|
Bettson
10-06-2009, 20:38
Har haft jobb nästan ett år nu. Har jobbat ännu mera än förut fast jag har haft en så rolig tid. Men saker växer över huvudet och till slut fick jag min chef att gå med på en nystartsanställning för att frigöra tid för en del projekt för mig.
Anställde en person på timtid och som var så timid och snäll och gjorde allt jag ville. Jag pratade noggrannt igenom vad jag ville ha för hjälp innan vidare anställning och påpekade att jag ville ha rutinjobb gjort och att det var viktigt det var gjort på mitt sätt. Frågeställningen var om personen i fråga kunde acceptera att inte arbeta efter eget huvud eftersom denne haft eget ansvar förut i sina anställningar. Person i fråga har visserligen inte haft så stort ansvar som vad jag har nu, men i alla fall. Frågan rent ut var, kan du ta order? Svaret var ja från personen som varit arbetslös länge. Jag gör allt du begär.
Snacka om Dr Jekyll och Mr Hyde, jag är helchockad och rätt förtvivlad faktist, samt besviken förstås.
Så snart vederbörande som är tio år äldre än vad jag är, fick att kontrakt så var det som om helvetet brutit löst direkt. Personen i fråga for in som en tornade på kontoret och jag som tänkte beta av en massa arbete som väntar fick nästan intrycket att jag var ivägen. Mina ögondroppar som stod på mitt eget skrivbord stod tom i vägen. Dom står där för att jag skall komma ihåg att droppa i ögonen varannan timme.....Pärmarna står fel, solen står fel, etiketterna på pärmarna är fel. Vi har fel dataprogram, fel rutiner, fel personal, fel möbler, fel, fel , fel , fel..........
Arbetet utför personen efter eget huvud (dessutom fuskas det) och förutom det, så går truten ideligen där personen i fråga undervisar mig i hur jag skall sköta mitt jobb. Eftersom denne har både mindre kunskap och smalare erfarenhet än vad jag själv har så har personen i fråga inte haft rätt en enda gång ännu. Men det känns meningslöst att lägga ner tid på att förklara att personens åsikter i frågan inte fungerar i detta företag.Jag kan inte tänka ordentligt och måste återigen jobba kvällar för att få arbetsro. Hon kacklar hela dagarna i ände och ger sig inte.
Personen i fråga går förbi mig som chef och går dessutom förbi andra chefer på företaget och går och läxar upp andra arbetstagarepå företaget precis som om personen hade en övergripande chefposition.
När mina chefer kommer till mig för att diskutera saker lägger sig personen i samtalet så jag får försöka tänka medels celldelning och ha två frontsbearbetning. dels av chefen och dels av henne för det är en hon.
Hon är plump i telefonen och jag vågar inte låta henne ha kundkontakter. ( det kan kosta en halv miljon eller så ifall man stöter sig med fel person). Så ca 40 % av arbetsuppgifterna som jag tänkt lägga på henne kan jag inte låta henne göra.
Vi är pga platsbrist tvingade att dela rum. Får jag ett känsligt telefonsamtal måste jag ta telefonen och gå till ett annat rum och det är mitt kontor.......oftast får jag låsa in mig på toaletten.
Personen börjar ta affärsbeslut när jag inte är närvarande osv. Det har hon inte befogenhet att göra.Jag törs knapp ta semester som jag sett fram emot.
De allra värsta två sakerna till sist. Hon ljuger och är fräck i truten på ett i mitt tycke lite äckligt sätt. Det finns fräckisar och fräckisar. Mestadels roliga men ibland plumpa och lite äckliga historier. En allmänt rolig fräckis berättad i rätt sällskap och vid rätt tillfälle kan väl vara OK. Men plumpa historier där man känner att det finns lite personlig mening bakom i fel sällskap, nej det är inte min grej. Vill liksom inte klumpas ihop med en person som folk skulle kategorisera som Kåt, singel och sextio och desperat. Jag tycker inte det är passande att kvinnor i övre medelåldern fäller sexkommentarer till yngre män mellan 18 och 35. Väldigt onödigt i alla fall. Åtminstone skulle jag själv aldrig göra det. Och absolut oförlåtligt är det att fälla sådana kommentarer till externa kontakter.
Alltså jag har i princip beslutat mig för att säga upp henne efter semestern.
Orsaken, Hon fungerar inte socialt, tar inte order, utför inte det arbete jag begär på det sätt jag begär. Kan inte användas till kundkontakter vilket gör att jag bara har 60% arbetuppgifter men betalar 100% lön. Det innebär att jag går miste om 40% avlastning av mig själv.
Naturligtvis har jag försökt tala med personen i fråga men hon lyssnar inte. Man får komma tillbaka med samma sak återigen. Hon tar inte en tillsägelse förrän ungefär fjärde gången och man lätt höjer rösten och går över i skarp tonläge. Sån vill jag inte vara. Det är inte jag och jag mår dåligt efteråt.Och om hon gör som jag säger en vecka eller två så skiter hon absolut i det hela så snart jag är borta några dagar. Då gör hon som hon vill.
Jag är mycket säker i min yrkesroll och känner mig inte hotad av personen i fråga. Jag har en del intruktörs och ledaruppgifter på fritiden, där fungerar jag också bra och har rykte om mig att vara pedagoisk och tydlig och är i de sammanhangen dessutom väldigt respekterad. Jag känner mig respekterad på min arbetsplats av alla andra utom min underställda på min avdelning.
Jag känner så här:
Det är min plikt mot företaget att byta ut personen så att hon inte ställer till skada i havlmiljonklassen
Det är min skyldighet mot mig själv att byta ut en person som inte avlastar mig i den omfattning som jag betalar för. Vill inte slita ut mig själv totalt. Vem blir glad av att jag hamnar på sjukhus av överansträngning vilket inte är långt borta.
Personen i fråga har inte levererat vad hon utlovat innan anställningen pga ett dominant ego som inte visades upp under timanställningen.
Ändå, varför känner jag det jobbigt att säga upp en person som inte förtjänar anställningen egentligen. Jag har gett henna alla chanser, varit tydlig, förklarat, varnat osv. Problemet är att hon inte respekterar mig som chef utan tror att det är hon som är chefen.
Vad säger ni är jag en så jädrans dålig chef som jag känner mig ???
Efter att ha läst din beskrivning av personen så förstår jag inte varför du inte redan avskedat henne. Om du påpekat problemen och hon inte tar åt sig så är det hennes problem och eget fel om hon blir avskedad.
Eva-Helene
10-06-2009, 20:47
Nej, du är inte en dålig chef! Det är hon som är en dålig anställd!
Aqvakul
10-06-2009, 20:48
Du har ju redan konstaterat att hon vare sig fungerar eller är lojal mot företaget. Jag förstår inte varför du känner att du behöver stöd från oss för att säga upp henne.
jag skulle be henne gå på dagen om hon är timanställd.... CITAT (Bettson @ 10-06-2009, 21:38)  Jag tycker inte det är passande att kvinnor i övre medelåldern fäller sexkommentarer till yngre män mellan 18 och 35. Väldigt onödigt i alla fall. Åtminstone skulle jag själv aldrig göra det. Och absolut oförlåtligt är det att fälla sådana kommentarer till externa kontakter. Tänk dig om en man skulle göra så... han skulle få en allvarlig varning.....
Oj! Sådant här är jättesvårt så jag förstår dig verkligen!
Men, även om du inte vill så skulle jag rekommendera dig att visa vem som är chef. Finns olika sätt att göra det, vilket som är bäst avgör du själv. Det finns mjuka framtoningar och det finns det motsatta. Men det viktiga är att du visar något av det. Och skulle inte det hjälpa så var för all del inte rädd för att gå högre upp och begära hjälp.
Och nej, du är ingen dålig chef. Du har gett henne instruktioner, varningar och förklaringar. Har hon svårt att förstå så är det hennes problem. Jag inser att det kan vara svårt att verkligen säga ifrån, på skarpen, men du får absolut inte låta henne, eller någon annan för den delen, köra över dig. Nu är det dags för dig att 'brösta upp dig' och säga ifrån.
Bettson
10-06-2009, 20:53
CITAT (Aqvakul @ 10-06-2009, 21:48)  Du har ju redan konstaterat att hon vare sig fungerar eller är lojal mot företaget. Jag förstår inte varför du känner att du behöver stöd från oss för att säga upp henne. FÖr att det är så betydlesfull för människor att ha ett arbete och att det får så stora konsekvenser att vara utan ett arbete. Min intelligens säger bort med människan. Känslorna säger att det är synd om henne och som vanligt ( mitt livsmönster ) så tänker jag på mig själv i sista hand. Fast någonstans känner jag att jag måste prioritera mig sjävl först denna gång. Eller också innerst inne så kanske jag är en jädrans mes.....
CITAT (Bettson @ 10-06-2009, 21:53)  FÖr att det är så betydlesfull för människor att ha ett arbete och att det får så stora konsekvenser att vara utan ett arbete. Det är inte din uppgift att se till att hon har arbete. om du nu har dåligt samvete för EN arbetslös, ja då kanske du kommer att anställa en annan fd arbetslös (jag?) efter sommaren!
Bettson
10-06-2009, 20:57
CITAT (Ralf @ 10-06-2009, 21:50)  jag skulle be henne gå på dagen om hon är timanställd....
Tänk dig om en man skulle göra så... han skulle få en allvarlig varning..... JO du här tog jag i, kan du gissa vad svaret blev??? Du är bara svartsjuk,,,,,, den du!
CITAT (Bettson @ 10-06-2009, 21:57)  JO du här tog jag i, kan du gissa vad svaret blev??? Du är bara svartsjuk,,,,,, den du! Det är ju för faan ett lagbrott av arbetsgivaren att tillåta sånt.... tror hon att man hittat på lagen för skojs skull?
Du verkar vara en chef som ger fler chanser än vad denna personen egentligen behöver. Så varför vänta till efter semestern? Låt istället semestern bli uppsägningstiden.
Bettson
10-06-2009, 21:02
CITAT (Ralf @ 10-06-2009, 21:55)  Det är inte din uppgift att se till att hon har arbete. om du nu har dåligt samvete för EN arbetslös, ja då kanske du kommer att anställa en annan fd arbetslös (jag?) efter sommaren! Du är nog klok som vanligt Ralf, Nu kommer jag att sova bättre. Det är faktist inte min uppgift att se till att hon har ett arbete, det är hennes. Timanställd var hon först sedan fick hon ett tidsbestämmt kontrakt så det är svårt att bryta. CITAT (MariaS @ 10-06-2009, 21:59)  Du verkar vara en chef som ger fler chanser än vad denna personen egentligen behöver. Så varför vänta till efter semestern? Låt istället semestern bli uppsägningstiden. Fast jag tänkte mera att det är bättre hon gör 60% och rullar tummarna 40% så att jag min utarbetade krake kan få fjorton dagars semester i två perioder i alla fall.
Väck med människan...
Antar att det finns en jobb-beskrivning på det hon förväntas genomföra på arbetsplatsen. Peka på den och visa klart och tydligt att detta och detta genomför du inte...
Dessutom ska du inte ha dåligt samvete för att du avskedar henne. Tänk inte på dig sjäkv här, tänk på företaget. Det är för företagets bästa som hon får gå. Men det måste finnas ett rimligt och giltigt skäl till varför hon får gå.
Ciczi
Det är inte svårt att bryta ens ett tidsbestämt kontrakt, särskilt inte som i detta fallet. JAg anser faktiskt att det snarare är hon som redan brutit kontraktet, eftersom hon faktiskt inte fullgör de uppgiften hon blivit ålagd. Det har varken med ålder svartsjuka eller något annat att göra, lyda sin chef ingår i alla anställdas arbetsuppgifter. Det är av denna anledningen som både arbetsgivare och arbetstagare ska ha kollektivavtal. Det händer ju att även chefen måste skyddas  CITAT (Bettson @ 10-06-2009, 22:02)  Fast jag tänkte mera att det är bättre hon gör 60% och rullar tummarna 40% så att jag min utarbetade krake kan få fjorton dagars semester i två perioder i alla fall. Blir du mindre utsliten av att passa henne då? Det finns andra arbetslösa som vet vilken position de har i ett företag. Man kan också använda sig av bemanningsföretag för en kortare tid i en eventuell övergång i så fall.
CITAT (MariaS @ 10-06-2009, 22:08)  Det är inte svårt att bryta ens ett tidsbestämt kontrakt, särskilt inte som i detta fallet. JAg anser faktiskt att det snarare är hon som redan brutit kontraktet, eftersom hon faktiskt inte fullgör de uppgiften hon blivit ålagd. Det har varken med ålder svartsjuka eller något annat att göra, lyda sin chef ingår i alla anställdas arbetsuppgifter. Det är av denna anledningen som både arbetsgivare och arbetstagare ska ha kollektivavtal. Det händer ju att även chefen måste skyddas  Bra sagt Maria och Ralf!
Hennes insats är orättvis både mot dig och mot alla där ute som hade gjort ett bra jobb men är arbetslösa istället.
Solstorm
10-06-2009, 23:28
Skicka av henne på direkten! Jag har jobbat med en person som inte gjort det hon varit anställda för att göra utan jobbat efter eget huvud och struntat i verksamhetens mål. Därtill ljugit och behandlat personer med lägre befattning riktigt översittaraktigt och illa, betett sig som hon varit deras chef trots att hon inte var det. Då var jag riktigt förbannad på en mjäkig chef som lät henne hållas. Hon skadade ju både verksamheten och människorna i den. Du ska inte ha dåligt samvete, du ska sköta ditt jobb. Om du är chef så hör det till dina arbetsuppgifter att se till att verksamheten fungerar. Förhoppningsvis så har du en chefslön och i den ingår det att ta jobbiga beslut. Om du har dåligt samvete för att du sköter ditt jobb rätt så är det sådant som gnager på dig och kan bidra till att du blir sliten och mår dåligt. Du ska inte ha dåligt samvete för att hon beter sig illa och inte sköter sitt jobb. Det är hon som har valt att inte sköta sitt jobb på det sätt som ni kom överens om.  Blomma och kram till dig som får ta de jobbiga besluten.
Hasse_h
10-06-2009, 23:41
Om anställningsformen är timanställning så räknas det som visstidsanställning i LAS, och då får man se upp. Kontraktet måste då tala om när anställningen ska upphöra, annars betraktas anställningen som tillsvidareanställning och då gäller uppsägningstider enligt avtal o LAS. Om det är uttalat ett sista datum för visstidsanställningen och att kontraktet inte garanterar en viss mängd arbetstimmar så kan man alltid låta bli att tilldela personen i fråga några arbetspass fram till detta datum vilket i praktiken betyder uppsägning med omedelbar verkan.
Man bör vara påläst på LAS och MBL innan man börjar diskutera uppsägning. Folk kan j*vlas ordentligt om de blir sura, alla har inte självinsikt. Att hävda att personen i fråga inte sköter sitt jobb kan kräva rätt omfattande bevisföring om det blir bråk. Men om det är en äkta timanställning med ett slutdatum så slipper man det.
Och absolut ska man visa vem som är chef. Annars undergrävs ens förtroende i organisationen och man sitter en vacker dag själv och funderar på vad man ska göra när man inte har arbete.
EDIT: Nu såg jag att personen hade fått ett "kontrakt" efter timanställningen, alltså tillsvidadaresanställd då...? Tja, i så fall är problemet inte enklare att bli av med.
En viktig sak i alla fall när det gäller uppsägningar: kontakta facket o begär en förhandling. Detta måste ske oavsett om personen är medlem i facket eller inte.
Solstorm
11-06-2009, 09:02
Om hon inte gör de arbetsuppgifter hon ska göra så är det arbetsvägran och giltigt skäl för uppsägning.
Det är ganska allvarligt att säga upp en visstidsanställning innan tidsperioden är slut men inte omöjligt. Kontakta facket bör nog göras men det är inte facket som beslutar.
Irene_L
11-06-2009, 11:57
Men vågar du låta henne vara kvar när du har semester. Det verkar ju som hon kan hitta på en massa tokiga saker och då finns ju du inte där och har koll på det hon gör!
Nystartsanställning, jo jo ....
Det kanske finns skäl att hon varit arbetslös en längre tid.
Hur ser kontraktet ut? Inte bara provanställning alltså?
Som tidigare sagt, ta reda på hur en ev. uppsägning ska gå till och skriv upp alla skäl till en uppsägning / avslutande av anställning.
Avslutande av provanställning behöver man inte ange skäl.
Bettson
11-06-2009, 14:20
NU har jag kollat. Nystartsanställning är inte LASad. Så jag behäver inte ange skäl till uppsägning Hon fick tre månader och meningen var att vi skulle förlänga. Men det blir inte av. Men däremot så måste ja låta henne gå anställningstiden ut eller skicka hem henne med lön.
Sju veckor känns långt just nu............
Har gett henne telefonförbud och låst in min telefon så att hon inte skämmer ut sig inför kunderan i alla fall.
Försöker skapa konflikter gör hon överallt. I förra veckan ringde min man och sa att han var tvungen att jobba över sent så att jag skulle gå hem tidigare och rasta hunden.
Då drog hon igån stora valen om att min man var otrogen för det var enda skälet till att han inte kom hem i tid. Jag som varit gift med samma man i 27 år talade lite syrligt om att så inte var fallet och att han faktiskt jobbade.
Jaså det är du säker på sa hon med ett snett leende. Jajamensan sa jag det är jag. Då satt hon och fnissade och flinade in tio monuter och när jag frågade vad som stod på så gapskrattade hon och tyckte att det var så komiskt att höra kvinnor vara så säkra på sina män när de i själva verket inte hade anledning att vara det.
Hon satt och flinade så elakt att jag hade god lust att slänga en pärm eller hålsagen i huvet på kärringen. Men det gjorde jag inte ..... man är väl belevad:)
Aqvakul
11-06-2009, 14:45
Bettson! Avsluta den här kvinnans anställning snarast! Det finns ingen anledning att berätta alla detaljer på nätet.
Detta är ju helt sanslöst. Skicka hem henne NU. Du tar ju själv skada av att ha henne i din närhet varje dag. Jag vågar inte ens tänka på vad som händer då du har semester. Har du inte haft mycket arbete hittills (men det har du ju) så kan du ju tänka hur det kommer att vara när du är tillbaka efter semester. Jag tycker det verkar som om du har stöd av andra på företaget så skrid till verket NU.
Säger ni upp henne och anställer en ny som inte heller funkar kan du ju ta en funderare på om det verkligen är hos dem problemet ligger. Det är åtminstone vad jag har fått lära mig här på forumet och jag antar att lagen är lika för alla... *petar naglarna*
Snigelhatare
11-06-2009, 16:01
CITAT (Grå @ 11-06-2009, 16:44)  Säger ni upp henne och anställer en ny som inte heller funkar kan du ju ta en funderare på om det verkligen är hos dem problemet ligger. Det är åtminstone vad jag har fått lära mig här på forumet och jag antar att lagen är lika för alla... *petar naglarna* Menar du att det skulle vara företagets fel att hon gör annat än det man har kommit överens om? Är det företagets fel att kvinnan sextrakasserar män? Är det företagets fel att hon utgår från att mäns övertid är otrohet och därtill är oförskämd mot arbetskamrater? Du får nog ta och förtydliga lite vad du menar Grå!
CITAT (Snigelhatare @ 11-06-2009, 17:01)  Du får nog ta och förtydliga lite vad du menar Grå! Det behöver jag inte alls göra, poletten ramlar nog ner hos dem den bör göra det hos. Ha en bra dag Snigelhatar'n.
Snigelhatare
11-06-2009, 16:12
 Är det du som är kvinnan Grå?  (Obs det var ett skämt)
Gossen Ruda
11-06-2009, 16:20
CITAT (Snigelhatare @ 11-06-2009, 17:01)  Menar du att det skulle vara företagets fel att hon gör annat än det man har kommit överens om? Är det företagets fel att kvinnan sextrakasserar män? Är det företagets fel att hon utgår från att mäns övertid är otrohet och därtill är oförskämd mot arbetskamrater?
Du får nog ta och förtydliga lite vad du menar Grå! Nja, Grå är nog bara ute efter att provocera. Som vanligt kanske. Hon har ett par horn i sidan på Bettson sen tidigare om jag inte missminner mig.
CITAT (Snigelhatare @ 11-06-2009, 17:12)   Är det du som är kvinnan Grå?  (Obs det var ett skämt) Jag skulle kanske kunnat varit? Vem som helst skulle nog kunnat vara den där kvinnan. CITAT (Gossen Ruda @ 11-06-2009, 17:20)  Nja, Grå är nog bara ute efter att provocera. Som vanligt kanske. Hon har ett par horn i sidan på Bettson sen tidigare om jag inte missminner mig. Inte alls Gossen, nu har du fel som vanligt.
Gudrun i Göteborg
11-06-2009, 17:25
Många kloka svar har du fått. Följ dessa och säg upp henne så fort det är möjligt med tanke på fack och annat.
En fråga jag har är: Tog du några referenser på henne innan du anställde henne? Dvs pratade med hennes tidigare chef(er) eller kollegor?
Men snälla....vrid nu inte detta till en diskussion kring något annat än vad tråden avser.
Gudrun i Göteborg
11-06-2009, 17:31
CITAT (Alba @ 11-06-2009, 18:26)  Men snälla....vrid nu inte detta till en diskussion kring något annat än vad tråden avser. Har jag gjort det
Irene_L
11-06-2009, 17:37
Gudrun..jag tror Alba menade inlägg som var innan ditt! Ni skrev nästan samtidigt!
Gudrun i Göteborg
11-06-2009, 17:42
Aha!
Gossen Ruda
11-06-2009, 17:47
Jo, någon försöker komma med slag under bältet men glöm det. Jag anser att Bettson menar vad hon skriver och har drabbats av en satmara. Finns ju ingen anledning varför hon skulle hitta på detta bara för att skriva här, det verkar mest vara en säkerhetsventil. Sparka henne så fort det går.
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 11-06-2009, 18:31)  Har jag gjort det  Gudrun....jag menade inte ditt inlägg. Tillägg: Nu såg jag att Irene svarat dig....jag har visst svårt att hänga med här idag.
Vilken jämrars sits du hamnat i Bettson.  Hoppas det löser sej snart, så där ska du inte behöva ha det.
Gudrun i Göteborg
11-06-2009, 18:50
Tack tack, Alba. Jag har alltid svårt att hänga med Men jag undrar fortfarande om Bettson hämtade referenser före anställningen.
Nu framgår det väl inte riktigt om personen i fråga är tillsvidareanställd, om så är fallet så är det inte lätt att säga upp på andra grunder än arbetsbrist. När det gäller arbetsbrist så har ju den uppsagde förtur till jobb under ett års tid. En annan grund till uppsägning är sakliga eller personliga skäl och för detta krävs att arbetstagaren har förbrutit sig ganska grovt, det räcker inte att personen i fråga gör ett dåligt jobb (och vem bestämmer om jobbet är dåligt) och det räcker definitivt inte att personkemin inte stämmer. I det här fallet tror jag faktiskt det blir ganska svårt att hitta sakliga skäl, tyckande räcker inte., och då har jag ändå inte fått del av motpartnens version. Felrekryteringar är det tråkigaste som finns och brukar bli ganska dyrt för arbetsgivaren. Gita
CITAT (Gita @ 11-06-2009, 21:31)  Nu framgår det väl inte riktigt om personen i fråga är tillsvidareanställd, om så är fallet så är det inte lätt att säga upp på andra grunder än arbetsbrist. När det gäller arbetsbrist så har ju den uppsagde förtur till jobb under ett års tid. En annan grund till uppsägning är sakliga eller personliga skäl och för detta krävs att arbetstagaren har förbrutit sig ganska grovt, det räcker inte att personen i fråga gör ett dåligt jobb (och vem bestämmer om jobbet är dåligt) och det räcker definitivt inte att personkemin inte stämmer. I det här fallet tror jag faktiskt det blir ganska svårt att hitta sakliga skäl, tyckande räcker inte., och då har jag ändå inte fått del av motpartnens version. Felrekryteringar är det tråkigaste som finns och brukar bli ganska dyrt för arbetsgivaren. Gita Det framgår redan i tråden att det är en tidsbestämd anställning, som kommer upphöra inom en snar framtid i vilket fall!
Tycker nog också att hon bör skiljas från sin anställning innan semestern. Det kan bli billigare att låta henne gå med lön, istället för att hon blåser företaget på större summor genom att hon förstör kundkontakterna. Vad säger din chef bettson?
CITAT (MariaS @ 11-06-2009, 21:41)  Det framgår redan i tråden att det är en tidsbestämd anställning, som kommer upphöra inom en snar framtid i vilket fall! OK,då är det ju ett mindre problem, då kan hon ju gå på dagen men med lön avtalad tid. Men vad tycker övriga på arbetsplatsen, vad säger facket? Gita
Monica M zon 4
12-06-2009, 05:23
Är det ingen mer än jag som reagerar på att en person i chefsposition hänger ut en medarbetare på nätet? Oavsett om det kanske är befogat och en besvärlig situation. Svåra personalfrågor löser man väl inom företaget och på ett så smidigt sätt som möjligt? Det finns alltid 2 olika sätt att se på saken och den anställde har säkert sin egen tolkning. Det är förmodligen inte svårt alls att räkna ut var Bettson jobbar och vilket företag det rör sig om ifall man hängt här på Odla ett tag.
Jag skulle bli jätteledsen om jag fick reda på att min chef diskuterat mig och vårt samarbete på nätet. Man vet inte vem som läser på nätet och vem som har kontakt med vem. Den anställdes man kanske är hängiven trädgårdsfantast.
Monica M zon 4 : OM den person som Bettson skriver om läser här, eller någon annan anställd på det företaget skulle känna igen situationen från arbetsplatsen så betyder det ju bara att allt Bettson skrivit om henne stämmer. Då kan man iofs kanske tycka att det är oetiskt att "hänga ut" henne på nätet, men jag ser det mer som att DÅ kanske personen ifråga reagerar över sitt eget beteende och kanske skärper till sig på jobbet och sköter sina arbetsuppgifter. Visserligen så tror jag att det sistnämnda är önsketänkande, vissa människor bara ÄR på det viset
Aqvakul
12-06-2009, 06:15
CITAT (Monica M zon 4 @ 12-06-2009, 06:23)  Är det ingen mer än jag som reagerar på att en person i chefsposition hänger ut en medarbetare på nätet? Oavsett om det kanske är befogat och en besvärlig situation. Svåra personalfrågor löser man väl inom företaget och på ett så smidigt sätt som möjligt? Det finns alltid 2 olika sätt att se på saken och den anställde har säkert sin egen tolkning. Det är förmodligen inte svårt alls att räkna ut var Bettson jobbar och vilket företag det rör sig om ifall man hängt här på Odla ett tag.
Jag skulle bli jätteledsen om jag fick reda på att min chef diskuterat mig och vårt samarbete på nätet. Man vet inte vem som läser på nätet och vem som har kontakt med vem. Den anställdes man kanske är hängiven trädgårdsfantast. Jag håller helt med dig Monica, vilket jag också antytt i mina tidigare inlägg. Sånt här försöker man lösa internt. Ingående beskrivningar på nätet faller tyvärr också tillbaks på den som skriver.
CITAT (Aqvakul @ 12-06-2009, 07:15)  Jag håller helt med dig Monica, vilket jag också antytt i mina tidigare inlägg. Sånt här försöker man lösa internt. Ingående beskrivningar på nätet faller tyvärr också tillbaks på den som skriver. Jo,Du har alldeles rätt,jag tycker det visar på ett väldigt dåligt omdöme att hänga ut personal, chefer, "hemska grannar" m.mf. på ett öppet internetforum och egentligen så säger det mer om skribenten än om de omskrivna. Gita
Gossen Ruda
12-06-2009, 08:17
CITAT (Gita @ 12-06-2009, 08:59)  Jo,Du har alldeles rätt,jag tycker det visar på ett väldigt dåligt omdöme att hänga ut personal, chefer, "hemska grannar" m.mf. på ett öppet internetforum och egentligen så säger det mer om skribenten än om de omskrivna. Gita Som jag skrev tidigare är det nog ett sätt att skriva av sig frustrationen och samtidigt få lite tröst och råd. Ingen person eller företag nämns vid namn så något förtal är det inte frågan om. Det är inte första gången jag sett såna här inlägg.
Aqvakul
12-06-2009, 08:23
CITAT (Gossen Ruda @ 12-06-2009, 09:17)  Som jag skrev tidigare är det nog ett sätt att skriva av sig frustrationen och samtidigt få lite tröst och råd. Ingen person eller företag nämns vid namn så något förtal är det inte frågan om. Det är inte första gången jag sett såna här inlägg. Jovisst kan det behövas ibland. Men det är ändå känsligt och egentligen kontraproduktivt, särskilt om man skriver som chef.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|