Lilla_Tradet
16-06-2009, 09:23
Vi flyttade in i ett hus för ett drygt år sedan. Mot den ena grannen står en ganska hög oxbärshäck. Vi klipper var sin sida.
Problemet är att häcken är missköttpå vår sida. Dels har den klippts för lite, avståndet från stammen (dvs där häcken kommer upp ur marken) är betydligtstörre på vår sida än på grannens, med långa svajiga grenar som resultat. Dels har tidigare ägare inte buffat av blötsnö, så att de långa grenarna har knäckts på sina ställen. Vår sida vetter åt söder.
Vad ska jag göra? Jag kan inte klippa ner hela häcken, grannens sida är ju fin. Att bara hålla nuvarande form verkar inte funka så bra, det är stora hål i häcken på sina ställen, dom vill inte växa igen. Om jag klipper in den en halvmeter så att "klipplinjen" hamnar på ett mer normalt avstånd från stammen så blir det ju inga blad kvar.
Kan jag klippa in den en halvmeter nu i höst och hoppas på nya gröna grenar? Eller ska jag sätta nya buskar en bit in från nuvarande "klipplinje".
Aqvakul
16-06-2009, 09:45
Jag hade klippt in häcken tidigt till våren. Beskär den hårdare högst upp, så att den "lutar" inåt. Passa på att rensa och jordförbättra. Det bör kunna fungera. Det faktum att er sida är åt söder talar för att projektet bör lyckas.
Annars .. så får det kanske bli en ny häck. I så fall avråder man idag från häckoxbär på grund av hög motaglighet mot svampangrepp.
Lilla_Tradet
16-06-2009, 11:20
Tack. Då gör jag såhär:
I år håller jag den bara i nuvarande form, klipper bort det fulaste och försöker få den någorlunda jämn. Blundar eller tittar på äppelträdet istället.
Nästa vår, innan savstigning och lövsprickning klipper jag in den hårt, något innanför den linje jag tänkt. Lutning innåt. Samtidigt på med lite gödsel. Kan man göra denna klippning i höst också? Brukar vara mer tid över då.
Aqvakul
16-06-2009, 11:36
Vårvintern är att föredra. Då har plantorna samlat mer kraft.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.