Full version: Tupp men ingen höna
Rosmarin
Vi blev för ett antal år sedan tillfrågade om vi ville överta två stycken hönor som hade tillhört en gammal dam som bott granne med oss men inte klarade sig själv längre och därför flyttats till ett ålderdomshem. Vi tackade ja och byggde en inhängnad reden osv i ett hörn i trädgården. Några månader senare hade en annan granne en tupp att ge bort. De hade fått kycklingar varav en tupp och när denne unge granne hane blev vuxen så blev konkurrensen med den gamle tuppen för stor... ville vi...? Vi tog tuppen och har sedan dess haft dessa tre fjäderfän. För äggen och för att det är trevligt. yes.gif wub.gif

Den ena hönan dog av ålder förra året, och nu i dagarna har den andra hönan också lämnat oss av samma anledning. (De blev sju och åtta år gamla.)

Nu är alltså tuppen ensam. angry.gif Och olycklig. -cry-.gif Vi måste hitta nytt sällskap åt honom, och jag tror att det måste göras snabbt. Jag skulle gärna vilja ha 3-4 hönor och gärna en ras som tycker om att ruva så att det blir kycklingar någon gång om året.

Jag tror att det är bäst att skaffa vuxna hönor annars blir det nog besvärligt med tuppen som fortfarande är ung och viril...

När är en höna vuxen? 20 veckor har jag hört, stämmer det? Lämplig ras? Vad ska man tänka på mera?

Tacksam för råd och erfarenheter. thanks.gif
KURT
Ni gör ju säkert rätt som söker nya höns, men kanske borde ni också se er om efter en ny tupp också.
Rosmarin
CITAT (KURT @ 01-07-2009, 18:08) *
Ni gör ju säkert rätt som söker nya höns, men kanske borde ni också se er om efter en ny tupp också.

Tror du det? Kan man ha mer än en tupp i en liten hönsgård? (25m2 ungefär). Tuppen vi har är tre år gammal nu.
pejori
CITAT (Rosmarin @ 01-07-2009, 18:42) *
Tror du det? Kan man ha mer än en tupp i en liten hönsgård? (25m2 ungefär). Tuppen vi har är tre år gammal nu.

Nya hönor räcker gott, men tror att gossen behöver runt fem hönor för att vara glad. tummenupp.gif
Ingen ny tupp, nono.gif så länge den du har är i rätt ålder, tar du in en ny tupp, får du bråk. yes.gif
Tuppar slåss tills någon dör, och har du en fungerande tupp, så räcker det.

Hönor är som godtagbara redan vid tolv veckor, så kontakta folk på bygden och be om at få köpa några... yes.gif
Rosmarin
CITAT (pejori @ 01-07-2009, 20:16) *
Nya hönor räcker gott, men tror att gossen behöver runt fem hönor för att vara glad. tummenupp.gif
Ingen ny tupp, nono.gif så länge den du har är i rätt ålder, tar du in en ny tupp, får du bråk. yes.gif
Tuppar slåss tills någon dör, och har du en fungerande tupp, så räcker det.

Hönor är som godtagbara redan vid tolv veckor, så kontakta folk på bygden och be om at få köpa några... yes.gif

Tack så mycket för ditt svar Pejori!

Det var väl det jag också trodde angående tupp/tuppar... Jag jobbar på för att hitta nya hönor till Erico... ingen direkt framgång under gårdagen, förutom ett tips om en lantbruksbutik som kanske kan tänkas ha... Erico galer och låter ledsnare och hesare fôr varje gång crying.gif .
Eva-Helene
Kolla om du har en äggproducent inom godtagbart avstånd! Dom byter ut hönorna när dom är högst 1½ år gamla (eller var det 1år?). Det tar ett tag innan sådana höns vant sig vid sitt nya liv, men med en tupp i hönsgården går det snabbt för dem att lära sig!
Myosotis
Stackars Erico, hoppas du hittar några tjejer till honom snart. Tycker mycket om Eva-Helenes förslag att rädda livet på några hönor! tummenupp.gif Annars är jag mycket för lantraser men har ingen aning vad det kan finnas i lantrasväg hos dig som passar, svårt att ge råd om ras då, dessutom beror det ju på vad du är intresserad av mer än ruvlusten. Kanske viktigare att skaffa åtminstone 1-2 stycken snabbt oavsett ras bara så han får sällskap. Könsmogna höns låter som en bra idé till en desperat tupp... 5 är ett lagom antal tycker jag som själv har 5 hönor och en tupp. 5-10 hönor per tupp brukar man väl rekommendera. Jag har faktiskt sett en hel fungerande tuppflock (5-6 stycken), fast då får det inte vara hönor i närheten. Förstår inte alls varför Kurt tycker att du ska byta tupp.
Lycka till!
Myosotis
Här står det om raser. Och nu fick jag syn på Marans-ägg w00t.gif Vill ha!! Och jag som har sagt att jag inte vill ha stora höns...
Rosmarin
Tack så mycket för era svar!

Jag har faktiskt varit i kontakt med en äggproducent nu, och det gick bra att köpa hönor därifrån, men inte förrän på tisdag... crying.gif och så har jag ringt ett par personer som annonserar på franska motsvarigheten till blocket och lämnat meddelande på flera telefonsvarare. Jag tar nästan vad som helst för att Erico ska slippa vara ensam längre.

Har städat i hönseriet nu på förmiddagen för att hålla honom lite sällskap.

En könsmogen höna är alltså äldre än 12 veckor?

För mig är det inte heller så viktigt vad hönorna har för ras. Jag tycker om deras sällskap och att det är mysigt att höra deras skrockande när jag är ute i trädgården.

Här är han, den i vanliga fall så stolte Erico:
[attachment=37396:Le_coq_Erico.jpg]
Myosotis
Åh, vad fin han är! wub.gif Hoppas tiden går snabbt nu till tisdag...
zaaritha
jag har nog inget att tillföra!
Sök på Blocket.
Så gjorde jag................
M-B
Rosmarin
CITAT (Myosotis @ 03-07-2009, 12:49) *
Åh, vad fin han är! wub.gif Hoppas tiden går snabbt nu till tisdag...

Ja visst är det en tjusig kille... wub.gif ! Han gillar tjejer dessutom. Under vintern och våren innan det växer så mycket i trädgården brukar hönsen och han få gå och picka i hela trädgården. När jag är ute och gräver och grejar så springer de runt mina fötter. När min man kommer i närheten springer Erico med utfällda vingar i försvar mot mannen och hoppar på honom! Jag undrar om Erico inte har utsett mig till sin "första höna"...? När vi är ensamma är han så snäll så men han tycker INTE om andra män. giggle.gif
Kanske han lugnar sig lite om han får sina fem hönor att ta hand om.

Imorgon söndag är det marknad i vår närmaste stad och ibland finns det môjlighet att köpa höns där. Annars blir det fabrikshönsen på tisdag. Som sagt; "Hoppas tiden går snabbt nu till tisdag..."

CITAT (zaaritha @ 04-07-2009, 01:16) *
jag har nog inget att tillföra!
Sök på Blocket.
Så gjorde jag................
M-B

Tack för ditt svar i alla fall!
Rosmarin
Ja, så fick Erico en ny liten flickvän igår då när vi varit på marknaden. En liten höna av en ras som heter Svart Shaverhöna confused.gif en ras som jag aldrig har hört talas om men jag kan ju inte så mycket om höns. Imorgon ska vi hämta ytterligare fyra stycken hönor på äggfabriken. Jag återkommer i Hönstråden med foton mm.
CillaM
Åh vad roligt att läsa. Självklart ska tuppenha fler hönor, runt 6-7 iaf smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon