Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > VANLIGT BRYGGKAFFE, -vilken sort föredrar ni?
          Ålgryte
          Inlägg 23-06-2009, 12:31
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 597
          Medlem nr: 16 230

CITAT (Pote2illa @ 22-06-2009, 09:20) *
          Mitt råd blir då: om du sällan bjuder andra på kaffe, köp hela bönor och mal själv. Huvudsaken är att kaffet känns färskt. Märket spelar mindre roll.

Håller inte alls med dig, PoteZilla...

Märket spelar STOR roll! Jag köper inte okända märken. Har blivit besviken och lågt pris kan aldrig kompensera en god kopp kaffe! Nyligen köpte jag ett paket EKO-kaffe... Mörkrostat och omalet men alldeles för svagt för min smak. Det hjälper inte att öka doseringen (och inte heller att försöka rosta om bönorna rotfl.gif )

Den som sällan dricker kaffe kan förvara malet/bönor i frysen!
          Då jag inte kan njuta av en färsk espressobryggd kopp kaffe smiley_small_hug.gif använder jag portionsförpackat instant (inte märket Nescafé) Fungerar även att "förstärka" svagt kaffe med... giggle.gif

Favoritkaffe: Löfbergs stark, Zoega intenzo, Gevalia india malabar eller intensivo...

Citera
          skogstroll
          Inlägg 23-06-2009, 14:37
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

Löfbergs mellanrost har jag gillat på restaurang men inte i vår sorgliga gamla kaffebryggare. Så nu är det bara kokkaffe som gäller smile.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Myosotis
          Inlägg 23-06-2009, 17:37
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (ylvahi @ 22-06-2009, 19:43) *
          När vinden ligger på känner jag Gevalias kaffelukt till jobbet. giggle.gif

Visst doftar det gott! När jag kör in i Helsingborg förbi Zoegas öppnar jag bilfönstret och sniffar. biggrin.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          MariaS
          Inlägg 23-06-2009, 18:01
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Här koks och bryggs det på gamla hederliga Arvid Nordqvist Classic kaffe. Allt kaffe förvaras i kylen. Kokkaffet kokas på gasol för bästa smak.

VAttenkvalitet och koktemperatur är viktiga detaljer, för att få rätt arom!

Här koks och bryggs det på gamla hederliga Arvid Nordqvist Classic kaffe. Allt kaffe förvaras i kylen. Kokkaffet kokas på gasol för bästa smak.

VAttenkvalitet och koktemperatur är viktiga detaljer, för att få rätt arom!

Citera
          Betty
          Inlägg 23-06-2009, 22:51
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Vi dricker Arvid Nordquists Classic Reko, det är godare och inte lika giftigt som lågprisalternativen.
          Billigt kaffe innehåller upp till sju gånger så mycket tungmetaller som dyrare kaffe: Läs mer här.

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Skruttis
          Inlägg 25-06-2009, 05:44
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 1 659
          Medlem nr: 14 868

Zoegas skånerost tummenupp.gif

--------------------
          Zon 3
          Mina katter är inte bortskämda, jag är bara väldresserad!

Citera
          Motti
          Inlägg 25-06-2009, 22:02
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

På tal om kaffe så ska man förvara det i kylskåpet när man hällt upp på burk,det som blir över ska in i frysen ,då håller sig kaffet färskt och smakerna bevaras.Arvid Nordqvist kaffe är jätte bra också !Maxwell House är helle inte dumt

Citera
          Biggan_
          Inlägg 25-06-2009, 22:11
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

CITAT (Motti @ 25-06-2009, 23:02) *
          På tal om kaffe så ska man förvara det i kylskåpet när man hällt upp på burk,det som blir över ska in i frysen ,då håller sig kaffet färskt och smakerna bevaras.Arvid Nordqvist kaffe är jätte bra också !Maxwell House är helle inte dumt

Tack Motty för tipset om kaffe i frysen! tummenupp.gif Då kan man ju hälla över hälften i en glasburk med skruvlock och lägga i frysen!
          Jag dricker så lite kaffe så jag brukar få slänga en del för att det inte smakar gott när det stått ett tag.
          Jag hade funderingar på att mala hela bönor istället, men hela bönor mister kanske också smaken efter ett tag?

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Motti
          Inlägg 25-06-2009, 22:21
          Länk hit: #29

Medlem

Bra att man kan ge bra tips rolleyes.gif Själv häller jag aldrig upp allt kaffe i burken på en gång bara två dagars förbrukning resten åker in i frysen !men så tycker alla jag har gott kaffe !Har fått lära mig av kaffe experter hur man förvara kaffe,aldrig i rumstempratur utan i kyl och frys.
          Milde tid vilket gott kaffe du får nu Biggan rolleyes.gif

Citera
          Biggan_
          Inlägg 25-06-2009, 22:28
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

CITAT (Motti @ 25-06-2009, 23:21) *
          Bra att man kan ge bra tips rolleyes.gif Själv häller jag aldrig upp allt kaffe i burken på en gång bara två dagars förbrukning resten åker in i frysen !men så tycker alla jag har gott kaffe !Har fått lära mig av kaffe experter hur man förvara kaffe,aldrig i rumstempratur utan i kyl och frys.
          Milde tid vilket gott kaffe du får nu Biggan rolleyes.gif

kompiskram.gif

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Rosmarin
          Inlägg 04-07-2009, 22:26
          Länk hit: #31

Gäster

CITAT (skånepåg @ 22-06-2009, 02:21) *
          Dricker nästan bara Mörkrostat och gärna starkt, typ ett mått per kopp biggrin.gif

Ja precis så ska det vara om du frågar mig också!!!

CITAT (Azur @ 22-06-2009, 08:54) *
          Tycker inte jag känner skillnad på olika bryggkaffe. Visst, vissa är starkare rostade, men själva aromen är samma.
          Jag har alltid undrat vad de använder för kaffe i Frankrike, för jäklar vad deras kaffe är gott.

Här i Frankrike är "Carte Noire" med dess olika versioner absolut det största kaffemärket!

CITAT (Biggan_ @ 21-06-2009, 23:23) *
          Zoegas skånerost! tummenupp.gif
          Jag tror det beror mycket på vad man har för vatten, vilket kaffe som smakar bäst.

Det är jag också helt övertygad om. Som uppvuxen i Helsingborg får jag alltid lite barndomsnostalgi när jag känner doften av nyrostat kaffe... (Zoegas)

Citera
          ylvahi
          Inlägg 08-07-2009, 20:53
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem nr: 10 191

CITAT (Motti @ 25-06-2009, 23:02) *
          På tal om kaffe så ska man förvara det i kylskåpet när man hällt upp på burk,det som blir över ska in i frysen ,då håller sig kaffet färskt !

Såå gammalt blir aldrig kaffet här,

(men det var ett bra tips)

--------------------

Citera
          farbror.Bosse
          Inlägg 08-07-2009, 21:13
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 24 685

Gevalia förvarad i rumstemperatur. tummenupp.gif

Citera
          TheLan
          Inlägg 08-07-2009, 22:50
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 189
          Medlem nr: 22 965

Mitt favorit kaffe är helt klart Gevalias Mastro Lorenzo, vi använde det på vårat café när vi drev det och alla sa att vi hade godast kaffe i stan blush.gif kan inte annat än att hålla med eftersom det fick mig att börja dricka kaffe.
          Då jag inte är förunnad att ha en espresso maskin blir det för det mesta Gevalias vanliga bryggkaffe. Sen har ju Carls Kaffe väldigt goda sorter, speciellt Monsun Malabar.
          Helt klart värt sitt pris om ni tycker det är roligt att testa olika sorter.
          Vattnet har stor inverkan på hur kaffet smakar, Mina föräldrar har aldrig kunnat använda varken Gevalias, Zoegas eller något annat välkänt märke hemma hos sig då kaffet blir till tjära och helt odrickbart till och med för min mamma som älskar starkt svart kaffe. Det enda som fungerar hos dom är ICAs vanliga bryggkaffe. Knepigt sånt där.

--------------------

Citera
          Pote2illa
          Inlägg 09-07-2009, 16:53
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 157
          Medlem nr: 19 210

[size="3"][/size]Så trevligt med alla åsikter om kaffe. Det är tydligt att smaken liksom baken är delad och att kaffe är en älskad dryck. Forskarna har dessutom kommit fram till att kaffe motverkar Alzheimers såg jag i en tidning häromdan. Drick och njut! bravo.gif flirting.gif

Citera
          GunnellF
          Inlägg 09-07-2009, 17:34
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 914
          Medlem nr: 22 185

Zoega är mitt favoritkaffe - Mollbergs blandning eller nåt av de rättvisemärkta, kommer inte ihåg vilket. Intenzo går också bra. tummenupp.gif

--------------------
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt!
          Min hemsida

Citera
          fmia
          Inlägg 09-07-2009, 21:01
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 24 613

Gevalias är klart bäst.

Använder du perkulator nån gång rekomenderar jag Gevalia Bistro.

Citera
          Motti
          Inlägg 09-07-2009, 23:02
          Länk hit: #38

Medlem

Handlar inte om hur snabbt man gör åt kaffet !det ska alltid förvaras i kylen,häller man inte upp hele påsen så ska det andra förvaras i frysen.Fråga en Barista !Här gör vi åt massor av kaffe eftersom det är vänner här varje dag som dricker kaffe ,men det står alltid i kylen och jag häller aldrig upp ett helt paket i min kaffe burk på en gång,halva hälls upp resten åker in i fysen tills det behövs.Men så är mitt kaffe gott också!och svart thanks.gif

Citera
          zissi
          Inlägg 10-07-2009, 17:24
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 3 077
          Medlem nr: 5 640

CITAT (Pote2illa @ 09-07-2009, 17:53) *
          [size="3"][/size]Så trevligt med alla åsikter om kaffe. Det är tydligt att smaken liksom baken är delad och att kaffe är en älskad dryck. Forskarna har dessutom kommit fram till att kaffe motverkar Alzheimers såg jag i en tidning häromdan. Drick och njut! bravo.gif flirting.gif

Så synd att jag inte har lärt mig tycka om kaffe........jag som är så glömsk rtfm.gif sos.gif slap.gif whist.gif confused.gif

--------------------
          Balkong- och frilandsodling i zon 3

Citera
          Pote2illa
          Inlägg 11-07-2009, 14:53
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 157
          Medlem nr: 19 210

[size="3"][/size]
          CITAT (zissi @ 10-07-2009, 18:24) *
          Så synd att jag inte har lärt mig tycka om kaffe........jag som är så glömsk rtfm.gif sos.gif slap.gif whist.gif confused.gif

Simma lugnt! Glömska behöver inte bero på någon sjukdom. Det kan vara helt normal tankspriddhet. Om du vill kan du ansluta dig till de Tankspriddas Riksförbund med mötesplatsen www.tankspridd.se. Jag rekommen-derar verkligen ett besök. Som bevis på ditt medlemskap kan du få ett diplom att hänga på väggen. Det kostar ingenting men du måste kvalificera dig genom att berätta något roligt om din glömska. Jag råkade av en ren lyckträff fastna för en bok på rean av Johan Rapp "Handbok för tankspridda". Det är han, som tillsammans med några likasinnade tokstollar har bildat föreningen. giggle.gif MVH Pote2illa

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-11-2025, 09:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon