Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Att plocka bark och mossa själv. Hur gör jag?
          deborah
          Inlägg 04-06-2009, 16:17
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 66
          Medlem nr: 11 795

CITAT (Aqvakul @ 04-06-2009, 14:52) *
          Instämmer! tummenupp.gif

Jag skulle bara vilja kolla om jag förstått er rätt. Ni vet ingen lag som säger något om att man inte får plocka mossa eller stenar i naturen (upplys mig gärna om ni hittat någon!). Ni vet vad som står i grundlagen (annars kan ni kolla mitt inlägg högre upp).
          Och ni menar fortfarande att man av respekt mot markägaren ska fråga innan man plockar mossa och stenar i naturen, trots att är fullt lagligt?
          Om jag förstått er rätt blir jag väldigt nyfiken, tycker ni att man ska fråga innan man plockar bär också? Innan man campar? Innan man joggar i skogen? Vart drar ni gränsen om ni inte drar gränsen enligt svensk lag?
          Jag vet att jag kanske börjar bli tjatig, och att jag har kapat tråden en smula, men jag är verkligen genuint intresserad av vad ni tycker.

Citera
          Sofiia
          Inlägg 04-06-2009, 16:53
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 421
          Medlem nr: 12 286

Bark står det ju tydligt och klart att man får plocka från fallna träd, mossan står det "får antagligen plockas" vilket enligt mig är mycket tvetydigt. Så ja jag hade nog ringt och frågat markägaren om lov innan jag plockar mossa.

--------------------
          "Omnia mirari etiam tritissima"

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 04-06-2009, 17:31
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Sten är ett knepigt kapitel. Man får inte ge bort sten hur som helst. Jag får flytta stenar och ta lite grus om jag äger marken själv och ska använda gruset på min egen mark. Jag tror att man måste ha täkttillstånd för att ge bort eller sälja sten. Jag blev lite irriterad när jag upptäckte att någon plockat sten på min parkeringsplats i skogen. Jag var inte särskilt road av att få en massa hål där. Folk som plockar lite mossa på ett vettigt sätt stör mig däremot inte. Lagarna är egentligen till för att hindra förstöring. Ett vettigt användande av naturen är sällan några problem möjligen kan det vara bekymmer i närheten av våra stora tätorter.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 04-06-2009, 17:35
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

I Blekinge så har vi helt underbara mossbelupnastengärdsgårdar längs mindre skogsvägar. Det är ju oerhört lättplockat. Men den kulturella skadan är betydande, då det tar decennier innan naturen har läkt såren.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Meriona
          Inlägg 04-06-2009, 18:07
          Länk hit: #25

Gäster

Det finns dessutom fridlysta mossor och lavar för att krångla till det hela lite. Och det som allmänt kallas vitmossa är Fönsterlav och inget annat.

Citera
          Red Top
          Inlägg 04-06-2009, 20:20
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

CITAT (Meriona @ 04-06-2009, 19:07) *
          Det finns dessutom fridlysta mossor och lavar för att krångla till det hela lite. Och det som allmänt kallas vitmossa är Fönsterlav och inget annat.

Har just läst tråden och kom till ditt inlägg Meriona. Då hade jag redan googlat på fridlysta mossor och lavar och hittat följande hos Naturvårdsverket. Fridlyst

Även om allt inte är fridlyst eller förbjudet att plocka måste vi ju tänka på att återväxten går otroligt långsamt för många arter.

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Chamomille
          Inlägg 04-06-2009, 20:39
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

Jösses vad denna tråd brann iväg. Mossa kan jag hålla med om att man kanske inte ska plocka hur som helst, men... Bark som ligger på marken, kottar, pinnar, svamp, löv... Det plockar jag hur mycket jag vill utan att fråga någon.

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          Sofiia
          Inlägg 04-06-2009, 21:34
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 421
          Medlem nr: 12 286

CITAT (Meriona @ 04-06-2009, 18:07) *

Med vitmossa menar jag Sphagnum sp och INTE fönsterlav. Det är ett vanligt missförstånd att tro att vitmossa är fönsterlav. http://sv.wikipedia.org/wiki/Vitmossor

Fönsterlav kan däremot kallas vitlav http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6nsterlav

Mossor växer ju relativt snabbt medan lavar växer till sig väldigt långsamt.

Ja ganska så OT har tråden blivit smile.gif

--------------------
          "Omnia mirari etiam tritissima"

Citera
          bogg
          Inlägg 19-06-2009, 00:06
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 54
          Medlem nr: 11 104

Förra året samlade jag på mig en ICA-kasse med sphagnum från skogarna här om kring...

Slutade med att jag fick med mig lite tvestjärtslarver som i sin tur gjorde min balkong (där jag förvarade påsen) överfull av äckliga tvestjärtar som vägrade hålla sig undan sad.gif

Tror jag räknade till 30 dödade tvestjärtar per dag när det var som värst...

Slutade med att jag ledsnade när dom övertog lägenheten också...Hade myrr mot stekeldjur över hela balkongen för att få ihjäl dom små svinen...

Redigerat av bogg: 19-06-2009, 00:12

Citera
          TheLan
          Inlägg 19-06-2009, 03:59
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 189
          Medlem nr: 22 965

Ett av problemen med allemansrätten är väl just att man skall värna om naturen och använda sunt förnuft. Vad värna om naturen och sunt förnuft är skiljer sig vääääääldigt mycket tolkningsmässigt från individ till individ. g.gif

--------------------

Citera
          Majim
          Inlägg 21-06-2009, 18:11
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 18 116

Hej!
          Om du hittar lämplig bark att sätta orkideer på så kör du dem lämpligen i micron innan så att bakterier dör. Leta efter information på reptilsidor, tex www.repti.net. Leta också på sidor om grodor. (Ofta samma webbplats.) Många reptilägare/grodägare väljer att plocka in terrarieinredning från naturen eftersom det är ganska dyrt att köpa om man har flera terrarier eller kräver större saker till sin inredning. Hittar du inget lämpligt ute kan du köpa rötter i akvariebutiker.

MVH Majim

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-08-2025, 02:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon