blomkronan
Jag har äntligen kommit igång att gräva nya rabatter runt mitt växthus... sweatingbullets.gif
Jag har kirskål överallt så jag måste lägga markduk och lägga i ny jord... Hur djupt behöver jag gräva?
Det jag har nu som jag tänkte plantera är... en kiwi, en banan, lite kryddväxter och en massa mer som jag inte skaffat än naughty.gif .

En tanke jag fått av att läsa runt här är om jag kanske ska lägga tidningar i botten och bara lägga markduk runt kanterna? samma fråga kommer upp då... hur djupt bör jag gräva då?

En fråga till... vilken jord ska jag välja? Jag måste köpa jord på påse från bauhaus 5 st valfria för 89:- för jag kommer behöva mååååånga påsar och jag har inte råd att köpa annat!

KAN en blandning av 50% plantjord och 50% ko på påse vara OK? behöver/ska jag blanda ner sand?

RibesRubusVitis
Om jorden i övrigt är bra, behöver du väl inte skaffa någon ny? Gräv upp kirskålen och lägg jordtorvorna uppochner som botten i en ny kompost. Sedan gräver du ytterligare ett spadtag ner och vänder jorden; luckra gärna upp ännu ett tredje spadtag ner med en grep (rekommenderas av självhushållningsgurun John Seymour). Sedan har du en riktigt bra djupsäng. Se till att aldrig trampa i den.
Den billiga påsjorden är ändå bara torv; när det blir dags att jordförbättra om något år, har du förhoppningsvis en färdig kompost att hämta ur.
blomkronan
Det vore jätteskönt om jag bara behöver dra av första lagret smile.gif Jag såg mina pengar få stooora vingar blush.gif till all jord jag skulle bli tvungen att köpa. Om jag gräver som du sa... får jag bort all kirskål då? jag menar... så dom inte växer på djupet då... och hittar upp igen sen mad.gif kan 20 cm vara nog?

Jorden är lerig och på några ställen har jag hittat sand, då räcker det med att jag jordförbättrar då?
Åsa, mälardalen zon 2
Påsjord kan man inte ha enbart i en rabatt med fleråriga växter det är ju i stort sett bara torv i denna och torv förmultnar, så efter ett par år är det inte så mycket kvar. +torven håller kvar blötan och blött + vinter får många växter att dö.

Lerjord är bra, och behöver du mera jord för det låter som om det är mer än någon meter rabatt så är det väl bättre att beställa riktig jord i lösvikt (alt. hämta med släpkärra). Det är bra att ha upphöjda rabatter då brukar man lättare kunna få lite känsligare och inte så härdiga växter att överleva vintern bättre och det låter ju som om du tänkt satsa på exotiskt.
Lavin
Det är ganska besvärligt att gräva bort kirskål. Du måste ta bort varenda rotbit, för hand, enklast att sila jorden. En 30-40 cm kanske kan räcka, för att komma ner till kirskålens rötter. Beror på hur jorden ser ut.

Alternativet är att täcka över det, det dör om det inte får syre, men det tar ju ett tag. Sök på ta bort kirskål så hittar du massor på internet.
MariaS
CITAT (blomkronan @ 24-06-2009, 11:12) *
Det vore jätteskönt om jag bara behöver dra av första lagret smile.gif Jag såg mina pengar få stooora vingar blush.gif till all jord jag skulle bli tvungen att köpa. Om jag gräver som du sa... får jag bort all kirskål då? jag menar... så dom inte växer på djupet då... och hittar upp igen sen mad.gif kan 20 cm vara nog?

Jorden är lerig och på några ställen har jag hittat sand, då räcker det med att jag jordförbättrar då?

Om du tar som rutin att rensa lite varje kväll, har du snart tagit kål på ogräset ändå. Annars täcker du bara jorden med våta tidningar runt dina plantor.
blomkronan
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 24-06-2009, 12:11) *
Lerjord är bra, och behöver du mera jord för det låter som om det är mer än någon meter rabatt så är det väl bättre att beställa riktig jord i lösvikt (alt. hämta med släpkärra).

Ja det där med att köpa jord på lösvikt har jag tänkt på, problemet är bara att få hem jorden! (min gubbe är bortrest) blush.gif
Jag vill få tag på jord nu... till helgen hade jag tänkt jag skulle få ner växterna i jorden. Jag är redan sen!
samt jag "litar" inte på jordförsäljarna! ett år beställde vi jord till en odlingslåda på jobbet (jobba på en parklek då), den jorden var full av tisslar!!! det gick inte att odla någonting!!

Men jag ska ta och ringa runt och se om jag kan få tag på lösviktsjord utan tisslar till helgen smile.gif

CITAT
Det är bra att ha upphöjda rabatter då brukar man lättare kunna få lite känsligare och inte så härdiga växter att överleva vintern bättre och det låter ju som om du tänkt satsa på exotiskt.

Detta var intressant... jag måste fråga... fryser inte jorden lättare om man har upphöjd?

Bananen jag har är en japansk sort som ska klara några minusgrader, jag tänke ev. låta den stå ute i vinter (beror på om jag kan få plats med den inne i vinter). Om man bygger en låda med frigilit på insidan och ställer runt bananen och fyller lådan med löv så ska den klara att stå ute. Kiwin ska få stå kvar ute...
MariaS
Om du bara tar bort det översta lagret, är det ändå bra om du jordförbättrar. Så när du ska ta nästa spadtag djupt, kan du lika gärna göra det tillsammans med billig säckjord. Då får du en bra blandning som är lättarbetad. Ännu bättre blir det om du tar ko på påse!
blomkronan
CITAT (MariaS @ 24-06-2009, 13:56) *
Om du tar som rutin att rensa lite varje kväll, har du snart tagit kål på ogräset ändå. Annars täcker du bara jorden med våta tidningar runt dina plantor.

Rensa ogräs tycker jag om wacko.gif det är rofyllande smile.gif Men jag har nog inte tid att ligga i rabatterna varje kväll... jag ska gräva bort så mycket jag bara orkar först, har åkt två vänder till återvinningen och det kommer nog bli två vänder till... sweatingbullets.gif jag har ingen släpvagn jag kör jorden i min baklucka... 3 st Ikeakassar per runda.

Våta tidningar har jag inte hört talats om tidigare yes.gif det är ju värt att prova.

thanks.gif RibesRubusVitis - Åsa, mälardalen zon 2 - Lavin och MariaS för era svar smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (blomkronan @ 24-06-2009, 14:20) *
Detta var intressant... jag måste fråga... fryser inte jorden lättare om man har upphöjd?

Kylan går kanske ner i jorden lättare men växterna klarar sig bättre eftersom det blir bättre dränering + det tinar snabbare på våren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon