Full version: Begonia någonting
e_sedell
Jag har en begonia, den blommar med röda små blommor. Den är ganska skör och går lätt av när man handskas med den. Den finns i vitt också. Små blad. Begonia f någonting. Är det någon som har en annaing om vad det kan tänkas vara?
e_sedell
Ingen som vet alltså.
lolo
Har du händelsevis någon bild på begonian? Om det är små blad kan det då inte vara "änglavinge".
/Ann-Louise i Umeå smile.gif
e_sedell
Nej tuvärr har jag ingen billd.

Små blad har den ja, men hur ser änglavinge ut? Jag hittar ingen bild...
lolo
Hej! Här kommer en bild på änglavinge.
http://hem.bredband.net/potplants/anlaving.html#

Den kan ha olika färger på blommorna; rosa, mörkrosa, röd, vit. Den kan även sakna de här prickarna.
/Ann-Louise i Umeå
e_sedell
Jag har fått reda på att det ska vara B. filosa

Den jag har får inga blomsterhängen på det där viset. Kanske har med klimatet att göra, eller också är det en annan art. Bladen och stammen är i af samma.

Någon som vet någon likanande?
Åsa, mälardalen zon 2
Begonia foliosa var. miniata brukar även kallas Begonia fuchsioides som jag har för mig man kallar fuchsiabegonia på svenska för att blommorna påminner om fuchsia, och växten på bilden i ditt inlägg har blommor som påminner om fuchsia. Om din Begonia filosa inte ser exakt likadan ut så har du kanske någon annan variete eller namnsort.

sophie
Hej
Tror det finns 3 olika sorter av denna foliosa.Bland annat har du den lilla underbara myrtenbegonia som vi kallar den i sverige är ju en min av denna.Sedan tror jag den finns i röda och en i rosa blommor..MVh As
En mycket bra länk att kolla på bilder och läsa om begonior
http://absastro.tripod.com/data.htm
MVh As
sophie
Hej igen
Så här skriven en man som odlar begonior
-foliosa Cascade ..hybrid
-Fuchsifoliosa.hybrid
-foliosa arten
Vet inte om detta är så men han har odla roch är stor försäljare/grossist i Australien av begonior..MVh As
e_sedell
Okej. Jag har inte fått fram någon bild som mera exakt liknar den jag, fast det spelar ju inte så stor roll. Det är ju samma art i af....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon