Medlem
Antal inlägg: 2 001
Medlem nr: 662
Jag har en begonia, den blommar med röda små blommor. Den är ganska skör och går lätt av när man handskas med den. Den finns i vitt också. Små blad. Begonia f någonting. Är det någon som har en annaing om vad det kan tänkas vara?
Medlem
Antal inlägg: 2 001
Medlem nr: 662
Jag har fått reda på att det ska vara B. filosa
Den jag har får inga blomsterhängen på det där viset. Kanske har med klimatet att göra, eller också är det en annan art. Bladen och stammen är i af samma.
Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31
Begonia foliosa var. miniata brukar även kallas Begonia fuchsioides som jag har för mig man kallar fuchsiabegonia på svenska för att blommorna påminner om fuchsia, och växten på bilden i ditt inlägg har blommor som påminner om fuchsia. Om din Begonia filosa inte ser exakt likadan ut så har du kanske någon annan variete eller namnsort.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
Medlem
Antal inlägg: 120
Medlem nr: 518
Hej Tror det finns 3 olika sorter av denna foliosa.Bland annat har du den lilla underbara myrtenbegonia som vi kallar den i sverige är ju en min av denna.Sedan tror jag den finns i röda och en i rosa blommor..MVh As En mycket bra länk att kolla på bilder och läsa om begonior http://absastro.tripod.com/data.htm MVh As
Medlem
Antal inlägg: 120
Medlem nr: 518
Hej igen Så här skriven en man som odlar begonior -foliosa Cascade ..hybrid -Fuchsifoliosa.hybrid -foliosa arten Vet inte om detta är så men han har odla roch är stor försäljare/grossist i Australien av begonior..MVh As