Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Diverse sparrisfrågor
          emmsing75
          Inlägg 22-05-2009, 19:18
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 220
          Medlem nr: 7 025

Nu är vi inne på vår tredje sommar med sparris plantor och har därför nu börjat skörda för första gången. När man läser om sparris odling står det dock att man enbart kan skörda "lite grann" tredje säsongen men innebär det att vi bör sluta ta dem redan i slutet på maj (jämfört med midsommar som det är när de är helt etablerade) eller innebär det att vi bör låta typ varannan "sparris" växa upp buska till sig?

Sen så har jag insett att jag nog skulle vilja ha fler sparrisplantor och enda alternativet är att ha dem i pallkragar (vilket hitills funkat bra för de andra) men frågan är hur tätt de bör sitta egentligen, de två vi har sitter i bredd i pallkragar som är 60 cm breda och det funkar nu men kanske blir det för tajt när de blir större?

Frågan är också hur många plantor man som ett hushåll med 4 personer kan tänkas behövas. Både min man o jag är väldigt förtjust i sparris och han är inne på att vi borde plantera ytterligare 7 utöver de två som vi har men det känns lite orimligt tycker jag, så hur mycket skörd får man egentligen på en sparrisplanta när den är helt etablerad?

Kan man förresten plantera sparris hela säsongen eller bör man göra det före ett visst datum/månad eller så?
          (jag bor i zon 3-4)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 18:04

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon