CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 24-06-2009, 12:11)

Lerjord är bra, och behöver du mera jord för det låter som om det är mer än någon meter rabatt så är det väl bättre att beställa riktig jord i lösvikt (alt. hämta med släpkärra).
Ja det där med att köpa jord på lösvikt har jag tänkt på, problemet är bara att få hem jorden! (min gubbe är bortrest)
Jag vill få tag på jord nu... till helgen hade jag tänkt jag skulle få ner växterna i jorden. Jag är redan sen!
samt jag "litar" inte på jordförsäljarna! ett år beställde vi jord till en odlingslåda på jobbet (jobba på en parklek då), den jorden var full av tisslar!!! det gick inte att odla någonting!!
Men jag ska ta och ringa runt och se om jag kan få tag på lösviktsjord utan tisslar till helgen

CITAT
Det är bra att ha upphöjda rabatter då brukar man lättare kunna få lite känsligare och inte så härdiga växter att överleva vintern bättre och det låter ju som om du tänkt satsa på exotiskt.
Detta var intressant... jag måste fråga... fryser inte jorden lättare om man har upphöjd?
Bananen jag har är en japansk sort som ska klara några minusgrader, jag tänke ev. låta den stå ute i vinter (beror på om jag kan få plats med den inne i vinter). Om man bygger en låda med frigilit på insidan och ställer runt bananen och fyller lådan med löv så ska den klara att stå ute. Kiwin ska få stå kvar ute...