Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  « < 2 3 4  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vart tar pengarna vägen?, Vi har tveklöst världens högsta skatter, men.....
          herkules
          Inlägg 04-06-2009, 19:04
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Jan Lindgren @ 04-06-2009, 19:02) *
          /.../
          Förstatliga skolan, sparka 75% av alla chefer och annat löst folk som sitter på kontor och har sammanträden. Öka antalet personer som jobbar med eleverna. Se till att skolan får rimliga hyror. Det är inte affärslokaler i toppläge.
          /..../
          Jag misstänker att det är delvis samma problem i andra samhällssektorer.
          /..../
          MVH
          Jan Lindgren

instämmer helt!

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Ralf
          Inlägg 05-06-2009, 19:43
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

Dessa så kallade "marknadshyror" för skolor, ålderdomshem och t.ex. Museer tycker jag är ett oskick. Dom gör att kommunala fastighetsbolag går med vinst och ger ev. bonus till chefer, fast det inte finns någon konkurrens om lokalerna, eller alternativa lokaler för skolchefer att byta till.
          Jag minns för några år sedan när det var överbeläggning på en sjukhusavdelning samtidigt som avdelningen mitt emot stod tom, för den hade sjukhuset inte råd att hyra av landstingets fastighetsföretag.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 06-06-2009, 17:22
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Det gäller också att fundera på vilka personer som är viktiga i offentlig förvaltning. Jag brukar fundera på vad som händer när olika befattningshavare är fysiskt frånvarande. När mina chefer varit på sammanträden i en vecka så ger det inte några negativa effekter på verksamheten. När en städerska är borta en dag så påverkas verksamheten negativt. Vem är viktigast? Mina chefer har aldrig uppskattat när jag påpekat detta faktum. Det var kanske ett av skälen till att jag äntligen fick sparken.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          andersen
          Inlägg 06-06-2009, 17:30
          Länk hit: #64

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

CITAT (Jan Lindgren @ 06-06-2009, 18:22) *
          Hej!
          Det gäller också att fundera på vilka personer som är viktiga i offentlig förvaltning. Jag brukar fundera på vad som händer när olika befattningshavare är fysiskt frånvarande. När mina chefer varit på sammanträden i en vecka så ger det inte några negativa effekter på verksamheten. När en städerska är borta en dag så påverkas verksamheten negativt. Vem är viktigast? Mina chefer har aldrig uppskattat när jag påpekat detta faktum. Det var kanske ett av skälen till att jag äntligen fick sparken.
          MVH
          Jan Lindgren

Ja så är det nog på dom flesta arbetsplatserna,det är tänkvärt att ta med sig inför löneförhandlingar mm.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 06-06-2009, 17:39
          Länk hit: #65

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Samtidigt skall man komma ihåg att även chefer jobbar gör en hel del nyttigt. Men deras uppdrag är inte sådant att dom måste hålla en jämn fart hela tiden, utan snarare göra intensiva punktinsatser då och då. Dessutom har dom ofta mycket ansvar, och kan inte släppa jobbet helt bara för att dom gått hem på kvällen. Att tro att chefer är utsugande oduglingar som inte gör ett dugg om dagen är fel, och om ni verkligen tror att det är chefernas vara eller inte vara som är den viktigaste frågan så riskerar ni att bli besvikna. Dom är bara en liten detalj som fått oproportionerligt stor uppmärksamhet, troligtvis på grund av den svenska avundsjukan

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 06-06-2009, 18:01
          Länk hit: #66

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Visst behövs det en del chefer men när antalet chefer ökar och folk som arbetar med elever eller vårdtagare minskar så är det något som är fel. Chefer är inte ensamma om att inte kunna släppa jobbet på "fritiden". En lärare exempelvis kan normalt aldrig släppa jobbet.
          Enligt min erfarenhet så fungerade skolan betydligt bättre med färre chefer och fler lärare.
          Jag har aldrig känt mig avundsjuk på chefer. Jag har svårt att tänka mig ett tristare jobb än att vara rektor. Vill man bli chef så är det bara att ansöka.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Huggorm
          Inlägg 06-06-2009, 18:53
          Länk hit: #67

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Jan Lindgren @ 06-06-2009, 19:01) *
          Hej!
          Visst behövs det en del chefer men när antalet chefer ökar och folk som arbetar med elever eller vårdtagare minskar så är det något som är fel. Chefer är inte ensamma om att inte kunna släppa jobbet på "fritiden". En lärare exempelvis kan normalt aldrig släppa jobbet.
          Enligt min erfarenhet så fungerade skolan betydligt bättre med färre chefer och fler lärare.
          Jag har aldrig känt mig avundsjuk på chefer. Jag har svårt att tänka mig ett tristare jobb än att vara rektor. Vill man bli chef så är det bara att ansöka.
          MVH
          Jan Lindgren

Finns det då så många chefer på en skola? Jag vet inte, det måste ha ökat nu på slutet i såna fall. Lärare är i alla fall lediga i en lång period på sommaren, så dom går inte riktigt att jämföra med. Städerskan i det tidigare inlägget var ett bättre exempel då. Tro inte hon går och funderar på jobbet på fritiden...

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 06-06-2009, 19:06
          Länk hit: #68

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Njae dagens lärare är INTE lediga i samma utsträckning som man var förr man jobbar ju även när eleverna inte är där så man har INTE ledigt 10v på sommaren, på höstlov och liknande som alla tror. +Många lärare jobbar ju in tiden de har 45timmars arbetsvecka så en del är ju inarbetad tid, inte semester. +Den allmänna attityden på den skolan jag jobbar på är att vill någon elev ha stöd i projektarbete/examensarbete under sommaren så ska läraren finnas där som stöd åtminstone via mail så man kan ju aldrig koppla av helt från jobbet ens under sommaren.

Och visst ökar antalet chefer, på våran skola hade vi 1st rektor och 1st studierektor vilket jag tycker är fullt tillräckligt på en liten skola. Sedan helt plötsligt så anlitades en konsult för att se varför skolan gick back och liknande: Lösningen var att helt plötsligt fick vi enhetschefer(utöver de chefer vi redan hade), driftschef etc. vilket jag inte tycker har lett till bättre arbetsklimat och ekonomi, det är ju inte gratis att betala deras löner.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

4 sidor V  « < 2 3 4
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 22:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon