| |
|
  |
Ska f*n till att vara chef, Sånt här klarar jag inte |
|
|
|
|
11-06-2009, 20:31
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
Nu framgår det väl inte riktigt om personen i fråga är tillsvidareanställd, om så är fallet så är det inte lätt att säga upp på andra grunder än arbetsbrist. När det gäller arbetsbrist så har ju den uppsagde förtur till jobb under ett års tid. En annan grund till uppsägning är sakliga eller personliga skäl och för detta krävs att arbetstagaren har förbrutit sig ganska grovt, det räcker inte att personen i fråga gör ett dåligt jobb (och vem bestämmer om jobbet är dåligt) och det räcker definitivt inte att personkemin inte stämmer. I det här fallet tror jag faktiskt det blir ganska svårt att hitta sakliga skäl, tyckande räcker inte., och då har jag ändå inte fått del av motpartnens version. Felrekryteringar är det tråkigaste som finns och brukar bli ganska dyrt för arbetsgivaren. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
11-06-2009, 20:41
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem nr: 2 930

|
CITAT (Gita @ 11-06-2009, 21:31)  Nu framgår det väl inte riktigt om personen i fråga är tillsvidareanställd, om så är fallet så är det inte lätt att säga upp på andra grunder än arbetsbrist. När det gäller arbetsbrist så har ju den uppsagde förtur till jobb under ett års tid. En annan grund till uppsägning är sakliga eller personliga skäl och för detta krävs att arbetstagaren har förbrutit sig ganska grovt, det räcker inte att personen i fråga gör ett dåligt jobb (och vem bestämmer om jobbet är dåligt) och det räcker definitivt inte att personkemin inte stämmer. I det här fallet tror jag faktiskt det blir ganska svårt att hitta sakliga skäl, tyckande räcker inte., och då har jag ändå inte fått del av motpartnens version. Felrekryteringar är det tråkigaste som finns och brukar bli ganska dyrt för arbetsgivaren. Gita Det framgår redan i tråden att det är en tidsbestämd anställning, som kommer upphöra inom en snar framtid i vilket fall!
|
|
|
|
|
|
|
|
11-06-2009, 20:49
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
Tycker nog också att hon bör skiljas från sin anställning innan semestern. Det kan bli billigare att låta henne gå med lön, istället för att hon blåser företaget på större summor genom att hon förstör kundkontakterna. Vad säger din chef bettson?
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
11-06-2009, 21:37
|
Medlem

|
CITAT (MariaS @ 11-06-2009, 21:41)  Det framgår redan i tråden att det är en tidsbestämd anställning, som kommer upphöra inom en snar framtid i vilket fall! OK,då är det ju ett mindre problem, då kan hon ju gå på dagen men med lön avtalad tid. Men vad tycker övriga på arbetsplatsen, vad säger facket? Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
12-06-2009, 05:23
|

Medlem
Antal inlägg: 3 070
Medlem nr: 21

|
Är det ingen mer än jag som reagerar på att en person i chefsposition hänger ut en medarbetare på nätet? Oavsett om det kanske är befogat och en besvärlig situation. Svåra personalfrågor löser man väl inom företaget och på ett så smidigt sätt som möjligt? Det finns alltid 2 olika sätt att se på saken och den anställde har säkert sin egen tolkning. Det är förmodligen inte svårt alls att räkna ut var Bettson jobbar och vilket företag det rör sig om ifall man hängt här på Odla ett tag.
Jag skulle bli jätteledsen om jag fick reda på att min chef diskuterat mig och vårt samarbete på nätet. Man vet inte vem som läser på nätet och vem som har kontakt med vem. Den anställdes man kanske är hängiven trädgårdsfantast.
Redigerat av Monica M zon 4: 12-06-2009, 05:25
|
|
|
|
|
|
|
|
12-06-2009, 06:10
|

Medlem
Antal inlägg: 2 662
Medlem nr: 7 292

|
Monica M zon 4 : OM den person som Bettson skriver om läser här, eller någon annan anställd på det företaget skulle känna igen situationen från arbetsplatsen så betyder det ju bara att allt Bettson skrivit om henne stämmer. Då kan man iofs kanske tycka att det är oetiskt att "hänga ut" henne på nätet, men jag ser det mer som att DÅ kanske personen ifråga reagerar över sitt eget beteende och kanske skärper till sig på jobbet och sköter sina arbetsuppgifter. Visserligen så tror jag att det sistnämnda är önsketänkande, vissa människor bara ÄR på det viset
--------------------
Frihet är att ha modet att följa sina känslor.
|
|
|
|
|
|
|
|
12-06-2009, 06:15
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Monica M zon 4 @ 12-06-2009, 06:23)  Är det ingen mer än jag som reagerar på att en person i chefsposition hänger ut en medarbetare på nätet? Oavsett om det kanske är befogat och en besvärlig situation. Svåra personalfrågor löser man väl inom företaget och på ett så smidigt sätt som möjligt? Det finns alltid 2 olika sätt att se på saken och den anställde har säkert sin egen tolkning. Det är förmodligen inte svårt alls att räkna ut var Bettson jobbar och vilket företag det rör sig om ifall man hängt här på Odla ett tag.
Jag skulle bli jätteledsen om jag fick reda på att min chef diskuterat mig och vårt samarbete på nätet. Man vet inte vem som läser på nätet och vem som har kontakt med vem. Den anställdes man kanske är hängiven trädgårdsfantast. Jag håller helt med dig Monica, vilket jag också antytt i mina tidigare inlägg. Sånt här försöker man lösa internt. Ingående beskrivningar på nätet faller tyvärr också tillbaks på den som skriver.
Redigerat av Aqvakul: 12-06-2009, 06:15
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
12-06-2009, 07:59
|
Medlem

|
CITAT (Aqvakul @ 12-06-2009, 07:15)  Jag håller helt med dig Monica, vilket jag också antytt i mina tidigare inlägg. Sånt här försöker man lösa internt. Ingående beskrivningar på nätet faller tyvärr också tillbaks på den som skriver. Jo,Du har alldeles rätt,jag tycker det visar på ett väldigt dåligt omdöme att hänga ut personal, chefer, "hemska grannar" m.mf. på ett öppet internetforum och egentligen så säger det mer om skribenten än om de omskrivna. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
12-06-2009, 08:17
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (Gita @ 12-06-2009, 08:59)  Jo,Du har alldeles rätt,jag tycker det visar på ett väldigt dåligt omdöme att hänga ut personal, chefer, "hemska grannar" m.mf. på ett öppet internetforum och egentligen så säger det mer om skribenten än om de omskrivna. Gita Som jag skrev tidigare är det nog ett sätt att skriva av sig frustrationen och samtidigt få lite tröst och råd. Ingen person eller företag nämns vid namn så något förtal är det inte frågan om. Det är inte första gången jag sett såna här inlägg.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
12-06-2009, 08:23
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Gossen Ruda @ 12-06-2009, 09:17)  Som jag skrev tidigare är det nog ett sätt att skriva av sig frustrationen och samtidigt få lite tröst och råd. Ingen person eller företag nämns vid namn så något förtal är det inte frågan om. Det är inte första gången jag sett såna här inlägg. Jovisst kan det behövas ibland. Men det är ändå känsligt och egentligen kontraproduktivt, särskilt om man skriver som chef.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
12-06-2009, 08:30
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
CITAT (Gossen Ruda @ 12-06-2009, 09:17)  Som jag skrev tidigare är det nog ett sätt att skriva av sig frustrationen och samtidigt få lite tröst och råd. Ingen person eller företag nämns vid namn så något förtal är det inte frågan om. Det är inte första gången jag sett såna här inlägg. Håller med här. Och såpass känner vi ju Bettson att vi vet att hon inte är nån "skvallerkärring" och skriver det här för att sätta dit nån annan.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
|
|
|
12-06-2009, 08:55
|
Medlem

|
CITAT (Bettson @ 10-06-2009, 21:38)  ........ timid och snäll och gjorde allt jag ville. ......... ......... det var viktigt det var gjort på mitt sätt........ .........inte arbeta efter eget huvud......... ......... tvingade att dela rum.........mitt kontor........
Finns det någon som ställer upp på att jobba under de premisserna, inte ens en dresserad apa skulle jag tro. Hela inlägget får mig att misstänk att skribenten inte är mogen nog att vara chef med personalansvar. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
12-06-2009, 09:01
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
Kan du inte leta upp allt som den här personen också gjorde och inte gjorde? Vore ju kul att jämföra lite.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
|
|
|
12-06-2009, 11:46
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
Håller med gossen om att det är ett sätt att "få skriva av sig" i en jobbig situation.
Sedan om det är rätt eller inte att hänga ut någon på ett allmänt forum, kan ju diskuteras. Jag tror inte ett slutet forum skulle vara bättre. Det finns säkert flera som känner en där med.
Men här hängs det mesta ut, ifrån sjuka barn till taskiga äkta hälfter eller oförstående föräldrar. Ett småpratsforum är väl till för allt, inte bara väder och vind.
Om någon nu orkar att leta upp bettsons riktiga namn och sedan arbetsplats för att "skvallra" så säger det nog mera om den personen än om bettson.
Bettson behövde skriva av sig i en jobbig situation,som så många andra gör. Låt henne få göra det, utan att hugga huvudet av henne, för att det "kanske" inte är ok. på ett forum som odla.
Empati och några tröstande ord och goda råd...Det kostar ett inlägg.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
12-06-2009, 12:49
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem nr: 2 930

|
Vi är nog ganska många som vädrat våra tankar här. Det har gällt grannar, kommunanställda, anställda, chefer och en massa andra också. Alla vädrar vi våra synpunkter om människor på ett eller annat vis.
Tur är väl att detta forum finns, så vi just kan vädra av oss på detta viset. Halva trösten är ju ändå att få skriva av sig. Att vi andra här på forumet sen kan tycka, angående luftandet, är väl också bra. Den som då har fått lufta av sig, kan kanske se saker och ting i ett annat ljus helt enkelt.
|
|
|
|
|
|
|
|
12-06-2009, 13:24
|

Medlem

|
Systemet med "Någon att tala med" är alldeles utmärkt och på nätet fungerar det nästan som katolikernas bikt, ingen vet vem den andre är. Var en gång och fixade med telefonväxeln hos jourhavaden präst här i Göteborg. Inget konfidentiellt avhandlades mellan oss men det framgick klart att inte vem som helst kunde sitta där och svara. Det gällde att ha ett mentalt filter inkopplat.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
12-06-2009, 13:43
|

Medlem
Antal inlägg: 8 486
Medlem nr: 9 409

|
ibland kanske man inte har någon att prata med, så länge man inte lämnar ut namn eller detaljer eller helt uppenbart går ut med sitt eget namn... så är det väl inte hela världen?
Lösa internt kan man ju också ha prövat utan resultat (jag vet jag har försökt utan resultat)... så jag ventilerar hellre på nätet än att släpar med allt elände hem till sambon som ju för övrigt har hört allt elände 1000 gånger redan
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
|
|
|
12-06-2009, 14:12
|

Medlem

|
Delad glädje är dubbel glädje, delad olycka är halverad olycka. Normala matteregler gäller inte på det psykiska.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
12-06-2009, 14:54
|

Medlem
Antal inlägg: 3 070
Medlem nr: 21

|
Det måste finnas bättre sätt att reda ut problemen än att ventilera dem på ett öppet forum. Jag tycker man ska tänka sig för väldigt noga när man hänger ut folk på nätet. Oavsett om det är grannen, maken eller snabbköpskassörskan. Det blir så väldigt lätt missuppfattningar. Är man dessutom i en högre maktposition än den man rackar ner på känns det inte bra alls. Periodvis har tongångarna mellan olika forumister varit hårda och folk har i vredesmod slutat vara på vårt forum. Sånt tycker jag inte känns bra alls.
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
12-06-2009, 15:08
|
Gäster

|
Ja, Monica jag håller med dig. Jag blir alltid illa berörd när enskilda personer diskuteras på nätet.
Alla råd är inte alltid goda heller och framförallt så behöver inte den som ger råd ta några konsekvenser.
Självklart behöver en chef ha ett forum där frustrationer hanteras - chefen har kanske en chef och då är det den personen som skall fungera som bollplank eller container. Är man högste chef så är det nog så viktigt att det i anställningskontraktet finns skrivet rätten till stöd. Det kan se ut på olika sätt, handledning, rätten till coach eller mentor men någon form av mentalt stöd och avlastning bör finnas.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|