Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Tupp men ingen höna, behöver råd
          Rosmarin
          Inlägg 01-07-2009, 16:32
          Länk hit: #1

Gäster

Vi blev för ett antal år sedan tillfrågade om vi ville överta två stycken hönor som hade tillhört en gammal dam som bott granne med oss men inte klarade sig själv längre och därför flyttats till ett ålderdomshem. Vi tackade ja och byggde en inhängnad reden osv i ett hörn i trädgården. Några månader senare hade en annan granne en tupp att ge bort. De hade fått kycklingar varav en tupp och när denne unge granne hane blev vuxen så blev konkurrensen med den gamle tuppen för stor... ville vi...? Vi tog tuppen och har sedan dess haft dessa tre fjäderfän. För äggen och för att det är trevligt. yes.gif wub.gif

Den ena hönan dog av ålder förra året, och nu i dagarna har den andra hönan också lämnat oss av samma anledning. (De blev sju och åtta år gamla.)

Nu är alltså tuppen ensam. angry.gif Och olycklig. -cry-.gif Vi måste hitta nytt sällskap åt honom, och jag tror att det måste göras snabbt. Jag skulle gärna vilja ha 3-4 hönor och gärna en ras som tycker om att ruva så att det blir kycklingar någon gång om året.

Jag tror att det är bäst att skaffa vuxna hönor annars blir det nog besvärligt med tuppen som fortfarande är ung och viril...

När är en höna vuxen? 20 veckor har jag hört, stämmer det? Lämplig ras? Vad ska man tänka på mera?

Tacksam för råd och erfarenheter. thanks.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-12-2025, 18:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon