Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Fluffig växt för murkant, mjukgörande växt mot mörk betongsten
          Järfälla
          Inlägg 16-06-2009, 15:10
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 248
          Medlem nr: 987

En betongstensmur i mörkgrått med planteringsytor ca 2 m breda bakom.
          Muren vetter mot bilparkering, som är asfalterad = väldigt mycket grått och hårt material.

Soligt hela dagen. Uppfyllt med bra jord ca 1 m djup, räknas alltså som väldränerat.
          Zon 2-3. Det MÅSTE vara lättskött också. Etableringen får vara normalkrävande, men inte den kontinuerliga skötseln.

Jag vill ha en bra mjukgörande kantväxt som inte blir så skruttig vintertid. Eller åtminstone vaknar hyffsat tidigt på våren. Perenn, buske, ros, fontänaktigt gräs... What ever.

Färgerna får gärna mörkrött, rostorange/terracotta, koppar, ljusgult vad gäller blommor. Grått bladverk går bra. (inte rosa och lila - tyvärr, det hade nog varit enklare)

Mina egna tankar går åt krypmalörten Nana (silverskir mjuk kudde) men kommer den att orka över murkrönet?

Mossflox, hur funkar den? Känns dock lite låg och pluttig, fel proportioner. Vill ha något fluffigare och högre...

Alunrot tror jag inte klarar läget, den vill ha fuktigare...

Finns det någon ganska låg ros som kan välla över? Rosor är jag dålig på...

Ja, sen finns ju jättedaggkåpan, men den vill nog helst ha det lite fuktigare den med.

Heeeelp me... help.gif Har idétorka... Hittar inga bra svar när jag googlar heller... (murväxt, murkantsväxt)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 14:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon