna.
Förutom konventionellt odlade odlade bananer från Dominikanska Republiken i Västindien.
Svampsjukdomen Black Sigatoka förekommer på de flesta platser där bananer odlas kommersiellt. Svampen äter sig in i plantans blad och förstör dess förmåga att fånga upp solenergin genom fotosyntesen. En förutsättning för att Sigatoka skall fastna på bananbladen är att dessa är fuktiga. Eftersom det endast faller omkring 400 mm regn per år på Dominikanska Republiken är problemen med Sigatoka begränsade. Jordbruket på Dominikanska Republiken är traditionellt organiserat med små familjeägda plantager. På norra sidan av ön, i Monte Christo och Mao-distrikten, bedriver flera mindre familjejordbruk ekologiskt odling av bananer. Dominikanska Republiken ligger lagom lång bort från Ekvatorn för att bedriva boskapsskötsel. Här håller man kor, getter och grisar. Det innebär att det finns naturligt gödsel på nära håll som tillsammans med bl.a. melass och restprodukter från bananpackstationerna komposteras till ett rikt gödsel. På flera ställen har Canavalia-bönor planterats mellan bananplantorna, för att förhindra att ogräs slår rot. Utan användning av vare sig kemiska bekämpningsmedel eller handelsgödsel odlas samma banansort som vid de konventionella odlingarna dvs Cavendish, Grand Nain. Frukten blir dock betydligt mindre och avkastningen blir lägre, 1/3 till 1/6-del av den vid konventionell odling. Odlingsmetoderna övervakas av den tyska kontrollorganisationen BCS ÖKO Garantie. Svenska KRAV samarbetar med BCS och godtar deras kontroll.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|