Millan69
Hejsan
Jag har två unga äppelträd som planterades av förra ägaren till huset år 2000. De står relativt nära varandra men har helt uppenbart olika förutsättningar. Det ena för en ganska tynande tillvaro och är väl i dag ung hälften så stort som det andra (de står på ett berg med säkerligen varierande djup på jorden.
Det som är mysko är att det stora trädet som idag är gott och väl 4 meter högt är det som slutat blomma. Förrförra året beskar jag det en aning och var väl inte helt förvånad över utebliven blom förra våren men nu? Det mindre trädet är runt 2,5 meter högt och ganska klent men där blommas det för fullt.
Vi flyttade hit 2006 och det året blommade bägge träden rikligt och bar frukt men nu är det som sagt bara det mindre som blommar.

I övigt ser trädet friskt och frodigt ut och växer rejält, inga barkskador eller ohyra på något av träden vad jag kan se?

Märlig tillfällighet eller annat? Jag har träd så det räcker i övrigt och går det inte att få igång blomningen igen så får det större trädet nog stryka på foten till förmån för annat.
Ska jag beskära hårdare eller? i så fall när? (skulle iofs inte skada - det börjar bli väl högt)Tips mottages tacksamt?

Mvh
Millan
KURT
Det är ju svårt att gissa något när man inte sett träden. Men en av de vanligaste orsakerna till utebliven blomning är ju just att man skär bort blomanlagen (beskär på tok för mycket). En kraftig beskärning kan också påverka blomningen flera år, eftersom trädet svarar med kraftig tillväxt av vattenskott.
Åsa, mälardalen zon 2
+Vissa sorter har benägenhet att få vartannatårsbördighet, speciellt ifall man inte kartgallrar.

Jag tror också att man har beskurit för hårt, äpple ska inte beskäras sådär hårt som 99% av villaägarna beskär ifall man vill ha frukt, beskärning stimulerar INTE fruktsättning utan tvärtom. Lättare gallring i juli-sept är att föredra, + man kortar aldrig in alla grenar på träden som man ser i villaträdgårdar heller. +Man kan böja ner grenarna något (unga grenar) så de blir vågräta grenar (ska inte peka nedåt), vågräta grenar blir mera blomvilliga än skott som pekar rakt upp.
Millan69
Fast jag har inte beskurit det hårt?? Typ en gren bort...
Bifogar lite bilder på både det lilla blommande trädet och det stora som inte blommar så får vi se om ni ser något jag missar..
Jag vet att hård beskärning kan ge detta resultat men eftersom blomningen helt uteblivit i år med så blir det i så fall 2 år utan blom på att ta bort en liten gren? Känns konstigt. Kolla gärna om ni ser någon förändring i övrigt.

Mvh
Millan
Bassam
Tack för frågan
det bror :
1 att jorden har mycket kväv,men har lite fosfor och kalium.
2 med beskäring tar du bort frukknoppar.

3 mäniskor tror att det är lätt att beskära men det är tvärtom.

H:Bassam
Millan69
CITAT (Bassam @ 21-05-2009, 16:23) *
Tack för frågan
det bror :
1 att jorden har mycket kväv,men har lite fosfor och kalium.
2 med beskäring tar du bort frukknoppar.
3 mäniskor tror att det är lätt att beskära men det är tvärtom.

Tack själv!
Men bägge träden har samma jord.. Jag har gått en kurs på Rosendals trädgårdar i just äpple beskärning, Tog inte ett enda ämne till frukt med den beskärningen jag gjorde, dessutom ser jag inte ett vattenskott på trädet. Återstår jorden? Eller ohyra? Eller tur/otur? ELLER???........

Mvh
Millan

*Stintan*
Jag skulle börja med att ta bort gnagskydden och gräva bort gräset runt träden och luckra jorden. Måste ni skydda stammarna på vintern så sätt ett hönsnät runt trädet istället.

Varför det inte blommar kan jag inte svara på men det kan bero på sort, vissa blommar inte varje år. Jag skulle nog testa med att beskära det lite under JAS = juli, augusti, september. Det ser ut som om trädet har fått två toppar bl.a. så ta bort den ena men beskär inte för mycket av resten.
Mariette
Vi har samma fenomen hos oss. Två små äppleträd bredvid varandra (vet inte när de planterades) och endast det ena ger frukt. MEN det verkar som om de skiftar, det träd som bar frukt förra året blommar knappt alls i år medans det träd som inte gav någon frukt i fjol blommar som tusan i år.

Eftersom jag inte kan något alls om beskärning av träd har jag låtit dem vara.
Fru DC
Jag är nog mer inne på Åsas linje. Vet du vilka sorter det är?
Att de är olika stora kan också bero på sort (starkväxande/svagväxande) i kombination med grundstam (starkväxande/svagväxande).
Jag tror inte du har skurit bort blomanlagen - krävs väldigt kraftig beskärning för det och så ser dina träd inte ut.
Eftersom blomanlagen sätt året innan så kanske frågan är hur trädet hade det förra året? Har var vädret då? Har var tillväxten då? Ohyra?
Varför inte avvakta i år och låta trädet vara ifred (ingen beskärning) med lite extra omvårdnad (vatten vid torka och ev lite gödsling).
Millan69
Jag vet inte vilken sort det är men bägge träden är samma sort. Detta vet jag just eftersom bägge träden bar frukt 2006, därefter bara det mindre. Skillnaden i tillväxt måste alltså bero på jordmån etc vilket inte är konstigt i sig med berg under.
De står ca 4 meter ifrån varandra och jag såg ingen ohyra förra året på något av träden.
Gnag/fejningsskydd i någon form är ett måste men jag ska testa att hägna in dem med nät istället. Samt gräva bort gräset.
Detta förklarar dock inte varför det träd som för ögat ser mest livkraftigt ut är det som saknar blom. Fler teorier?

Mvh
Millan
Bassam
Tack för frågan
JA , det finns frukt beskärning , det betyder att man ska vit vilka knoppar som ska ge blomor och frukt och vilka ska ge blad , om man under beskärning ta bort knoppar som ska ge blomor, eller om man ta mycket blad knoppar , man ska inte få bra blomor,
också finns andra orsak tex de kanske har lite näring på jorden så försöka gödsla plus rensa gräs och ogräs under träd.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon