Hejsan! Efter 2 prov- och försöksår med trädgård har vi kommit fram till att det är kul att odla men halva tiden går åt till att slåss mot andra som vill ha våra purjo och morötter så vi har bestämt oss för att fixa en befäst köksträdgård! Vi har avdelat 15 x 30 meter på lerjord utanför Uppsala, vi tänker oss att det ska odlas i upphöjda bäddar och det ska vara så ogräs- och skadedjursfritt som möjligt, det finns el och vatten framdraget till växthuset som ska stå precis utanför. (Växthuset ska vara omgärdat av grus eller en plattsättning.)
MEN - efter 2 år inser jag att vi har flera problem som man måste hantera; sniglar (dock ej den spanska) som vill snigla sig in från skogen brevid och äta all min sallad och rabarber, myror som ÄLSKAR upphöjda bäddar att bo i och jag har älgar som stryker utanför knuten fast än så länge håller min riesenschnauzer dem borta.
Vår idé hittills har varit att svåla av gräset, på med geoduk, sen makadam, sätta en "ram" av plattor ytterst för att hålla revande ogräs och sniglar borta, sen någon form av odlingslådor som man kan täcka med gamla drivhusglas vi har, sen grus eller plattor (?) på gångarna mellan lådorna och en hög hög eltråd runt om.
Det är ett ganska maffigt projekt så jag undrar om någon har erfarenhet av något liknande? Det vore ju tråkigt att grusa upp och fixa bara för att bli invaderad av myror och sen sitta med 5 stora myrstackar prydligt skyddade av elstängsel - vilken mardröm - är de bättre att köra på friland med bara en "plattsättningsram" runt om - eller - jag velar och velar och vågar inte göra någonting istället.
Tar emot alla råd och tips som finns...!
Veliga Victoria
PAllkragara är fantastiska att odla i.
Annars skräddarsyr man, genom att bygga odlingslådor i råspontat virke.
Vill man glassa till det ordentligt, murar man murar rund bäddarna.
Myrorna slipper man om man lägger en ring med myrr runt odlingsområdet. Det är inte vanliga skogsmyran som kan bli problem i odlingar, utan svarta jordmyror.
Har man gott om dessa myror, är det tecken på att man har gott om kväve i jorden. Myrorna lever nämligen på kvävebakterierna i jorden.
Älgar betar sällan i en upphöjd odling, det finns mycke annat som de kan beta på betydligt bekvämare höjd, som lövsly och liknande. Däremot kan man få problem med rådjur. Rådjur håller man bäst på avstånd, genom att hänga upp fårull, hänga upp saker som rör sig och fladdrar, lägga ut en blandning med hjorthornssalt-cayenepeppar-matolja, sätta upp 1m höga pinnar med spetsig topp nära odlingen (som en mur)..... Sen är det bara sorken kvar att slåss med, men den hittar förhoppningsvis inte in i förhöjda bäddar. Sorken har i alla fall inte hittat in i mina! Men då har jag bottnat alla mina odlingar med ordentlig fiberduk för vägbygge.
Tack för tipsen!
Undrar bara om det är ok att använda Myrr i köksträdgården - jag antar att det beror på om det är klassat som bekämpningsmedel eller? Det känns viktigt att försöka undvika att använda gifter, en anledning till att jag vill odla egna grönsaker och rotfrukter är just att slippa sånt så långt det går. Just nu så är det myrbon överallt under plattorna framför huset, de driver mig faktiskt litet galen. Jag måste nog se om det går att få bukt med dem vid huset först, går inte det blir det nog inget köksträdgårdsbygge överhuvudtaget. Sork hörde jag förresten på radio att man kunde skydda sig mot genom att lägga nät i botten, men jag hade tänkt att lägga geoduk underst i hela området så kanske är det onödigt.
Rådjursstängsel låter effektivt men sen är det den ständiga balansgången mellan vad som ser fint ut och vad som är mest funktionellt...
Tänk att detta är så svårt!?
Om du lägger myrr utanför de upphöjda bäddarna, får du ingen myrr i odlingarna, däremot stoppar den eventuella myrinvationer.
Apropå myror under plattor. Typiskt. De gillar platser som är varma och torra. Så lätta lite försiktigt på en platta och vattna, så ska du se att de försvinner där med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.