Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > alla helgona tankar
          vitsippa2
          Inlägg 23-10-2003, 14:08
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 74
          Medlem nr: 666

Nu till alla helgona har tjejgänget midag men jag kommer inte för jag är lite sur över att det blivit den helgen. Då vill jag ju vara hemma och besöka våra gravar och ha det mysigt inte festa!
          Är det någon fler som tycker som jag? sleep.gif

Citera
          evarina
          Inlägg 23-10-2003, 14:24
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 428
          Medlem nr: 1 184

Njä, jag brukar försöka hinna med både och!
          Numera är det svårt att gå till kyrkogården med ett ljus eftersom det är så långt. Men jag brukar gå till minneslunden och sätta ett ljus där. Och om det inte är för kallt bara sitta där ett tag.

Så brukar vi ha middag med kompisarna på kvällen, men levande ljus och sällskapsspel.

Normalt sett har vi en brakfest vid Halloween men i år när de sammanfaller blir det en lugnare variant.
          /Eva

Citera
          vickeva
          Inlägg 23-10-2003, 17:28
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 429
          Medlem nr: 2 441

CITAT (evarina @ 23-10-2003, 15:24)
          men i år när de sammanfaller blir det en lugnare variant.

Vad menar du? Brukar det inte vara samma helg? Halloween och Allahelgona...? wink.gif

--------------------

Citera
          Hannele
          Inlägg 23-10-2003, 22:26
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

"Nu till alla helgona har tjejgänget middag men jag kommer inte för jag är lite sur över att det blivit den helgen. Då vill jag ju vara hemma och besöka våra gravar och ha det mysigt inte festa!"

För min del blir det både och. Det tar ju bara nån timme att besöka en grav...
          Och själv ska jag inte ha någon gravplats alls, som ger mina närmaste dåligt samvete...
          Mina barn ska gå på fest, inte springa på min gravplats...
          wub.gif
          Själv tänker jag på mina anhöriga alla dagar - inte bara denna dag.
          Och vi umgås mycket med släkt och vänner nu...

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          annaviktoria
          Inlägg 23-10-2003, 22:37
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 83
          Medlem nr: 1 754

CITAT (vickeva @ 23-10-2003, 18:28)
          CITAT (evarina @ 23-10-2003, 15:24)
          men i år när de sammanfaller blir det en lugnare variant.

Vad menar du? Brukar det inte vara samma helg? Halloween och Allahelgona...? wink.gif

Halloween är alltid den sista oktober, men allahelgonaafton är alltid på lördagen närmast den sista oktober och allahelgonadagen är alltid söndagen efter. wacko.gif Tror jag. Nåt sånt.

--------------------
          AnnaViktoria
          zon 3 Stockholms skärgård
          <span style='color:green'>Se det som syns!</span>

Citera
          Monica M zon 4
          Inlägg 24-10-2003, 05:38
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 3 070
          Medlem nr: 21

Halloween och Alla helgons dag är inte samma sak och infaller (som Annaviktoria påpekade) inte på samma dag.

Alla helgons dag är den dag vi tänker lite extra på våra döda släktingar. (Fast ursprungligen, när vi var katoliker, var det väl den dagen vi firade våra helgon som inte hade en egen helgondag.)

Sen när vi skulle börja fira Halloween (som är en amerikansk nyimporterad sedvänja) motsatte sig kyrkan att den skulle firas på vår Alla helgonsdag så därför fick man kompromissa och lägga Halloween på en egen dag. Se Annaviktorias inlägg.

Citera
          Ewa L
          Inlägg 24-10-2003, 06:21
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem nr: 579

Hannele!
          Håller med till 100%.
          Vill inte heller ha någon gravplats som mina ev. sörjande efterlevande skall känna sig tvungna att besöka. Besöker själv heller inte någon grav för att känna närhet eller dylikt. Människornas ande/själ/minne är för mig där de verkade. Ex.vis morfar snickrade nästan jämt i snickarbo'n, där finns han för mig.

Skänker hellre en enkel blomma (eller en burk sylt, en utläst bok, en vänlig tanke etc.) idag än ger en jättekrans vid begravningen. Har sett åtskilliga kistor näst intill dränkta av vackra blommor, och vet att personen ifråga setat glömd dag efter dag. En och en av dessa blommor i livet...

Nu får jag kanske huka mig. blink.gif unsure.gif

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!

Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.

Elton, 10 veckor

Citera
          Sylvia
          Inlägg 24-10-2003, 06:41
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem nr: 24

CITAT (vickeva @ 23-10-2003, 18:28)

Riktigt samma sak är det ju inte. Läs här: Allhelgona

--------------------
          Sylvia, zon 1

Green fingers are the extensions of a verdant heart. (Russell Page)
          I think that I shall never see A poem lovely as a tree. (Joyce Kilmer)
          There are always flowers for those who want to see them! (Henri Matisse)

Citera
          Mariann
          Inlägg 24-10-2003, 08:01
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 733
          Medlem nr: 64

Halloween infaller alltid 31 okt, även i USA! Det har den alltid gjort.
          Så få slut på alla ungar som ränner runt med "Bus eller godis" hela helgen!:angry: Fredag Ok, men inte lörd o sönd ohmy.gif
          Vi firar Allhelgona afton på lördag och Allhelgonadagen är på söndagen. ENKLARE kan det inte vara!

Nästa år är Halloween på en söndag (sista sönd i okt)och Allhelgonahelgen helgen efter 6-7 november!

--------------------
          Hälsningar Mariann, zon 3-4

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor -St. Francis of Assisi

Citera
          Berith
          Inlägg 24-10-2003, 08:09
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Mariann, om vi ska vara riktigt petiga wink.gif så är det Alla helgons dag/Allhelgonadagen på lördag och söndag heter således Söndagen efter Alla helgons dag. Det finns ingen Allhelgona afton. Om vi ska vara riktigt petiga alltså... sleep.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Mariann
          Inlägg 24-10-2003, 08:17
          Länk hit: #11

Medlem

Helt riktigt Berith rolleyes.gif Men Halloween som ju inte är samma sak som allhelgona är på fredag 31 oktober iaf. ALLTID 31 OKTOBER! Den dagen kan vi släppa loss ungarna!

--------------------

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor -St. Francis of Assisi

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 24-10-2003, 16:56
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

När jag var barn var Allhelgonadagen-dagen alltid den 1 november och det var en röd dag. Det minns jag för det är min födelsedag och vi var alltid lediga från skolan den dagen.

Citera
          Bettson
          Inlägg 24-10-2003, 17:24
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

För mig som är född på bonnlandet så känns traditionen med allhelgona viktigare.
          När man begravde sin anhöriga hade man sitt sorgeår. Inte till den betydelsen av att man inte fick ha roligt under ett år som det kan vara i vissa kulturer. Snarare som att det var första julen, påsken , födelsedagen utan den person man höll kär. När man mist en anhörig på hösten så fasar man för den första julen "utan".

Efter det förstår man att man kan gå vidare och jul, påsk och midsommar kan bli precis som förut.

En milstolpe i sorgeåret var gudtjänsten vid allhelgona. Det tändes ljus under gudstjänsten för de som gått bort under året. Fanns det familjemedlemmar närvarande så bar de ut ljuset till kyrkogården. Annars bar någon av kyrkans personal den avlidne församlingsbons ljus. Det avslutate sorgeåret på ett fint sätt så att man hade ro att gå vidare.

Det var alltid en hederssak att finnas för sina nära minne vid denna gudstjänst. Själv har jag långt hem. Vet att min bror sköter om mina föräldrars grav så fint. Jag går ändå till kyrkogården på allhelgona.
          Dels för att erbjuda avflyttade vänner samma service som min bror gör för mig, dels för att det känns som en aktiv hederhandling för mina föräldrar även om det är på fel kyrkogård.

Det borde var två separata dagar för hallowen och allhelgona. Hållas isär bättre helt enkelt. Dessutom borde barnen lära sig att bus eller godis bara gäller en kväll. Inte en hel vecka och definitivt inte med att kasta ägg på husfasaden hos de som inte anammat den amerikanska traditionen.

Visst kan vi hålla på och respektera gamla traditioner samtidigt som vi skaffar nya. Men lite kritiska till hur vi genomför de nya kan vi också vara.
          Att möta ett utklätt självlysande benrangel på kyrkogården när man gått dit för att tända ett ljus för sin anhörige är kanske inte den upplevelse man ville ha.
          Samtidigt kan de skötsamma busfröna som kommer och ringer på dörren vara riktigt charmiga

Citera
          Mariann
          Inlägg 24-10-2003, 19:44
          Länk hit: #14

Medlem

BETTSON DET ÄR TVÅ SEPARATA DAGAR!!! 31 oktober ÄR HALLOWEEN. Ungar är jätte gulliga som utklädda benrangel wink.gif men bara på Halloween 31 okt!!! sleep.gif

--------------------

Citera
          Bettson
          Inlägg 24-10-2003, 19:46
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Dert är möjligt att det är olika dagar men en stor del av Sverige befolkning har inte fattat det. Inklusive jag själv.
          VIsst kan det var gulligt med ungar utklädda till benrangel, men inte på kyrkogården.

Citera
          renate
          Inlägg 24-10-2003, 19:55
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem nr: 834

CITAT (Hannele @ 23-10-2003, 23:26)
          "Nu till alla helgona har tjejgänget middag men jag kommer inte för jag är lite sur över att det blivit den helgen. Då vill jag ju vara hemma och besöka våra gravar och ha det mysigt inte festa!"

För min del blir det både och. Det tar ju bara nån timme att besöka en grav...
          Och själv ska jag inte ha någon gravplats alls, som ger mina närmaste dåligt samvete...
          Mina barn ska gå på fest, inte springa på min gravplats...
          wub.gif
          Själv tänker jag på mina anhöriga alla dagar - inte bara denna dag.
          Och vi umgås mycket med släkt och vänner nu...

Jag skall inte heller har någon gravplats,det har inte min son heller,minneslunden är lika bra.Jag sätter ett ljus i trädgården,mitt bland pionerna.Det hade han tyckt om.Det måste inte vara Alla helgondagen,det kan vara vilken dag som helst.Alla är vi är olika och det är bra.

smile.gif Renate

--------------------
          MVH Renate zon 4

Citera
          Annki
          Inlägg 24-10-2003, 21:57
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 978
          Medlem nr: 40

Minns inte om jag berättat det här, men för några år sedan instiftade jag en Hallovinprovning i oktober. Mitt tjejgäng vill gärna komma på vinprovning en gång om året. Och jag vill gärna samla "häxorna". Så där satt jag i bilen en morgon framför rödljusen i Sthlm City och funderade. "Vinprovning....Halloween...Hallovinprovning!" tongue.gif Sagt och gjort! Gjorde ryysliga inbjudningskort och dekorerade hemmet med spindelnät, spindlar och annat läskigt. Mitt i detta trams skulle vi ha en seriös vinprovning. Och en italiensk buffé efteråt med parma, pasta, råttskit (smördegsinbakade svarta oliver och chevreost) m m. Mors!

Kul blev det, men inte särskilt seriöst! Först dundrade 6 glada damer in, alla väl förklädda till häxor!! (Med tanke på att de är mellan 40-60 år, blev jag rätt överraskad, för några hade t o m ringt och sagt "Måste vi klä ut oss? Nä, sa jag, kom som normalhäxa.) Efter ett antal timmar rann sminket och vampyrerna trillade ned från takkronan och någon slickade fatet där pastan legat. Och alla var överens om att det dyraste vinet var godast. Men KUL hade vi! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Allhelgonadagen firar vi med våra familjer enligt gammal tradition.

--------------------
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd

Citera
          Kjellepelle
          Inlägg 24-10-2003, 22:55
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 163
          Medlem nr: 1 969

Halloween är något som ICA införde i Sverige har jag hört. Rätt eller fel?

Citera
          Ralf
          Inlägg 25-10-2003, 07:32
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

Näe jag har hört att det var hustrun till ägaren av Butterick's som tog hit sådana helg-prylar och började sälja i Sverige.

men för övrigt
          varför firar vi en gammal keltisk hednisk tradition i Sverige, som påståtts innehålla inslag av barnamord??

(Jag har surfar runt lite o letat fakta men ej hittat tillräckligt bra. Problemet med Internet är att folk antingen tror att det dom hittar på nätet är sant eller att om dom ej hittar det dom söker så finns det ej. Uppslagsböcker vet ungarna inte längre hur man använder.)

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          annaviktoria
          Inlägg 25-10-2003, 08:02
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 83
          Medlem nr: 1 754

Nu börjar de bli intressant. Har alltid undrat över halloween och skillnaden mellan halloween och allahelgona, men inte gjort det minsta försök att komma till botten med det.

Enligt Aftonbladet var det ägarens till Buttericks (maskerad/kostym/partyattiralj-affär på Drottninggatan i Stockholm--alla barn älskar den) amerikanska fru som på nittiotalet tjatade och tjatade... http://www.aftonbladet.se/nyheter/0010/31/...allhelgona.html

På Högskolan i Gotland hitade jag följande lilla bit:
          http://www2.hgo.se/kurskatalogen.nsf/0/690...27?OpenDocument
          Ungefär säger den att svenskarna inte riktigt hittat sin version avv det nya halloweenfirandet ännu

Katedralskolan i Växsjö tänker att det är ett anglosaxiskt påfund som till syvende och sist kanske tränger ut våra egna helger med liknande tema. Och våra egna gamla ondingar - troll och huldror och slikt.
          http://www.skolweb.vaxjo.se/skola/katedral...e/halloween.htm

På denna sida om kristen tro reds kort ut varifrån de båda firandena kommer, och skriver
          Det intressanta är att i båda traditionerna är firandet ursprungligen en reaktion mot det som är mörkt och farligt. Den förkristna principen i halloweenfirandet bemöter det onda enligt principen "ont skall med ont fördrivas". Den kristna vägen är att hålla fram Jesus.
          http://www.credo.nu/faqtro/hallow.htm

Till sits säger Svenska kyrkan:
          http://www.svenskakyrkan.se/aktuellt/commu...a/om_helgen.htm
          Intressant och fin läsning.

Intressant är att man på Irland, varifrån halloween oomtvistligt stammar, tände brasor dels för att vägleda de döda, men också för att fördriva mörkret och oknytt på halloween... påminner om en annan helg vi har här, men som vi firar på våren, inte sant?

Själv firar jag inte halloween... Inte av religiös övertygelse, utan av ren lättja sleep.gif Men min amerikanske livskamrat vill gärna göra något av helgen, så vi får väl se. Han tycker förövrigt att halloweenfirandet är i Sverige är mäkta lamt.

Jag gillar verkligen idén med hallovinprovning--kanske snor idén rolleyes.gif

Sådär, då blev jag lite klokare. Hoppas ni gillade läsningen

--------------------
          AnnaViktoria
          zon 3 Stockholms skärgård
          <span style='color:green'>Se det som syns!</span>

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-06-2025, 15:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon