Järfälla
En betongstensmur i mörkgrått med planteringsytor ca 2 m breda bakom.
Muren vetter mot bilparkering, som är asfalterad = väldigt mycket grått och hårt material.

Soligt hela dagen. Uppfyllt med bra jord ca 1 m djup, räknas alltså som väldränerat.
Zon 2-3. Det MÅSTE vara lättskött också. Etableringen får vara normalkrävande, men inte den kontinuerliga skötseln.

Jag vill ha en bra mjukgörande kantväxt som inte blir så skruttig vintertid. Eller åtminstone vaknar hyffsat tidigt på våren. Perenn, buske, ros, fontänaktigt gräs... What ever.

Färgerna får gärna mörkrött, rostorange/terracotta, koppar, ljusgult vad gäller blommor. Grått bladverk går bra. (inte rosa och lila - tyvärr, det hade nog varit enklare)

Mina egna tankar går åt krypmalörten Nana (silverskir mjuk kudde) men kommer den att orka över murkrönet?

Mossflox, hur funkar den? Känns dock lite låg och pluttig, fel proportioner. Vill ha något fluffigare och högre...

Alunrot tror jag inte klarar läget, den vill ha fuktigare...

Finns det någon ganska låg ros som kan välla över? Rosor är jag dålig på...

Ja, sen finns ju jättedaggkåpan, men den vill nog helst ha det lite fuktigare den med.

Heeeelp me... help.gif Har idétorka... Hittar inga bra svar när jag googlar heller... (murväxt, murkantsväxt)
CillaM
Cerastium, silverarv är ju en väldigt fin växt, och vanlig, just som överhängande växt. Den är silvirig i bladen med mängder av vita blommor. Kan se lite risig ut åp vintern men den tar igen det med en överdådig blomning på vår och försommar. Däremot är den lite svår att få tag på i butikerna, tycker jag alltså. Kanske det är lättare att specialbeställa den på en bra plantskola. Mossflox kan man plantera in emellan så man får lite variation i det hela, mossfloxen växer till sig väldigt snabbt och bra.
MariaS
Storblommig murreva är inte heller dum. Försvinner helt på vinter, men tar igen det snabbt så snart solen och värmen återvänder.
Ophelia
EN växt? Någon som inte ser skruttig ut vintertid? Alltså en städsegrön växt?

Finns ju Thymussorter, gråtimjan är ju väldigt uppmjukande och söt. Ganska liten. Bildar mattor. Håller sig över vintern. Blomorna är tyvärr ofta i rosa. Finns sorter som är rödvioletta och även vitt. Kattfoten (Antennaria) är oxå söt, finns i rött och vitt. Håller sig ganska väl över vintern i väldränerad jord. Färgkullan (Anthemis) finns i olika varianter (gult och vitt). Tål torka bra. Hottar upp sig ganska snabbt på våren. Blommar länge. En fin är solvända (Helianthemum) som blommar nice. Finns en del olika färger. Den är ju perenn men inte städsegrön. Fin tycker jag. Kantnepeta (Nepeta) som finns i olika storlekar och lite olika nyanser av violett men finns även i vitt. Den är snabb på våren och är en fin kantväxt. Den är bra genom att man klipper ner efter blomning, på med lite kompost och kanske lite vatten om det är torrt och då kommer den snällt igen med ny blomning. Du har även en uppsjö kring rölleka (Achillea) som varierar i färg och höjd.

Sedan finns ju sandkörsbär (Prunus pumila depressa) som är en buske som kryper fram. Tycker inte den är så pjåkig, snygg höstfärg. Vidare har du benved (Euonymus), de brokbladiga som kryper fram. Krypvide (Salix) och krypoxbär (Contoneaster).

Grässorter finns en hel uppsjö men du verkar ju bo ganska bra till och jag skulle testa med kopparstarr (Carex buchananii), den är riktigt läcker. Den vill dock inte ha för torr jord. Annars är ju lampborstgräset (Pennisetum) hur gulligt som helst och gillar sol och väldränerat. Darrgräset (Briza) är ytterligare en som vill ha sol och väldränerat likaså vårälväxing (Sesleria) skulle kanske kunna vara ett alternativ.
Järfälla
Men oj så många bra förslag! Nej, städsegrön behöver den inte vara - men en del växter ser så HIMLA tråkiga ut på våren, och eftersom det är en kantväxt vill jag hitta en som är lite snygg året om (motsvarande skugg-gröna som jag har på entre/norrsidan som väller över murkanten, snygg året om)

Flera av förslagen har jag varit inne på. Jag bytte spår från "hängande över kanten" till låg och buskig, som kanske kan få samma uppmjukande effekt.

Men varför tänkte jag inte på klätterbenved? Tror jag var så inriktad på perenner och blommande.

Sandkörsbär är ofta fin på bilder i böcker, och kan vara fin, men kan också se ut som ett nedtrampat slån, lite risig. För offentliga eller mer naturlika planteringar passar den nog bättre.

Kopparstarr är inplanerad, och stenkyndel som blir lite yvig (dock egentligen inte den form/växtsätt som jag egentligen vill ha).

Om det vaknar fler förslag i era idébankar så mottages gärna fler tips. Om ni har bilder på något som funkar är det ju kanon. (såg en som hade en vacker klematis över kanten, men det vill inte ha det så torrt som den här platsen blir)

Tack!!
Ywonne
Vildvin, murgröna, kaprifol, vintergröna, aubretia, rosen The Fairy, eller Swany som växer över kanten

Länk till Swany
http://www.jordochdjur.se/wp-content/uploa...08/pict6699.jpg

Länk till The Fairy
http://www.arborea.se/rosa_the_fai.htm

Ja, några tips...

Ophelia
Kom på lite flera tips. En av de finaste jag vet speciellt mot lite mörkare sten är nog praktstenört (Aurinia). Den gula nyans är väldigt fin och ljus och är ju utmärkt för att mjuka upp kanter. Sedan finns det ju fingerörter (Potentilla) i alla dess tänkbara färger (nåja...inte riktigt men den del klatschiga i de färger du är ute efter), jag gillar även blandens gröna med silvriga undersidor. Tovsippan (Anemone) är rar likaså givetvis ulleternellen (Anaphalis) som är så fin och binder färger. Glöm inte kärleksörten (Sedum) som börjar tidigt och är gansa snygg på sitt kuddiga sätt. Där finns det ju bl a den röda "Matrona". Bland fetbladen finns ju en uppsjö av olika växter. En som är såååå snygg är "Voodoo", nästan så det kryper i kroppen, mycket spännande färg. Tyvärr är nog blommorna för rosa för din smak men det finns ju andra i mera gula färger. "Summer Glory" kanske är bättre i den röda färgen. Vi får inte glömma bort backnejlikan (Dianthus) som även finns i vitt. Finns ju även lammöron (Stachys) som inte blommar (eller varjefall mkt sparsamt) utan bara är söta med ulliga blad, en bra färgbindare. Vill du testa något som för mig är en läcker raritet så är väl det mörka ormskägget (Ophiopogon planiscapus) något att ha. Vet inte riktigt hur du har det hos dig, här trro jag inte den skulle klara sig men jag skulle testa och jag bor i zon 4. Kanske som en granne skulle en lägre flicköga (Coreopsis lanceolata) vara snyggt.
Bee
Du har fått många bra förslag och här kommer ett till (förutom ulleternellen som är en toppenväxt!): vinteriberis, Iberis Sempervirens. Den är vintergrön - rätt mörkgrön - och i maj blir det en sky av vita blommor. Den är mycket tålig, det vet jag efter 25 år. Jag har inte alltid varit trädgårdsintresserad men den står där och växer snällt. Den kan se lite risig ut med dom torra fröställningarna men det har egentligen aldrig stört mig. Väldigt lätt att ta bort på vårkanten.
Järfälla
Just ja, Potentilla tridentata 'Nuuk', kallas ibland tretandsfingerört och andra gånger grönländsk fingerört. Den har jag sett någon gång och skulle minnas... haha. Undrar just hur fort den sprider sig. Ser att den är rätt dyr. Men det kan det vara värt.

Silverarv finns överallt, den måste ha haft sin högtidsstund på 70-80-talet då alla hus omkring anlades. Så även om det ju är schysst så är det för tråkig. Svensson...

Ulleternell kunde kanske vara något, men jag förknippar den med silverarv... Men nu ser jag att den är ju rätt fluffig.

Ormskägg är verkligen effektfull och häfigt. Men har för mig att den är lite svår? I alla fall passar den inte här i "den glödande rabatten" som ska gå terracotta-koppar-bärnstensgul-aprikos-mörkrött + gråbladigt.

I alla fall blir fler små låga marktäckande rosor ur Town & Country-kategorin. De blommar kontinuerligt, är täta och friska, anspråkslösa, behöver inte duttas med. Blir ca 70 cm höga. En bärnstensgul "Flaming Cover" och en mörkröd "Velvet Cover"

Sen har jag bestämt mig för röllikan Walter Funke ihopvävd med kopparstarr. Och i dess gräns en sträng av en aprikosröd iris.
Många höga silvergräs i bakgrunden, vars vippor går åt ljusorange mot hösten. En rödbladig smällspirea, ett getris, mörkröd grekvädd som väver ihop. Plus några jättevädd (mot ett gammalt barrväxtparti) med sina ljusgula korgar, i framkant vid dem är låga guldbenved och mellan dem kopparstarr av kontrast i form och färg. Och några silverhavre som kontrast vid rosor och silverfluff, de är ju vintegröna. Just det en grupp gula (brun) fingerborgsblommor som högre fyrverkeri. Det svåra är att begränsa sig... Men ytan är typ 9-10 kvm.

Nu blir det rosor, krypmalörten Nana, gula klätterbenveden, koppargräs och silverhavren som får mjuka till kanterna.

Känns helt annorlunda, då jag normalt bara har blått-lila-rosa-vitt. Eller lime-vitt-lila. Eller grått-rosa-lila. Eller mörkrött-grått-rosa-grönt.
Just detta mer orangeröda färger är lite nytt och spännande!
Ophelia
Låter ju jättefint planerat. I familjen rölleka finns ju en helt underbar uppsättning av både färg och höjd. Jag personligen absolut älskar "Parks Variety" som är så hög och snygg med sina gula blommor. Den höjer sig verkligen och jag har sett den inblandat bland gräs och det är snyggt. Bland gräs är det oxå snyggt med solbrud, de har ju oxå en hel del uppseendeväckande färger som är varma och glada. Liljor borde väl gilla läget med.

Tror din rabatt blir en varm och härlig rabatt. Du får fota den sen och visa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon