Full version: Oförsiktiga fåglar
Thalassa
Upptäckte för ett tag sedan ett fågelbo på ett märkligt ställe. Vi bor vid en å och tidigare ägare har satt upp en plastdunk på ett träd för att förvara redskap för att rensa fisk med. Nu har fåglar byggt bo ovanpå redskapen i plastdunken:

2009-06-25 092.jpg

Detta verkar väldigt oförsiktigt av dem, vem som helst kan ju komma åt fågelungarna som det är nu. Men hittills har det gått bra. Äggen har kläckts och de nu cirka 2-3 dagar gamla ungarna verkar må bra:

2009-07-02 003.jpg

2009-07-02 004.jpg

Frågan är vad det är för fågel? Det är snabba rackare så jag har haft svårt att se dem noga, men hanen och honan verkar ganska lika. De är ljusbruna på ovansidan på kroppen och jag tror de är i stort sett enfärgade. Lite ljusare på magen. Kan det vara trädgårdssångare? Det skulle ju kunna stämma med häckningstiden eftersom de här häckar sent. Kortet på ungarna är taget igår och jag gissar att de kläcktes för 3 dagar sedan.

Eftersom jag har så dålig beskrivning av fåglarna i övrigt bifogar jag en bild på äggen också:

2009-06-25 093.jpg

Som synes var det 4 stycken. Jag hoppas verkligen att det kommer att gå bra för dem, men det verkar ju lite dumt av föräldrarna att bygga så öppet, men det kanske är vanligt? Vi har i alla fall tagit undan skivan på ställningen under så att det åtminstone skall bli svårare för t ex att katt att komma åt dem.
Meriona
Har inte en aning om vad det kan vara för pippisar, men vilket härligt ställe att häcka på! wub.gif
Lars-Olof Arvids
Det är inte trädgårdssångare utan grå flugsnappare. De är kända för att bygga på på sådana märkliga ställen. Visst kan det tyckas oförsiktigt att bygga bo så öppet, men samtidigt måste det vara roligt för er att kunna studera dem utan att något är i vägen. Hoppas verkligen att ungarna klarar sig!

Olle
KURT
Och plastdunken är ju i själva verket mycket lik en traditionell holk för just grå flugsnappare. Man bara upp de "vanliga" fågelholkarna, av olika storlek. Men många fåglar vill ha just denna typ av öppna tänker ofta inte på det, utan sätter bara upp de "vanliga" holkarna med runt ingångshål av olika storlek. Men många fåglar vill ju i stället just ha denna typ av holk med öppen framsida, det passar t ex även för koltrast, sädesärla och rödstjärt.
Meriona
Tja och visst är det bra att även en plastdunk kommer till användning annat till att innehålla miljöovänligt bränsle? laugh.gif
Thalassa
Grå flugsnappare verkar kunna stämma. smile.gif
Vad lustigt att de brukar bygga så, men som du säger, kul för oss eftersom vi kan iaktta dem. Vi försöker i och för sig att störa så lite som möjligt men ändå är man ju nyfiken, så någon gång varannan dag eller så har jag ju tittat till dem för att se hur det går.

Som tur är fiskar vi inte så de kan gott få ligga kvar på rensarredskapen och till nästa år kan vi ju sätta upp fler likande "holkar" så har de några att välja på.

Tack för svaren, kul att veta vad det är för några som flyttat in. smile.gif
Thalassa
CITAT (Meriona @ 03-07-2009, 20:28) *
Tja och visst är det bra att även en plastdunk kommer till användning annat till att innehålla miljöovänligt bränsle? laugh.gif

Ja återanvändning är bra för miljön och nu fick vi ju nöje av det också. Bara positivt smile.gif
Thalassa
Tänkte bara visa hur det går för fågelungarna. Kortet är taget igår.

Det har hänt lite sedan sist smile.gif
Myosotis
wub.gif
Meriona
Oiiih vad de vuxit! Snart dags att flytta till större dunk kanske? laugh.gif
Thalassa
CITAT (Meriona @ 09-07-2009, 13:32) *
Oiiih vad de vuxit! Snart dags att flytta till större dunk kanske? laugh.gif

Ja, nu är det riktigt trångt i boet och igår verkade de lite besvärade över det för de verkade försöka putta ut varandra. Jag skulle tro att det inte dröjer så länge innan det är dags för dem att ge sig iväg nu.

2009-07-12

amaira
Charmigt, kul att följa dem. wub.gif

Lustigt rött ljus därinne för dom. De ser världen i rosenrött från allra första stund. biggrin.gif
Myosotis
wub.gif De är såå söta. Jag saknar mina grå flugsnappare, i år är första året någonsin som de inte häckat här. crying.gif
Thalassa
CITAT (amaira @ 13-07-2009, 10:44) *
Charmigt, kul att följa dem. wub.gif

Lustigt rött ljus därinne för dom. De ser världen i rosenrött från allra första stund. biggrin.gif

Det är ju bra att de får en bra och positiv start rolleyes.gif

CITAT (Myosotis @ 13-07-2009, 20:50) *
wub.gif De är såå söta. Jag saknar mina grå flugsnappare, i år är första året någonsin som de inte häckat här. crying.gif

Vad tråkigt sad.gif
Hur brukar de bygga bo hemma hos dig?
Myosotis
I grå-flugsnappar-holker eller på olika fantasifulla ställen på byggnaderna. Oftast snett ovanför dörren så man ser dem på nära håll som på de här bilderna från ´07 och ´08. Synd att man inte kan lägga upp filmer här för jag lyckades filma när en förälder matade med en nässelfjäril.

Nu saknar jag dem ännu mer. sad.gif
Meriona
ÅÅååh vad söta, han/hon på nedre bilden ser lite fundersam ut.... wub.gif
Thalassa
CITAT (Myosotis @ 14-07-2009, 19:07) *
I grå-flugsnappar-holker eller på olika fantasifulla ställen på byggnaderna. Oftast snett ovanför dörren så man ser dem på nära håll som på de här bilderna från ´07 och ´08. Synd att man inte kan lägga upp filmer här för jag lyckades filma när en förälder matade med en nässelfjäril.

Nu saknar jag dem ännu mer. sad.gif

Å vilka fina bilder! smile.gif
Thalassa
Tänkte bara berätta att de lämnade "holken" i onsdags, så nu är de utflugna.
Huggorm
Läge för en fisketur nu då wink.gif
Thalassa
CITAT (Huggorm @ 17-07-2009, 20:48) *
Läge för en fisketur nu då wink.gif

He he smile.gif

Tyvärr är det omöjligt sad.gif Den senaste tidens regnande har satt käppar i hjulet för det. Det är en halv översvämning här och nu hotar de med mer regn och mer tömning av sjön i närheten. Jag vågar knappt tänka på hur det ska påverka oss. Vår å har förvandlats till en gigantisk brusande fors och är därför inte så ro-vänlig för tillfället. Man får skrika åt varann i trädgården för att överrösta forsen, så jag håller verkligen tummarna för att detta regnande upphör snart. Sedan kan vi kanske fiska wink.gif

Innan regnperioden, lugn och stilla å.

Efter regnandet, stor brusande fors.

Huggorm
Usch vilken översvämning, kan tänka mig att gräsmattan kommer se sliten ut när vattnet sjunker undan sad.gif
Thalassa
CITAT (Huggorm @ 17-07-2009, 21:11) *
Usch vilken översvämning, kan tänka mig att gräsmattan kommer se sliten ut när vattnet sjunker undan sad.gif

Ja det tar nog ett tag innan den återhämtar sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon