Nu har jag äntligen kommit gång och köpt ett gäng kryddor
3 st timjan: Thymus Citr. Aureus, Thymus Vulgaris, Thymus Silver Queen 3 st salvior: Salvia Offencinalis, Saliva Offencinalis Icteruna, Annanassalvia Mentha piperita Coriander Sativum Melissa Offencinalis Artemisia Dracunulus (franska dragon?) Rosmarin Kattmynta
men är osäker på
1 om min utvalda plats är lämplig, har blivit inspirerad här för nångra år sedan då någon hade gjort en pyramid av pallkragar, så det har jag med, det är rätt mkt sol hela dagen, lite skugga på morgonen och ev lite sent på kvällen, och det kan vara lite blåsigt. Vi bor på gränsen mellan zon 3-4
2 ena sidan av pyramiden får ju lite skugga av sig själv, kanske finns nån sort som trivs mer på den skuggigare eller ljusa sidan? den "skuggigare sidan är å andra sidan den sida som är i lä från blåsten.
3 om alla är perenna (fick det intycket av försäljaren, men har för mig att rosmarin och annanassalvia inte är frostålig), man kanske ska ta in vissa inomhus eller i växthuset under vinterns, eller ksnska vissa borde stå i växthuset året runt
4 Om det går att plantera alla sorter tillsammans bredvid varanda eller om vissa inte trivs med varandra
5 hur höga de blir, så man inte sätter en höga kring en låg
Har ni nån ide om hur man ska plantera dem i förhållande till varandra i pyramiden, så får ni gärna berätta, alla tips och råd är välkommna, även tips på andra perenna kryddor man kan köpa till.
Vi bor på gränsen mellan zon 3-4
|