|
Stackars din flicka, jag vet hur ont det gör...
Själv har jag testat att smörja försiktigt med aloe vera (bryt ett blad och fukta en topz med gelé) eller använd ren aloe vera-juice, finns tex på hälsokostaffären.
För min del har det gjort mycket stor nytta, ibland känner jag av effekten efter bara en kort stund, men man måste förstås fortsätta badda tills blåsorna är borta.
Det verkar som om läkningen påskyndas. Åtminstone lindrar det och gör att man känner sig litet bättre tills blåsorna är borta.
Aloe vera skall lägga sig som en skyddande hinna över såret/blåsan och ge det skydd mot mekanisk nötning (det är en av orsakerna till att det gör så ont) samt dessutom faktiskt påskynda läkningen. Det görs försök inom sjukvården med aloe vera mot svåra brännsår, och man har också påvisat effekt.
Man kan också skölja munnen med avkok (men inte eterisk olja) av lavendel, kamomill, citron, timjan, salvia,rosmarin eller någon annan av våra adstringerande och antibakteriella örter. Citronavkok svider men det brukar inte de andra göra. De här örterna kan man också dricka som te, de brukar inte heller göra så ont att svälja (bortsett kanske från citron).
Lycka till och hoppas din dotter snart är bättre! Hälsningar MadeleineB
--------------------
Hyllegården - din kryddbod på nätet! Örter, kryddor, olivtvål och mer... www.hyllegarden.com Gå ner i vikt - vår metod är enkel och effektiv. Inga piller, pulver eller pekpinnar!
|