Upptäckte för ett tag sedan ett fågelbo på ett märkligt ställe. Vi bor vid en å och tidigare ägare har satt upp en plastdunk på ett träd för att förvara redskap för att rensa fisk med. Nu har fåglar byggt bo ovanpå redskapen i plastdunken:
2009-06-25 092.jpg Detta verkar väldigt oförsiktigt av dem, vem som helst kan ju komma åt fågelungarna som det är nu. Men hittills har det gått bra. Äggen har kläckts och de nu cirka 2-3 dagar gamla ungarna verkar må bra:
2009-07-02 003.jpg
2009-07-02 004.jpg Frågan är vad det är för fågel? Det är snabba rackare så jag har haft svårt att se dem noga, men hanen och honan verkar ganska lika. De är ljusbruna på ovansidan på kroppen och jag tror de är i stort sett enfärgade. Lite ljusare på magen. Kan det vara trädgårdssångare? Det skulle ju kunna stämma med häckningstiden eftersom de här häckar sent. Kortet på ungarna är taget igår och jag gissar att de kläcktes för 3 dagar sedan.
Eftersom jag har så dålig beskrivning av fåglarna i övrigt bifogar jag en bild på äggen också:
2009-06-25 093.jpg Som synes var det 4 stycken. Jag hoppas verkligen att det kommer att gå bra för dem, men det verkar ju lite dumt av föräldrarna att bygga så öppet, men det kanske är vanligt? Vi har i alla fall tagit undan skivan på ställningen under så att det åtminstone skall bli svårare för t ex att katt att komma åt dem.