Hejsan! Efter 2 prov- och försöksår med trädgård har vi kommit fram till att det är kul att odla men halva tiden går åt till att slåss mot andra som vill ha våra purjo och morötter så vi har bestämt oss för att fixa en befäst köksträdgård! Vi har avdelat 15 x 30 meter på lerjord utanför Uppsala, vi tänker oss att det ska odlas i upphöjda bäddar och det ska vara så ogräs- och skadedjursfritt som möjligt, det finns el och vatten framdraget till växthuset som ska stå precis utanför. (Växthuset ska vara omgärdat av grus eller en plattsättning.)
MEN - efter 2 år inser jag att vi har flera problem som man måste hantera; sniglar (dock ej den spanska) som vill snigla sig in från skogen brevid och äta all min sallad och rabarber, myror som ÄLSKAR upphöjda bäddar att bo i och jag har älgar som stryker utanför knuten fast än så länge håller min riesenschnauzer dem borta.
Vår idé hittills har varit att svåla av gräset, på med geoduk, sen makadam, sätta en "ram" av plattor ytterst för att hålla revande ogräs och sniglar borta, sen någon form av odlingslådor som man kan täcka med gamla drivhusglas vi har, sen grus eller plattor (?) på gångarna mellan lådorna och en hög hög eltråd runt om.
Det är ett ganska maffigt projekt så jag undrar om någon har erfarenhet av något liknande? Det vore ju tråkigt att grusa upp och fixa bara för att bli invaderad av myror och sen sitta med 5 stora myrstackar prydligt skyddade av elstängsel - vilken mardröm - är de bättre att köra på friland med bara en "plattsättningsram" runt om - eller - jag velar och velar och vågar inte göra någonting istället.
Tar emot alla råd och tips som finns...!
Veliga Victoria
|