Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hur bli av med ormbunkar?, de är ett gissel
          Källtorpet L&T
          Inlägg 29-05-2009, 10:24
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 161
          Medlem nr: 21 517

den har jag inget bra svar på men det jag vet är att det finns så mycket självbevarelsedrift i kvickrot att min egen självbevarelsedrift gör att jag tar till den kemiska vägen.

jag vet att rotdelar i marken som är över 3 cm kan skjuta skott så med andra ord så måste man få upp hela rötterna, går dom av kommer det upp nytt bredvid.

tänk om växtförädlarna kunde korsa in lite kvickrotsgener i livsmedelsväxterna...?

Citera
          Azur
          Inlägg 29-05-2009, 10:43
          Länk hit: #22

Gäster

Jag har ingenting principiellt emot glyfosat, i alla fall inte när det handlar om pensling.

Min erfarenhet är alltså att det fungerar att utrota örnbräken genom att gå runt och knäcka bladskaft ett par gånger i veckan, men jag tror säkert det behövs betydligt mindre arbetsinsats att pensla glyfosat på bladen.

Jag har full förståelse för de som inte vill använda gifter (jag använder varken gifter eller konstgödning själv) och jag har full förståelse för att man inte vill ge pengar till Monsanto (jag håller med om att de är skitstövlar) men jag tycker nog att man skall vara klar om vad det är man kritiserar.

Glyfosat är effektivt för att döda de flesta växter, det är nästan helt ofarligt för människor, och det är biologiskt nedbrytbart och försvinner ur marken på någon månad - men när man köper det ger man pengar till ett av världens mest cyniska multinationella företag.

Citera
          Källtorpet L&T
          Inlägg 29-05-2009, 10:48
          Länk hit: #23

Medlem

det finns andra tillverkare av glyfosatprodukter om det är just Monsanto man har något emot...

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 29-05-2009, 10:52
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej Fluffis!
          Är det mig du menar när det gäller förespråkare för glyfosat? Säg det gärna rent ut. Jag vet vad jag gör och står därför under eget namn i forumet så att alla ska kunna hitta mig och ev besöka mig.
          Roundup är bara ett varumärke för glyfosat och det finns dessutom fler kemiska varianter av ämnet. Tycker man inte om Monsanto så köp av en annan tillverkare.
          Jag har hållit på med växter i hela mitt liv och provat att få bort ogräs på många sätt. Vanligen rensar jag för hand men det är inte alltid realistiskt. Naturligtvis har jag gått erforderlig utbildning och har tillstånd att använda växtskyddsmedel. Jag tar för givet att även du Fluffis har studerat ämnet växtskydd grundligt men kommit till en helt annan slutsats än jag.
          På ett växtforum tycker jag att det är viktigt att få så korrekt information som möjligt utan "religiösa" övertoner. Vilken teknik man sedan vill använda får var och en avgöra.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Källtorpet L&T
          Inlägg 29-05-2009, 11:04
          Länk hit: #25

Medlem

här finns en lista på glyfosatprodukter som år godkända i Sverige:
          http://apps.kemi.se/bkmregoff/InfoAmnen.cf...&meny=Amnen

de som har klass 3 är dom som "vanliga dödliga" får använda, dvs konsumentpreparat..

Citera
          Danne031
          Inlägg 29-05-2009, 11:17
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 373
          Medlem nr: 21 760

Jag ska definitivt svänga förbi blomsterlandet och köpa Roundup imorgon, tack vare den här tråden ska sägas tongue.gif

Tidigare har jag hört ungefär "det är illa för miljön", och därför ställt mig tveksam till att använda det, men som med det mesta här i världen verkar det ju gravt överdrivet.

--------------------
          Stundtals passionerad hobbyodlare
          4mil sydost om Göteborg, zon 4
          y

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 29-05-2009, 12:01
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Glyfosat är inte den miljöbov många vill utmåla det till men som det mesta bör man använda det med förstånd.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 29-05-2009, 12:01
          Länk hit: #28

Gäster

Ja, alla gör ju som de själva vill men personligen tycker jag att det är ett stort ansvar man tar på sig när man rekommenderar andra att använda glyfosat. Som sagt, det finns delade meningar men faktum kvarstår, om giftet skulle gå upp i rök skulle inte allt fler kommuner hitta glyfosat rester i grundvattnet.

Aldrig i livet att jag skulle använda det eftersom vi har egen brunn.

En och annan växt kan man väl stå ut med om den stryker med men..... http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/ka...ws/glyrisk.html

Citera
          amaira
          Inlägg 29-05-2009, 13:52
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

Som vanligt gillar jag Gunilla T:s sätt att uttrycka sig, och kloka tankar bakom vad hon säger. shy.gif

Det är ingen lätt fråga, och inget lätt val.
          Varken frågan eller svaren bör förenklas, oavsett vad man väljer.

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 29-05-2009, 14:29
          Länk hit: #30

Medlem

Hej!
          Jag har också egen brunn men jag vet att det inte finns någon risk att jag får glyfosat i den. Min kompis som använder ganska mycket glyfosat och har gjort det sedan det blev tillgängligt har gjort en analys av sitt brunnsvatten. Naturligtvis inget spår av glyfosat eller dess nedbrytningsprodukter.
          Det finns en mycket liten möjlighet att få glyfosat djupt i jorden. Spruta mycket på vissa lerjordar som kan ha djupa sprickor. Spruta mycket på grusgångar och plattgångar där det inte finns någon biologisk aktivitet. Det som är viktigt att veta är att glyfosat får inte sprutas så att det kommer i vattnet. Vid vattenkanter måste man använda avstrykare.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 29-05-2009, 16:41
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Gunilla T @ 29-05-2009, 13:01) *
          Ja, alla gör ju som de själva vill men personligen tycker jag att det är ett stort ansvar man tar på sig när man rekommenderar andra att använda glyfosat. Som sagt, det finns delade meningar men faktum kvarstår, om giftet skulle gå upp i rök skulle inte allt fler kommuner hitta glyfosat rester i grundvattnet.

Gunilla formulerar och sammanfattar på ett utmärkt sätt min åsikt i frågan.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 29-05-2009, 17:25
          Länk hit: #32

Medlem

Hej!
          Ja du Aquakul, riskbedömning är intressant. En person kan tycka att det är helt OK att sprida toxoplasmos som det finns säkra bevis för att det skadar människor och djur samtidigt som man vill stoppa ett preparat som det inte finns några påvisbara negativa effekter av.
          Frågan är om vad som är viktigast, känslor eller fakta. Det finns en del forskning om hur människor upplever risker och för de flesta människor tycks fakta vara irrelevant.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 29-05-2009, 18:21
          Länk hit: #33

Gäster

CITAT (amaira @ 29-05-2009, 14:52) *
          Som vanligt gillar jag Gunilla T:s sätt att uttrycka sig, och kloka tankar bakom vad hon säger. shy.gif

Det är ingen lätt fråga, och inget lätt val.
          Varken frågan eller svaren bör förenklas, oavsett vad man väljer.

Amaira, jag får säga "tack det samma" - vi är inte så många som orkar protestera när de "stora elefanterna" trumpetar men det vore sorgligt om det som inte på något sätt är en sanning skall få nya trädgårdsentusiaster att tro att man sprutar sig till en frodig och vacker trädgård.

GIFT DÖDAR - det är liksom syftet med det hela och ännu har ingen bevisat att gift fungerar selektivt - jag är inte kemist men min son är och han har lärt mig mycket - bland annat hur olika ämnen reagerar med varandra och det vet vi som är amatörer väldigt lite om.

Jag vill inte döda livet i den jord jag för tillfället förvaltar - allt som lever har en funktion och när vi människor börjar manipulera naturen skapar det obalans. Ett gram jord innehåller massor med liv och det är förutsättningen för att skapa en bra miljö för växterna.

Jag har skapat en trädgård i den mest oländiga terräng man kan tänka sig - igenvuxen skogsmark. Jag har inga problem med skadeinsekter t.ex. naturen tillhandahåller de tjänsterna alldeles gratis. I går såg jag att en Ligularia fått några hål i bladen och jag hittade en svart skogssnigel som jag bar iväg in i skogen. Vad gör väl några hål i bladen när det mesta frodas och grönskar - har dock inga mördarsniglar ännu.

Bra jord och frodig grönska kan inte köpas från kemikaliehyllan - naturen skapar den - och vi kan hjälpa naturen lite grann men aldrig genom att döda alla tusentals små kryp och organismer som är våra bästa medhjälpare.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 29-05-2009, 19:09
          Länk hit: #34

Gäster

Ett litet tillägg bara - jag har också örnbräken, massor i skogen men inga i rabatterna. Jag har grävt bort dom.

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 29-05-2009, 19:51
          Länk hit: #35

Medlem

Hej!
          Det är bra att ha anhöriga som hjälp. Jag anlitar min hustru som bla är kemist och mikrobiolog och räcker inte det så får vår inneboende kompis hjälpa till. Hon är biolog och läkare. Det är skönt att ha närstående som tillbringat en stor del av sitt liv på högskolor och universitet.
          Det finns mycket som är gift. Nikotin och alkohol är välkända biologiska gifter. De är precis som glyfosat nedbrytbara. Svavel används i stor skala av "ekologiska " odlare. Gift? De absolut farligaste gifterna framställs av naturen helt okontrollerat. Selen är exempelvis livsviktigt och ett farligt gift.
          Jag känner inte någon som vill döda livet på vår jord. Skulle någon vilja det så lär det inte vara med hjälp av växtskyddsmedel.
          Var och en får naturligtvis sköta sin trädgård som man vill. Därför vore det bra om vi kunde respektera varandras val utan att blanda in en massa konstiga känslor. Det betyder så lite om någon vill odla på ett speciellt vis i sin trädgård. Problem uppstår när stora arealer ska brukas på ett ineffektivt vis.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          amaira
          Inlägg 30-05-2009, 10:53
          Länk hit: #36

Medlem

CITAT (Jan Lindgren @ 29-05-2009, 20:51) *
          Det betyder så lite om någon vill odla på ett speciellt vis i sin trädgård.

Men ... det är ju det det inte gör!

Nu har jag inte referensmatieral att hänvisa till, och orkar/hinner inte leta reda på, men vet att jag stött på det ett flertal gånger. I korthet: De privata trädgårdsägarna är större "miljöbovar" än jordbruket, till exempel.

Just tankesättet du ger, att det gör ju inget, det är ju "bara lilla jag", ger en gigantisk mängd "enskilda små jag" ... om du hänger med på hur jag menar. *Dålig på att finna bra ord i hastigheten.*

Du har mycket fakta i dina inlägg, Jan. Men vissa saker du skriver är helt enkelt inte sant. Som det där med "biologisk aktivitet". Att det inte finns någon under stenbeläggning (nåt sånt skrev du i nåt inlägg). Och jag undrade

Biologisk aktivitet? Var drar DU gränsen för biologisk aktivitet? Vem är vi människor till att dra såna gränser?

Menar du att det skulle vara sterilt? Eller bara inte en sådan biologisk aktivitet som DU anser är något att ta hänsyn till?

Om vi tar klimatförändringarna som ett exempel. Min väninna förundras extra starkt över hur Världen nu (NU) vaknar upp till detta "nya fenomen" - som varit väl känt i åtminstone 30 år, och som HON var med och försökte påverka i rätt riktning (och har gjort i hela sitt liv).

DÅ, för 30 år sedan, var hon - liksom alla miljöförespråkare - betraktade som "lite knäppa, udda, och konstiga". Känns det igen?

Vi kan ta lantraser som ett annat exempel. De som idag stöds med genbanker osv. Att de över huvud taget finns kvar och existerar, beror på ett mindre antal "knäppskallar" som inte ville följa med strömmen när de "moderna husdjuren" som inbringade bättre ekonomi (i alla fall i början) tog över.

Det fåtal lite färre (till antalet) "knäppskallar" som envist hävdar att vi kanske ska vara rädda om vår miljö? Som hävdar att allt är en HELHET? Som manar till lite ödmjukhet... lite eftertänksamhet (i förväg), till insikt om att vi kanske inte vet allt, kanske inte kan se konsekvernser på lång sikt, i förväg?

Det kanske inte är så dumt att kanske ändå låna ut ett halvt öra till dem... ??

Jag har egentligen ingen lust att gå in i diskussion (som kanske inte ens leder någonstans). Det blir så lätt bara "två läger" som står mittemot varandra och blir sura på varandra.

Men som Gunilla säger:
          CITAT
          vi är inte så många som orkar protestera när de "stora elefanterna" trumpetar men det vore sorgligt om det som inte på något sätt är en sanning skall få nya trädgårdsentusiaster att tro ...

Instämmer, igen. Och vet från egen erfarenhet, att det är så lätt att följa med mängden (eller de som ropar högst) och tro att det är så det är, slutgiltigt. Fast man egentligen kanske hyser andra tankar och känslor inombords.

Det är för er skull, jag skriver detta. wink.gif

--------------------

Citera
          amaira
          Inlägg 30-05-2009, 11:08
          Länk hit: #37

Medlem

CITAT (Hasse_h @ 25-05-2009, 15:13) *
          Men hur blir man av med dem om de tränger upp i etablerade växter som man inte vill gräva sönder rötterna för?

mvh
          Hasse

Provar att bryta stammarna på kanske? Utan att bryta av dem helt, så de får utarma sig själva?

Jag säger inte att jag vet något svar åt dig Hasse. Kanske är just roundup det enda som blir kvar på slutet. Det jag pläderar emot, är de säkra uttalanden om hur totalt ofarligt medlet är, så att vi "inte behöver bry oss om" eventuella biologiska följder.

Nu har det här inlägget övergått till en massa hänvisande trådar bara. Jag vet inte längre vem som skrivt vad och när, kan inte se det. Så nu lämnar jag den här tråden (om den fortsätter att vara såhär)

Om någon vill svara mig specifikt, så kanske ett nytt inlägg (om gifter kanske?) kan vara något.

--------------------

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 30-05-2009, 17:15
          Länk hit: #38

Medlem

Hej Amaira!
          Jag tillhör själv de där knäppgökarna som redan för 30 år sedan ville minska koldioxidutsläppen så jag vet hur det är. Idag tillhör jag som vanligt den lilla minoriteten, som tycker att det är viktigt att det finns mat till alla.
          Miljöbov är något variabelt. För mig är de stora miljöbovarna "ekologiska" odlare. Jag är väl medveten om att det finns trädgårdsägare som missköter sig tex gödslar med naturgödsel hela tiden.
          När det gäller växtskyddsmedel så har reglerna skärpts betydligt vilket är bra. Det är inte många preparat som det är tillåtet att använda utan utbildning.
          Det är bra att du är medeten om att kommersiella odlare oftast är duktiga och sköter sig bra. Det är ändå bättre att de som missköter sig har små tomter att missbruka.
          Det som är helt primärt för mig är att alla människor får tillräckligt med mat utan att slita ut sig. Jag vill inte att någon människa ska ha det som småjordbrukarna förr i Sverige. Ur matproduktionssynvinkel så spelar det inte så stor roll hur du odlar din lilla trädgård.

När det gäller biologisk aktivitet så vet man att i jordar där det växer bra finns det mycket mikroorganismer som bryter ner växtskyddsmedel effektivt. Grusgångar och under plattor saknar tillräcklig mängd mikroorganismer så därför ska man absolut inte spruta herbicider där om man nu inte vill sabotera och sprida olämpliga medel i grundvattnet. Det var ju det som hände med tidigare använda herbicider. Idioter strödde ut tjocka lager på grusgångarna för det var så snyggt när det var ogräsfritt. Naturligtvis gick det åt skogen. Kunskap är viktigt. Jag tror att vi missförstått varandra i det här fallet.
          Det har också visat sig att på vissa danska jordar så bildas det ibland flera meter djupa sprickor och där ska man naturligtvis inte spruta. Det går förmodligen utmärkt med avstrykare.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          smuleborg
          Inlägg 31-05-2009, 20:24
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

CITAT (Gunilla T @ 29-05-2009, 19:21) *
          Amaira, jag får säga "tack det samma" - vi är inte så många som orkar protestera när de "stora elefanterna" trumpetar men det vore sorgligt om det som inte på något sätt är en sanning skall få nya trädgårdsentusiaster att tro att man sprutar sig till en frodig och vacker trädgård.

GIFT DÖDAR - det är liksom syftet med det hela och ännu har ingen bevisat att gift fungerar selektivt - jag är inte kemist men min son är och han har lärt mig mycket - bland annat hur olika ämnen reagerar med varandra och det vet vi som är amatörer väldigt lite om.

Jag vill inte döda livet i den jord jag för tillfället förvaltar - allt som lever har en funktion och när vi människor börjar manipulera naturen skapar det obalans. Ett gram jord innehåller massor med liv och det är förutsättningen för att skapa en bra miljö för växterna.

Jag har skapat en trädgård i den mest oländiga terräng man kan tänka sig - igenvuxen skogsmark. Jag har inga problem med skadeinsekter t.ex. naturen tillhandahåller de tjänsterna alldeles gratis. I går såg jag att en Ligularia fått några hål i bladen och jag hittade en svart skogssnigel som jag bar iväg in i skogen. Vad gör väl några hål i bladen när det mesta frodas och grönskar - har dock inga mördarsniglar ännu.

Bra jord och frodig grönska kan inte köpas från kemikaliehyllan - naturen skapar den - och vi kan hjälpa naturen lite grann men aldrig genom att döda alla tusentals små kryp och organismer som är våra bästa medhjälpare.

Lyfter på hatten.

CITAT (Gunilla T @ 29-05-2009, 20:09) *
          Ett litet tillägg bara - jag har också örnbräken, massor i skogen men inga i rabatterna. Jag har grävt bort dom.

Också vi har grävt bort örnbräken.

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          CillaM
          Inlägg 31-05-2009, 21:01
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

CITAT (Gunilla T @ 29-05-2009, 13:01) *

Aldrig i livet att jag skulle använda det eftersom vi har egen brunn.

En och annan växt kan man väl stå ut med om den stryker med men..... http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/ka...ws/glyrisk.html

Tack Gunilla för att du uttrycker mina ord och känslor så mycket bättre än jag själv i det här läget. smiley_small_hug.gif

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-03-2026, 04:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon