emmsing75
22-05-2009, 19:18
Nu är vi inne på vår tredje sommar med sparris plantor och har därför nu börjat skörda för första gången. När man läser om sparris odling står det dock att man enbart kan skörda "lite grann" tredje säsongen men innebär det att vi bör sluta ta dem redan i slutet på maj (jämfört med midsommar som det är när de är helt etablerade) eller innebär det att vi bör låta typ varannan "sparris" växa upp buska till sig?
Sen så har jag insett att jag nog skulle vilja ha fler sparrisplantor och enda alternativet är att ha dem i pallkragar (vilket hitills funkat bra för de andra) men frågan är hur tätt de bör sitta egentligen, de två vi har sitter i bredd i pallkragar som är 60 cm breda och det funkar nu men kanske blir det för tajt när de blir större?
Frågan är också hur många plantor man som ett hushåll med 4 personer kan tänkas behövas. Både min man o jag är väldigt förtjust i sparris och han är inne på att vi borde plantera ytterligare 7 utöver de två som vi har men det känns lite orimligt tycker jag, så hur mycket skörd får man egentligen på en sparrisplanta när den är helt etablerad?
Kan man förresten plantera sparris hela säsongen eller bör man göra det före ett visst datum/månad eller så?
(jag bor i zon 3-4)
Kul att du lyckas med dina sparrisar!

Jag är sugen på att försöka mig på det också, så min fråga till dig blir; vart får man tag på plantorna? Har sökt över allt ( tycker jag ) utan framgång... Du kanske har ett tips?
Första året man tar sparris (alltså plantans 3:e), bör man bara ta några få från varje planta.
Vi har 6 plantor och vi har skördat sparris (för 3:e året) varje vecka och håller fortfarande på. Vissa sparris är jättetunna och de får så klart stå kvar. Vi skördar fram tills midsommar.
Vi är 2 personer och älskar sparris, vi har också tänkt köpa fler plantor. Skulle man få fler sparris än man äter upp, är det nog många som tackar om man delar med sig!
emmsing75
02-06-2009, 13:52
Mija, du frågade vart vi köpt plantorna och jag tror att de finns på flera plantskolor här i Uppsala trakten men mina är inköpta på Funbo plantskola. Tror att man kan köpa dem via internet av nån firma på Österlen som har just Österlen i namnet så om du googlar på det och sparris kanske du hittar dem. Jag har nu köpt två sparrisplantor till och satt de lite längre ifrån varandra än våra andra står. Inser kanske att vi skulle behöva ha ännu fler plantor för att kunna äta sparris så ofta och mycket som vi skulle önska men det är svårt att se vart vi skulle få plats med fler plantor utan att behöva sätta dem för tätt (på plantskolan rekomenderade de 50 cm emellan)
Vad bra med en sparristråd, jag är hemskans sugen på att börja odla!!
Fråga: NÄR ska man plantera dem och hur vill de ha det??
villa-sandberg
02-06-2009, 15:11
Jag köpte mina plantor på
www.sinclairsholm.se
för snart en månad sen. Har funkat bra o jag tror att alla (10) har skjutit nåt skott. Då skrev dom att dom började få ont om plantor...
hittade en adress till:
http://www.sparris.se/plantor.aspsom är österlen stället
millahonti
03-06-2009, 12:28
Planterade också från Sinclairholm för en månad sen, alla 10 mår fint och jag ser fram emot skörd om ett par år. Vi är två vuxna och två barn i familjen. Tror det blir ganska lagom (har haft tidigare) resten ger vi bort.
Är det för sent att plantera sparris nu?
Det går att så och plantera sparris hela sommaren. Mycke vatten under torkperiod och nyplantering bara.
CITAT (MariaS @ 03-06-2009, 22:19)

Det går att så och plantera sparris hela sommaren. Mycke vatten under torkperiod och nyplantering bara.
Tack.

Då ska jag försöka få tag i några.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.