Full version: alla helgona tankar
vitsippa2
Nu till alla helgona har tjejgänget midag men jag kommer inte för jag är lite sur över att det blivit den helgen. Då vill jag ju vara hemma och besöka våra gravar och ha det mysigt inte festa!
Är det någon fler som tycker som jag? sleep.gif
evarina
Njä, jag brukar försöka hinna med både och!
Numera är det svårt att gå till kyrkogården med ett ljus eftersom det är så långt. Men jag brukar gå till minneslunden och sätta ett ljus där. Och om det inte är för kallt bara sitta där ett tag.

Så brukar vi ha middag med kompisarna på kvällen, men levande ljus och sällskapsspel.

Normalt sett har vi en brakfest vid Halloween men i år när de sammanfaller blir det en lugnare variant.
/Eva
vickeva
CITAT (evarina @ 23-10-2003, 15:24)
men i år när de sammanfaller blir det en lugnare variant.

Vad menar du? Brukar det inte vara samma helg? Halloween och Allahelgona...? wink.gif
Hannele
"Nu till alla helgona har tjejgänget middag men jag kommer inte för jag är lite sur över att det blivit den helgen. Då vill jag ju vara hemma och besöka våra gravar och ha det mysigt inte festa!"

För min del blir det både och. Det tar ju bara nån timme att besöka en grav...
Och själv ska jag inte ha någon gravplats alls, som ger mina närmaste dåligt samvete...
Mina barn ska gå på fest, inte springa på min gravplats...
wub.gif
Själv tänker jag på mina anhöriga alla dagar - inte bara denna dag.
Och vi umgås mycket med släkt och vänner nu...
annaviktoria
CITAT (vickeva @ 23-10-2003, 18:28)
CITAT (evarina @ 23-10-2003, 15:24)
men i år när de sammanfaller blir det en lugnare variant.

Vad menar du? Brukar det inte vara samma helg? Halloween och Allahelgona...? wink.gif

Halloween är alltid den sista oktober, men allahelgonaafton är alltid på lördagen närmast den sista oktober och allahelgonadagen är alltid söndagen efter. wacko.gif Tror jag. Nåt sånt.
Monica M zon 4
Halloween och Alla helgons dag är inte samma sak och infaller (som Annaviktoria påpekade) inte på samma dag.

Alla helgons dag är den dag vi tänker lite extra på våra döda släktingar. (Fast ursprungligen, när vi var katoliker, var det väl den dagen vi firade våra helgon som inte hade en egen helgondag.)

Sen när vi skulle börja fira Halloween (som är en amerikansk nyimporterad sedvänja) motsatte sig kyrkan att den skulle firas på vår Alla helgonsdag så därför fick man kompromissa och lägga Halloween på en egen dag. Se Annaviktorias inlägg.
Ewa L
Hannele!
Håller med till 100%.
Vill inte heller ha någon gravplats som mina ev. sörjande efterlevande skall känna sig tvungna att besöka. Besöker själv heller inte någon grav för att känna närhet eller dylikt. Människornas ande/själ/minne är för mig där de verkade. Ex.vis morfar snickrade nästan jämt i snickarbo'n, där finns han för mig.

Skänker hellre en enkel blomma (eller en burk sylt, en utläst bok, en vänlig tanke etc.) idag än ger en jättekrans vid begravningen. Har sett åtskilliga kistor näst intill dränkta av vackra blommor, och vet att personen ifråga setat glömd dag efter dag. En och en av dessa blommor i livet...

Nu får jag kanske huka mig. blink.gif unsure.gif
Sylvia
CITAT (vickeva @ 23-10-2003, 18:28)

Riktigt samma sak är det ju inte. Läs här: Allhelgona
Mariann
Halloween infaller alltid 31 okt, även i USA! Det har den alltid gjort.
Så få slut på alla ungar som ränner runt med "Bus eller godis" hela helgen!:angry: Fredag Ok, men inte lörd o sönd ohmy.gif
Vi firar Allhelgona afton på lördag och Allhelgonadagen är på söndagen. ENKLARE kan det inte vara!

Nästa år är Halloween på en söndag (sista sönd i okt)och Allhelgonahelgen helgen efter 6-7 november!
Berith
Mariann, om vi ska vara riktigt petiga wink.gif så är det Alla helgons dag/Allhelgonadagen på lördag och söndag heter således Söndagen efter Alla helgons dag. Det finns ingen Allhelgona afton. Om vi ska vara riktigt petiga alltså... sleep.gif
Mariann
Helt riktigt Berith rolleyes.gif Men Halloween som ju inte är samma sak som allhelgona är på fredag 31 oktober iaf. ALLTID 31 OKTOBER! Den dagen kan vi släppa loss ungarna!
Eva i Skåne
När jag var barn var Allhelgonadagen-dagen alltid den 1 november och det var en röd dag. Det minns jag för det är min födelsedag och vi var alltid lediga från skolan den dagen.
Bettson
För mig som är född på bonnlandet så känns traditionen med allhelgona viktigare.
När man begravde sin anhöriga hade man sitt sorgeår. Inte till den betydelsen av att man inte fick ha roligt under ett år som det kan vara i vissa kulturer. Snarare som att det var första julen, påsken , födelsedagen utan den person man höll kär. När man mist en anhörig på hösten så fasar man för den första julen "utan".

Efter det förstår man att man kan gå vidare och jul, påsk och midsommar kan bli precis som förut.

En milstolpe i sorgeåret var gudtjänsten vid allhelgona. Det tändes ljus under gudstjänsten för de som gått bort under året. Fanns det familjemedlemmar närvarande så bar de ut ljuset till kyrkogården. Annars bar någon av kyrkans personal den avlidne församlingsbons ljus. Det avslutate sorgeåret på ett fint sätt så att man hade ro att gå vidare.

Det var alltid en hederssak att finnas för sina nära minne vid denna gudstjänst. Själv har jag långt hem. Vet att min bror sköter om mina föräldrars grav så fint. Jag går ändå till kyrkogården på allhelgona.
Dels för att erbjuda avflyttade vänner samma service som min bror gör för mig, dels för att det känns som en aktiv hederhandling för mina föräldrar även om det är på fel kyrkogård.

Det borde var två separata dagar för hallowen och allhelgona. Hållas isär bättre helt enkelt. Dessutom borde barnen lära sig att bus eller godis bara gäller en kväll. Inte en hel vecka och definitivt inte med att kasta ägg på husfasaden hos de som inte anammat den amerikanska traditionen.

Visst kan vi hålla på och respektera gamla traditioner samtidigt som vi skaffar nya. Men lite kritiska till hur vi genomför de nya kan vi också vara.
Att möta ett utklätt självlysande benrangel på kyrkogården när man gått dit för att tända ett ljus för sin anhörige är kanske inte den upplevelse man ville ha.
Samtidigt kan de skötsamma busfröna som kommer och ringer på dörren vara riktigt charmiga
Mariann
BETTSON DET ÄR TVÅ SEPARATA DAGAR!!! 31 oktober ÄR HALLOWEEN. Ungar är jätte gulliga som utklädda benrangel wink.gif men bara på Halloween 31 okt!!! sleep.gif
Bettson
Dert är möjligt att det är olika dagar men en stor del av Sverige befolkning har inte fattat det. Inklusive jag själv.
VIsst kan det var gulligt med ungar utklädda till benrangel, men inte på kyrkogården.
renate
CITAT (Hannele @ 23-10-2003, 23:26)
"Nu till alla helgona har tjejgänget middag men jag kommer inte för jag är lite sur över att det blivit den helgen. Då vill jag ju vara hemma och besöka våra gravar och ha det mysigt inte festa!"

För min del blir det både och. Det tar ju bara nån timme att besöka en grav...
Och själv ska jag inte ha någon gravplats alls, som ger mina närmaste dåligt samvete...
Mina barn ska gå på fest, inte springa på min gravplats...
wub.gif
Själv tänker jag på mina anhöriga alla dagar - inte bara denna dag.
Och vi umgås mycket med släkt och vänner nu...

Jag skall inte heller har någon gravplats,det har inte min son heller,minneslunden är lika bra.Jag sätter ett ljus i trädgården,mitt bland pionerna.Det hade han tyckt om.Det måste inte vara Alla helgondagen,det kan vara vilken dag som helst.Alla är vi är olika och det är bra.

smile.gif Renate
Annki
Minns inte om jag berättat det här, men för några år sedan instiftade jag en Hallovinprovning i oktober. Mitt tjejgäng vill gärna komma på vinprovning en gång om året. Och jag vill gärna samla "häxorna". Så där satt jag i bilen en morgon framför rödljusen i Sthlm City och funderade. "Vinprovning....Halloween...Hallovinprovning!" tongue.gif Sagt och gjort! Gjorde ryysliga inbjudningskort och dekorerade hemmet med spindelnät, spindlar och annat läskigt. Mitt i detta trams skulle vi ha en seriös vinprovning. Och en italiensk buffé efteråt med parma, pasta, råttskit (smördegsinbakade svarta oliver och chevreost) m m. Mors!

Kul blev det, men inte särskilt seriöst! Först dundrade 6 glada damer in, alla väl förklädda till häxor!! (Med tanke på att de är mellan 40-60 år, blev jag rätt överraskad, för några hade t o m ringt och sagt "Måste vi klä ut oss? Nä, sa jag, kom som normalhäxa.) Efter ett antal timmar rann sminket och vampyrerna trillade ned från takkronan och någon slickade fatet där pastan legat. Och alla var överens om att det dyraste vinet var godast. Men KUL hade vi! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Allhelgonadagen firar vi med våra familjer enligt gammal tradition.
Kjellepelle
Halloween är något som ICA införde i Sverige har jag hört. Rätt eller fel?
Ralf
Näe jag har hört att det var hustrun till ägaren av Butterick's som tog hit sådana helg-prylar och började sälja i Sverige.

men för övrigt
varför firar vi en gammal keltisk hednisk tradition i Sverige, som påståtts innehålla inslag av barnamord??

(Jag har surfar runt lite o letat fakta men ej hittat tillräckligt bra. Problemet med Internet är att folk antingen tror att det dom hittar på nätet är sant eller att om dom ej hittar det dom söker så finns det ej. Uppslagsböcker vet ungarna inte längre hur man använder.)
annaviktoria
Nu börjar de bli intressant. Har alltid undrat över halloween och skillnaden mellan halloween och allahelgona, men inte gjort det minsta försök att komma till botten med det.

Enligt Aftonbladet var det ägarens till Buttericks (maskerad/kostym/partyattiralj-affär på Drottninggatan i Stockholm--alla barn älskar den) amerikanska fru som på nittiotalet tjatade och tjatade... http://www.aftonbladet.se/nyheter/0010/31/...allhelgona.html

På Högskolan i Gotland hitade jag följande lilla bit:
http://www2.hgo.se/kurskatalogen.nsf/0/690...27?OpenDocument
Ungefär säger den att svenskarna inte riktigt hittat sin version avv det nya halloweenfirandet ännu

Katedralskolan i Växsjö tänker att det är ett anglosaxiskt påfund som till syvende och sist kanske tränger ut våra egna helger med liknande tema. Och våra egna gamla ondingar - troll och huldror och slikt.
http://www.skolweb.vaxjo.se/skola/katedral...e/halloween.htm

På denna sida om kristen tro reds kort ut varifrån de båda firandena kommer, och skriver
Det intressanta är att i båda traditionerna är firandet ursprungligen en reaktion mot det som är mörkt och farligt. Den förkristna principen i halloweenfirandet bemöter det onda enligt principen "ont skall med ont fördrivas". Den kristna vägen är att hålla fram Jesus.
http://www.credo.nu/faqtro/hallow.htm

Till sits säger Svenska kyrkan:
http://www.svenskakyrkan.se/aktuellt/commu...a/om_helgen.htm
Intressant och fin läsning.

Intressant är att man på Irland, varifrån halloween oomtvistligt stammar, tände brasor dels för att vägleda de döda, men också för att fördriva mörkret och oknytt på halloween... påminner om en annan helg vi har här, men som vi firar på våren, inte sant?

Själv firar jag inte halloween... Inte av religiös övertygelse, utan av ren lättja sleep.gif Men min amerikanske livskamrat vill gärna göra något av helgen, så vi får väl se. Han tycker förövrigt att halloweenfirandet är i Sverige är mäkta lamt.

Jag gillar verkligen idén med hallovinprovning--kanske snor idén rolleyes.gif

Sådär, då blev jag lite klokare. Hoppas ni gillade läsningen
annaviktoria
CITAT (Ralf @ 25-10-2003, 08:32)
(Jag har surfar runt lite o letat fakta men ej hittat tillräckligt bra. Problemet med Internet är att folk antingen tror att det dom hittar på nätet är sant eller att om dom ej hittar det dom söker så finns det ej. Uppslagsböcker vet ungarna inte längre hur man använder.)

Det allra värsta är att de inte skriver några referenser och säger ifall de har hittat på innehållet på sin sida själv... sad.gif Många nypor salt blir det...
Mariann
CITAT (Bettson @ 24-10-2003, 20:46)
Dert är möjligt att det är olika dagar men en stor del av Sverige befolkning har inte fattat det. Inklusive jag själv.
VIsst kan det var gulligt med ungar utklädda till benrangel, men inte på kyrkogården.

Jag vet sad.gif här springer ungarna som benrangel hela helgen fre-sönd mad.gif skit jobbigt! Det är så när man tar efter andras traditioner, vi förstår inte varför och det är inte en "nedärvd" tradition här. Därför får vi inte kläm på det. Synd att vi alltid måste gå i USAs fotspår!!?? Fast traditionen finns väl i England också om jag inte är helt ute o cyklar.
Monica M zon 4
Själv tycker jag att alla godistiggande barn är ett elände. Förstår att de tycker att det är kul att klä ut sig till spöken men tiggandet tycker jag inte om.

Dessutom undrar jag hur föräldrarna är funtade som låter småbarn gå runt och knacka på hos okända människor sent på fredagskvällen för att tigga. Till mig brukar det komma många olika gäng barn och nästan alla är för mig totalt okända. Vore jag förälder skulle jag aldrig låta mina barn gå till människor de inte känner och dessutom skulle jag aldrig släppa iväg dem själva. mad.gif
Mariann
Håller tillvissdel med, men det värsta är ju när föräldrar låter samma barn gå ut både lördag o söndag också! Mina ungar var ute på fredagen förra året, och så ville de ut igen på lördag!!?? Aldrig i livet ni ränner runt o tigger på den dan man inte ska! Då är det iaf tiggeri i allra högsta grad! mad.gif
annaviktoria
Gick ni aldrig och knackade dörr på skärtorsdagen när ni var små??? Det gjorde jag, och ingen hade några problem med påskkärringar.

Rent politiskt tycker jag att det är urbota dumt att importera ett helgfirande, men --handen på hjärtat - var det inte länge väldigt mörkt och tråkigt på hösten innan halloween kom? (Jag vet--men att sätta ljus på gravar är inte "kul" och "roligt" om än andligt upplyftande. Inte så man blir på glatt humör och vill fira, direkt wink.gif )

Och så skjuter handeln upp starten på julfirandet ohmy.gif med ett par veckor... inte fy skam
birgitek
Tycker både påskkärringar o halloweenbenrangel är rätt så trevliga.Problemet är att jag nästan alltid glömmer att köpa hem godis,men
förra påsken köpte jag massor, inte en enda unge ringde på vår dörr.Dom tycker väl att vi är såna tråkmånsar att det inte är lönt eftersom vi aldrig brukar ha nåt godis.
Birgit Ek
Mariann
Jo då jag har också knallat runt som påskkärring o knackat på hos KÄNDA människor, men inte rännde jag långfredag o påskafton o påskdagen också!?
annaviktoria
CITAT (Mariann @ 25-10-2003, 09:32)
men inte rännde jag långfredag o påskafton o påskdagen också!?

Sant--håller fullkomligt med om att köra halloween på EN dag
Monica M zon 4
Visst var det kul att klä ut sig när man var liten men jag fick bara gå till folk jag kände när jag var påsk-kärring. Dessutom fick vi bara vara ute på dag- och tidig kvällstid. Vi fick absolut inte gå och knacka på hos okända människor klockan elva på fredagskvällarna. Det finns så många underliga människor så jag skulle aldrig i livet släppa ut mina barn ensamma och låta dem gå till okända människor.
Annki
Kom att tänka på latinamerikaner... Är det inte dessa som firar Halloween med att ha picknick på kyrkogården för att umgås med sina döda nära och kära? Eller kallas den helgen något annat?

Man måste inte utfodra grannskapets ungar med godis om man har ett öga på dörren. Här öppnar man bara för kända profiler!
Ralf
CITAT (Annki @ 25-10-2003, 11:43)
Kom att tänka på latinamerikaner... Är det inte dessa som firar Halloween med att ha picknick på kyrkogården för att umgås med sina döda nära och kära? Eller kallas den helgen något annat?

Man måste inte utfodra grannskapets ungar med godis om man har ett öga på dörren. Här öppnar man bara för kända profiler!

Asiater ställer mat på gravar.

Europen frågade när asiatens släktingar kommer och äter maten.
-det gör dom när era släktingar kommer och luktar på era blommor.
Ti bee
CITAT (Ralf @ 25-10-2003, 12:11)
Eurpen frågade när asiatens släktingar kommer och äter maten.
-det gör dom när era släktingar kommer och luktar på era blommor.

biggrin.gif biggrin.gif Hi hi, bra!
vitsippa2
Har hört om andra som kommer från utlandet som tänder ljus på gravar ( i sverige) som det inte finns några ljus på. är inte det fint? rolleyes.gif
Tittiluringen
sluta påstå att Halloween är nåt vi importerat från USA
Det är en gammal keltisk tradidtion, nu kommer jag ihåg dåligt men jag VET att det inte kommer från USA.

själv har jag varje år ett halloween party hos mig där enda kravet för att få komma är att man på nåt sätt är utklädd.
Genom åren har vi sett vampyrbäbisar, häxor, spöken, skogsrå, vampyrer, dracula, men även leoparder, björnbusar, nyvakna,
det är så himla kul att se vad folk hittar på, dom som är bäst på att fundera ut saker är dom som inte gillar att klä ut sig, minns en kille som kom som Tummen en gång... ni vet det lilla fingeravtrycket från barnprogrammen med sin mamma...?? killen ritade rätt och slätt ett litet ansikte på tummen, Klart!
pluspoäng fick han för finurlighet.

jag anser att alla ska fira alla helger efter eget tycke.

Kram till alla!
Tittiluringen wub.gif
kryddan
Stämmer, Tittiluringen, Halloween är en keltisk tradition. Orsaken att så många förknippar den med USA är att många irländare begav sig till det stora landet i väster i hopp om en bättre framtid - och naturligtvis förde med sig sin tradition - det finns många irländare i USA: många som firade: blev snart en "amerikansk" tradition.

Bodde i Irland ett tag, där var firandet stort - men begränsat till den aktuella dagen!!
Lena N
CITAT (Tittiluringen @ 26-10-2003, 19:42)
sluta påstå att Halloween är nåt vi importerat från USA
Det är en gammal keltisk tradidtion,

Att Halloween är en gammal keltisk tradition utesluter väl inte att vi importerat seden från USA? Vissa saker tar lite omvägar. wink.gif
Ti bee
Ja det råder ingen tvekan om att Halloween är något vi hämtat in från USA!! laugh.gif Inte håller kelterna på och firar Halloween på ett sådant sätt att det inspirerat oss, inte nuförtiden i alla fall! rolleyes.gif smile.gif
Eva i Skåne
Det går ganska snabbt för oss att anamma något nytt, som vi först är helt negativa till. Det är väl inte mer än de sita fem åren ugenfär som barnen börjat klä ut sig osv.
Trots mitt motstånd från början har jag köpt något halloweenpynt flera år nu, ljuslyktor för värmeljus.

Det är ungefär som med alla hjärtans dag. För 10 år sedan var det bara romantiska tonåringar som uppmärksammade dagen.
Vi kan visst inte stå emot amerikaniseringen på något område
wink.gif
Wargen
Fick brev från care2.com, en USA-site där jag är medlem. Angående Trick or Treat, (tigga godis) så skriver de bl.a. > Några Halloweentraditioner kom till USA på 1840-talet med de irländare som flydde från "Den stora potatis-svälten". På Halloween tiggde de fattiga irländarna mat av de rika och utsatte de som vägrade för practical jokes. För att undvika att bli "tricked" delade de rika ut kakor, godis och frukt till tiggarna.<(Min egen översättning).
För mig som är pagan är Halloween nyårsafton.
Ewa L
CITAT (Wargen @ 28-10-2003, 09:01)

Stämmer prexis med min minnesbild av hur det började!

Men vad i hela friden är du? Pagan? Har jag missat nå't?
Hannele
häxa?
Pagan Engelskt ord för hedning.
Ursprungligen härstammar det från ett latinskt ord som ungefär betyder "en som bor på landet". Detta beror på att de kristna missionärerna mest riktade in sig på storstäderna. Förkristna religioner kunde därför få en fristad ute på landsbygden. P.g.a detta ansågs alla "personer från landet" vara okristna, och det är den betydelse ordet har än idag. PAGAN är helt enkelt ett samlingsnamn på alla som inte bekänner sig till judendomen, kristendomen eller islam, utan håller fast vid de förkristna lärorna.
Betty
CITAT (Wargen @ 28-10-2003, 09:01)

Varför då?
Hannele
31 oktober är häxornas nyårsafton...? tongue.gif

Själv är jag alltför mörkrädd för att kunna bli häxa.
Mitt nya yrkesval få bli konstnär i stället.
Ewa L
Vad får man inte allt lära sig på detta forum? huh.gif

Tror inte ens jag har hört uttrycket förut, men eftersom jag lever efter parollen: Lära sig något nytt varje dag har jag nu fyllt min kvot! rolleyes.gif
estet
Lustigt, när vi bodde inne i samhället så hade vi aldrig barn som knackade på hos oss. Men när vi flyttade ut till en by förra hösten så kom det två små tjejer. Vi flyttade in precis vid Halloween.
Men det kanske var deras föräldrar som hade skickat dom, för att kolla vilka vi var. biggrin.gif
Så i år lovar jag att vara beredd med godis. Kom an. laugh.gif
Sylvia
CITAT (estet @ 28-10-2003, 23:59)
Så i år lovar jag att vara beredd med godis. Kom an. laugh.gif

Jag är också beredd, har köpt "spökligt" godis och gjort små knyten av dom. Så små häxor o skelett får gärna komma.
På skärtorsdag när det brukar vara påskgubbar och -kärringar som knackar på, har jag knyten med chokladägg i istället.
Annki
Häpp! I´ve found it! Det är i Mexiko man har picknick på gravarna. Stod i dagens SVD. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon