Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ungt äppelträd som slutat blomma?, Vad har hänt
          Millan69
          Inlägg 21-05-2009, 08:35
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 28
          Medlem nr: 9 523

Hejsan
          Jag har två unga äppelträd som planterades av förra ägaren till huset år 2000. De står relativt nära varandra men har helt uppenbart olika förutsättningar. Det ena för en ganska tynande tillvaro och är väl i dag ung hälften så stort som det andra (de står på ett berg med säkerligen varierande djup på jorden.
          Det som är mysko är att det stora trädet som idag är gott och väl 4 meter högt är det som slutat blomma. Förrförra året beskar jag det en aning och var väl inte helt förvånad över utebliven blom förra våren men nu? Det mindre trädet är runt 2,5 meter högt och ganska klent men där blommas det för fullt.
          Vi flyttade hit 2006 och det året blommade bägge träden rikligt och bar frukt men nu är det som sagt bara det mindre som blommar.

I övigt ser trädet friskt och frodigt ut och växer rejält, inga barkskador eller ohyra på något av träden vad jag kan se?

Märlig tillfällighet eller annat? Jag har träd så det räcker i övrigt och går det inte att få igång blomningen igen så får det större trädet nog stryka på foten till förmån för annat.
          Ska jag beskära hårdare eller? i så fall när? (skulle iofs inte skada - det börjar bli väl högt)Tips mottages tacksamt?

Mvh
          Millan

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 12:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon