CITAT (Barfota @ 30-06-2009, 18:47)

Kolla på den här länken, där finns det svar på snigelns livscykel:
http://www.bionema.se/mordarsniglar/ Visst är väl en stor del av glädjen med en trädgård att få och få dela med sig av växter men snart törs man inte längre utan just en låång karantän och det gäller nog lika mycket köpt växter.
Barfota
Tack för ett bra tips på sida!
CITAT (Nina K @ 03-07-2009, 19:44)

En tröst är att snigeläggen oftast ligger precis i kanten mellan kruka och rotpaket. Man ser dem alltså genast när man lyfter rotklumpen ur krukan. Att skölja bort all jord tror jag är överkurs. Sniglar väljer inte att lägga ägg långt inne i den kompakta rotklumpen när det finns en mysig varm och fuktig plastkruka att lägga dem mot.
Ett bra tips att skilja på snigelägg och näringskulor är att äggen ligger i "kolonier" medan kulorna är jämt fördelade i jorden. Ägg är dessutom genomskinliga som gelatin medan kulorna är beige/gula eller andra färger. Håll alltså utkik efter små små "glaskulor" - då är det snigelägg.
Vad skönt att veta att sniglarna inte gräver in äggen i jorden!
Ja, det där med vad som är gödning och vad som är ägg, hade jag bry med ett tag...

Men det har jag förstått i alla fall.
Hittills har jag gjort som Smuleborg skrev sig tänka göra om hon hittade sniglar - slängt den överblivna jorden i brännbart för säkerhets skull.
Redigerat av lottapotta: 04-07-2009, 13:36