Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Oxbärshäck som delas med grannen, vår sida miss-skött
          Lilla_Tradet
          Inlägg 16-06-2009, 09:23
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 24 226

Vi flyttade in i ett hus för ett drygt år sedan. Mot den ena grannen står en ganska hög oxbärshäck. Vi klipper var sin sida.

Problemet är att häcken är missköttpå vår sida. Dels har den klippts för lite, avståndet från stammen (dvs där häcken kommer upp ur marken) är betydligtstörre på vår sida än på grannens, med långa svajiga grenar som resultat. Dels har tidigare ägare inte buffat av blötsnö, så att de långa grenarna har knäckts på sina ställen. Vår sida vetter åt söder.

Vad ska jag göra? Jag kan inte klippa ner hela häcken, grannens sida är ju fin. Att bara hålla nuvarande form verkar inte funka så bra, det är stora hål i häcken på sina ställen, dom vill inte växa igen. Om jag klipper in den en halvmeter så att "klipplinjen" hamnar på ett mer normalt avstånd från stammen så blir det ju inga blad kvar.

Kan jag klippa in den en halvmeter nu i höst och hoppas på nya gröna grenar? Eller ska jag sätta nya buskar en bit in från nuvarande "klipplinje".

Redigerat av Lilla_Tradet: 16-06-2009, 09:26

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 04:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon