Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hur kan hon få sitta kvar ?
          mamamaggan
          Inlägg 28-05-2009, 16:52
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Vad som är vad i den här affären låter jag vara osagt eftersom jag inte litar på vad tidningarna skriver. Men , visst är det så att en del blir " berusade " av makten och skor sig på alla sätt. Då ska man bort.

Sedan kommer vi till det här med facket . Jag ser facket som några som från början jobbade hårt och ofta ideellt för att bygga ett hus åt mig , ett hus där jag kunde få skydd , värme och hjälp.

När man väl tillgodosett de mest elementära behoven hos sina medlemmar så ville man göra lite mer , t ex se till att medlemmarna skulle kunna få möjlighet att åka utomlands till ett bra pris. Den här semesteranläggningen är väl inget som tillkommit under de senaste åren ?

Vi glömmer ofta att det inte alltid sett ut som det gör i dag , att vi i dag kan ha möjligheten att åka utomlands utan fackets hjälp.

Fackets uppgift i dag är att se till att det där huset jag talar om repareras och underhålls , byggs om efter nya normer osv. Det kostar också pengar , eller hur ?

Hur många av oss har tagit reda på hur våra medlemsavgifter används ?

Sist men inte minst , ni som inte är nöjda med er nuvarande fackförening , byt till något ni har förtroende för . Så har jag gjort och de senate 20 åren har jag tillhört , och tillhör fortfarande , ett fack som jag är supernöjd med. Det facket har inte alltid haft representanter på mina arbetsplatser , då har jag oftast skött min egen förhandling med stöd av någon från det centrala facket.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 28-05-2009, 16:52
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Billiga gruppförsäkringar, som normalt är frivilliga, ses av de flesta som en förmån.

Vad jag vet så är det helt frivilligt att vara fackansluten. Däremot så tycks moderaterna fortfarande fundera på att tvångsansluta oss till en dyr a-kassa.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          andersen
          Inlägg 28-05-2009, 16:58
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

CITAT (Huggorm @ 28-05-2009, 17:22) *
          Tycker fackföreningarna borde erbjuda två nivåer på medlemskap. Antingen skulle man kunna välja ett enklare alternativ där man endast har de klassiska skyddet mot arbetsgivarna. Sedan ett lyxalternativ med semesteranläggningar, försäkringar och alla annan skit som inte har med fackföreningar att göra. Att kunna få det man vill ha till ett rimligt pris skulle nog bromsa raset i medlemsantal ganska bra

Det har varit uppe på många förbundskongresser,och delar landsort/stad i två lägger lansort tycker att försäkringar blir dyrare,sedan är det ju sådant att LO har ett bolag tillsamans med Folksam för försäkringar/pensioner och med alla fackanslutna så går det att få bra priser på försäkringar.

En del förbund i LO familjen har kollektivhemförsäkring och jag kan tycka att det är bra, många hur konstigt det en låter har ingen hemförsäkring, och då får dom en billig sådan på köpet.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 28-05-2009, 17:18
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

CITAT (Aqvakul @ 28-05-2009, 17:52) *
          Billiga gruppförsäkringar, som normalt är frivilliga, ses av de flesta som en förmån.

Vad jag vet så är det helt frivilligt att vara fackansluten. Däremot så tycks moderaterna fortfarande fundera på att tvångsansluta oss till en dyr a-kassa.

Du har så rätt yes.gif Men handen på hjärtat, tror du inte det hade varit bra med en tvångsanslutning till a-kassan tidigare, innan den ekonomiska krisen började ? Det är säkert många som ångrar att de sa opp a-kassan eftersom de nu får leva på socialbidrag i stället ...

Citera
          Huggorm
          Inlägg 28-05-2009, 17:23
          Länk hit: #25

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Problemet är att det är dom som mest skulle behöva A-kassa som sa upp den...

Citera
          Vippan
          Inlägg 28-05-2009, 17:45
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 4 078
          Medlem nr: 14 624

Tvångsanslutning till A-kassan passar väl sossarna som handen i handsken, dom är ju för kollektivanslutningar.

Citera
          andersen
          Inlägg 28-05-2009, 17:56
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (Vippan @ 28-05-2009, 18:45) *
          Tvångsanslutning till A-kassan passar väl sossarna som handen i handsken, dom är ju för kollektivanslutningar.

?????? Det var ju moderaterna som ville ha det så!!!

--------------------

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 28-05-2009, 17:58
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (andersen @ 28-05-2009, 17:58) *
          En del förbund i LO familjen har kollektivhemförsäkring och jag kan tycka att det är bra, många hur konstigt det en låter har ingen hemförsäkring, och då får dom en billig sådan på köpet.

Och dom som får betalar för 2 hemförsäkringar men bara får ut av en? Hur många familjer måste inte betala 2x hemförsäkring via facket men aldrig kan ut 2x

Men att det finns många som inte har hemförsäkring märkte vi när det brann i vårt hus i föreningen. Nu försöker vår bostadsrättsförening att göra även här en kollektiv anslutning. Tycker det är åt hellvete. Det är väl upp till var och en. har jag ingen försäkring får jag väl stå mitt kast. Varför skall jag nu betala för alla dessa som inte har försäkrat sig själva??????

Citera
          Vippan
          Inlägg 28-05-2009, 18:09
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 4 078
          Medlem nr: 14 624

CITAT (andersen @ 28-05-2009, 18:56) *

Visst var det så Andersen,men gillar inte ni sossar det förslaget då?????

Citera
          Huggorm
          Inlägg 28-05-2009, 18:16
          Länk hit: #30

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (andersen @ 28-05-2009, 18:56) *

Det nya arbetarpartiet.

Citera
          andersen
          Inlägg 28-05-2009, 18:25
          Länk hit: #31

Medlem

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 28-05-2009, 18:58) *
          Och dom som får betalar för 2 hemförsäkringar men bara får ut av en? Hur många familjer måste inte betala 2x hemförsäkring via facket men aldrig kan ut 2x

Men att det finns många som inte har hemförsäkring märkte vi när det brann i vårt hus i föreningen. Nu försöker vår bostadsrättsförening att göra även här en kollektiv anslutning. Tycker det är åt hellvete. Det är väl upp till var och en. har jag ingen försäkring får jag väl stå mitt kast. Varför skall jag nu betala för alla dessa som inte har försäkrat sig själva??????

En klen tröst är att dom som betalar dubbelt, får en drulleförsäkring på "köpet" och i försäkringen kan få högre ersättning dock oklart hur mycket högre? i bostadsrättsföreningar brukar det bara röra sig om tilläget på hemförsäkringen som är i folksams del 295kr om året för en bostadsrätt.

Ang upp till var och en, så handlar det om att ansluta så många som möjligt för att få lägra avgift för försäkringen, om man vill så kan man avsäja sig kollektiva försäkringar, dock så får man ingen lägre avgift för det,men det finns medlemmar som har avsakt sig medlemmsförsäkringar av olika orsaker.

CITAT (Vippan @ 28-05-2009, 19:09) *
          Visst var det så Andersen,men gillar inte ni sossar det förslaget då?????

Ja helt klart om jag får som jag vill smile.gif

--------------------

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-12-2025, 07:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon