Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Slynglar i farten!, kvarterets pumpor söndersparkade!
          Sylvia
          Inlägg 29-10-2003, 09:12
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem nr: 24

CITAT (Hannele @ 29-10-2003, 09:05)
          Men jag hört om mammor, som skällerdem som säger till deras barn!? wacko.gif

Inte bara mammor! Jag sa till en unge som sparkade in en fotboll i vår trädgård så att den hade sönder en del växter och en vacker kruka att jag inte vill ha några bollar där. Pappan till ungen såg det och blev himla arg på MIG och skrek något i högan sky att de är ju BARN och de ska väl få leka. Ville inte lyssna på några argument om att jag inte ville ha mina krukor söndersparkade utan han bara gormade o skrek. Och har sedan dess varit arg på mig, hälsar inte. Ja, sådan far, sådana barn... sad.gif wacko.gif

--------------------
          Sylvia, zon 1

Green fingers are the extensions of a verdant heart. (Russell Page)
          I think that I shall never see A poem lovely as a tree. (Joyce Kilmer)
          There are always flowers for those who want to see them! (Henri Matisse)

Citera
          Posse
          Inlägg 29-10-2003, 09:25
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

Vad bör förstörare av pumpor o.dyl. få för straff, förutom att ersätta skadan? unsure.gif

Citera
          Mariann
          Inlägg 29-10-2003, 09:52
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 733
          Medlem nr: 64

"Äpplet faller inte långt från trädet" "sådan far sådan son" ja det finns väl många utryck för detta. Men det ligger mkt i det att mina barn gör inget men andras ungar ohmy.gif Det finns många föräldrar som inte tror att deras ungar gör fel sad.gif det gör ju bara att deras barn gör mer o mer fel för de blir ju aldrig tillsagda om nått hemma mad.gif VÅGA VARA VUXEN O FÖRÄLDER!

Straff kunde vara att köpa ny och göra den lika fin eller varför inte ODLA en ny pumpa till familjen nästa år och skära ut den och ställa tillbaks (lite sent men bättre sent ....). Då skulle de nog värdesätta saker mer!

--------------------
          Hälsningar Mariann, zon 3-4

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor -St. Francis of Assisi

Citera
          kryddan
          Inlägg 29-10-2003, 10:07
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 566
          Medlem nr: 1 716

Tror också på att säga ifrån - men om jag förstod Sanna rätt så är det inte så lätt att säga till när "förstörarna" inte går att se.

Sedan är det inte alltid så lätt det här med att säga ifrån. Jag var ute och pratade med ett gäng berusade killar som använde rabatten som toalett. När jag sa att jag faktiskt bodde här och uppskattade om de använde en vanlig toalett fick jag till svar att " ja håll till godo då"... Visst, det var väl ungefär vad jag kunde förvänta mig att en berusad grabb i ett gäng skulle säga.

Långt värre var - tycker jag - att under samtalet passerade en hel del folk som inte sa ett knäpp - rabatten tillhör området och borde alltså påverka fler. De flesta bara tittade utan att säga något. ...och jag fick känna mig som en gnällig käring blink.gif (30 år..)

--------------------
          zon 1
          Ett steg i taget så är man på väg

Citera
          Wargen
          Inlägg 29-10-2003, 12:06
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 633
          Medlem nr: 365

CITAT
          Jag var ute och pratade med ett gäng berusade killar som använde rabatten som toalett.

Fick för mig att detta skulle vara ett effektivt sätt att stoppa kissmarodörer:
          Lägg ett finmaskigt metallnät i rabatten, kopplat till svagström, (vanlig ström kan bli för farligt tror jag,) när någon kissar bör det bli en kännbar reaktion....
          Kanske att användas under en kväll när mycket folk är i farten och man kan förvänta sig besök, och att man tar bort/stänger av det "efteråt" så inga djur eller så blir skadade.
          Är inte elektriker så jag vet ej om detta skulle funka men jag glömmer aldrig när jag var liten och min elak-snälla morbror fick mig att lägga en metall-högaffel på elstängslet.... ohmy.gif

Citera
          adrian
          Inlägg 29-10-2003, 12:18
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 1 463
          Medlem nr: 1 638

Hmmm...
          Det kanske inte är några "ungtuppar"..?
          Tänk om det är ett gäng pensionärer som är ute och j-s..?
          De kanske är trötta på alla läbbiga typer med gummiknivar och läskiga masker som springer omkring och skrämmer slag på den äldre generationen..smile.gif.

Näe.. Ni letar nog på fel ställe... biggrin.gif biggrin.gif

--------------------

Citera
          Ti bee
          Inlägg 29-10-2003, 12:50
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 1 119
          Medlem nr: 1 447

Ett annat sätt att stoppa kissmarodörer tipsade en granne om:
          Sätt upp en stark lampa med rörelsedetektor! Inte många vill stå och kissa i rampljuset! laugh.gif Den tyckte jag var bra! Passar väl inte överallt, men vårt ena hus ligger granne med en pizzeria och ibland släntrar några kunder in på vår parkering och lättar sig efter middagen (varför kan man undra, det finns ju toalett på restaurangen blink.gif ), där på garageinfarten ska vi sätta upp en riktigt stark lampa. Vill de kissa så får de finna sig i att bli synade! biggrin.gif

--------------------

Citera
          Posse
          Inlägg 29-10-2003, 14:22
          Länk hit: #28

Medlem

huh.gif Såna ruggiga områden... sad.gif

Citera
          kryddan
          Inlägg 29-10-2003, 14:54
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 566
          Medlem nr: 1 716

CITAT (Ti bee @ 29-10-2003, 12:50)
          Ett annat sätt att stoppa kissmarodörer tipsade en granne om:
          Sätt upp en stark lampa med rörelsedetektor! Inte många vill stå och kissa i rampljuset! laugh.gif

Funkar dessvärre inte på alla - det här var mitt på ljusa da´n - precis vid dagishämtning. Småbarnen fick en lite annorlunda uppvisning på hur man uppför sig när man är vuxen kan man säga... rolleyes.gif

--------------------
          zon 1
          Ett steg i taget så är man på väg

Citera
          Susanne i Linköp...
          Inlägg 29-10-2003, 15:32
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 1 048
          Medlem nr: 61

CITAT (Wargen @ 29-10-2003, 12:06)
          Lägg ett finmaskigt metallnät i rabatten, kopplat till svagström, (vanlig ström kan bli för farligt tror jag,) när någon kissar bör det bli en kännbar reaktion....

Ja, den metoden drömmer man ju om att kunna använda. Tyvärr tror jag det finns lagar som sätter käppar i hjulet.

Men det fick mig att tänka på en metod som lanserats mot mördarsniglar: två strömförande trådar (med för människor ofarlig spänning) på en bräda. Sniglar som kommer i kontakt med båda ledningarna samtidigt får en dödande elchock.

Kanske behöver man tillstånd för att montera ett sådant snigelhinder, men det vore väl trevligt att montera ett sådant i rabatten där drumlarna (de tvåbenta) kissar. Då kan man motivera förekomsten av eltrådar i rabatten med att man vill stänga ute sniglar, och o nej då, det var inte alls avsett för att skrämma bort några kissande människor.

Troligen måste man sätta upp varningsskyltar om elektriskt stängsel, men det kan det väl vara värt?

I just detta fall var det tyvärr ingen privat rabatt, så denna metod hjälper nog inte där.

--------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag.
          Kinesiskt ordspråk

Citera
          Bettson
          Inlägg 29-10-2003, 15:38
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

På vår tidigare bostad fanns stora häckar. De var alldeles utmärkta om någon nattvandrare inte bara ville kissa utan göra resten också.

Väldigt osmakligt tyckte jag.
          Jag samlade tallkottar tog in och torkade så de var riktigt taggiga. Ställde en hink innaför dörren tillsammans med en slangbella.

Det användes när de satt hela vägen med byxorna nere. Jag förmodar att de hade präktiga blåmärken på lämliga ställen. Och hur skulle de se i halvmörkret vad de fått på sig.

Ofoget upphörde omedelbart. tongue.gif

Citera
          Hannele
          Inlägg 29-10-2003, 15:39
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

"Lägg ett finmaskigt metallnät i rabatten, kopplat till svagström
          Tyvärr tror jag det finns lagar som sätter käppar i hjulet."

Men inga lagar sätter stopp på att ungdomar sparkar sönder bilarnas backspeglar,
          prydnadspumpar, urinerar i rabatter...? wacko.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Susanne i Linköp...
          Inlägg 29-10-2003, 15:46
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 1 048
          Medlem nr: 61

CITAT (Hannele @ 29-10-2003, 15:39)
          "Lägg ett finmaskigt metallnät i rabatten, kopplat till svagström
          Tyvärr tror jag det finns lagar som sätter käppar i hjulet."

Men inga lagar sätter stopp på att ungdomar sparkar sönder bilarnas backspeglar,
          prydnadspumpar, urinerar i rabatter...?  :wacko:

Hannele, rättssamhället känns inte så kul alla gånger. Så länge du inte tar någon vandal på bar gärning går de fria. Sätter du elnät i rabatten och någon blir skadad (eller bara anmäler det) är det nog lättare att ge dig skulden. Tyvärr. sad.gif

Om att skjuta kottar med slangbella borde jag väl också säga något laglydigt "aja baja", men nää... se till att ingen ser dig och sikta sedan noga!!! Heja Bettson! tongue.gif

--------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag.
          Kinesiskt ordspråk

Citera
          Ljusalfheim
          Inlägg 29-10-2003, 16:40
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 308
          Medlem nr: 869

sten. (eller betong?) sleep.gif

kan målas. smile.gif (ser ut som en äkta pumpa i kvällsmörkret)
          är hårt. rolleyes.gif (gör vidrigt ont att sparka på)

wub.gif
          (vad betyder 'wub' ?¿) unsure.gif

blink.gif

--------------------
          Martin, Umeå

Tycker du om Orkidéer?
          En hemsida om hur du med enkla medel mikroförökar tropiska orkidéer (frösådd, kloning, etcetera).

Citera
          Posse
          Inlägg 29-10-2003, 17:34
          Länk hit: #35

Medlem

Om en pumpakrossare (i straffbar ålder) blev tagen av polisen, vilket straff - om något - skulle det kunna bli? Och skulle det utgå skadestånd? unsure.gif

Citera
          rosettei
          Inlägg 29-10-2003, 17:56
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 169
          Medlem nr: 1 742

rolleyes.gif
          Jo det bästa är om jag kan ta busungar och ungdomar på bar gärning.
          Då vet jag vart jag ska vända mig om det blir fråga om ersättningsanspråk.
          Fast himla vad fort ungar kan springa.

En dag under lunchtid såg jag detta. Två barn kastade in stenar och sand på kaninerna i buren. (På den tiden vi hade kaniner)
          Den ena en flicka sprang iväg.
          Pojken stod kvar. De var i 7 års åldern.
          I alla fall. Senare under dagen ringde det på dörren. Där stod pappan med sin pojke och hade en blomma i handen.

Jag har även mött föräldrar som skäller ut en vid kontakt med dem.

Tur att jag inte är hundrädd. När var var ute med en liten rotweillervalp kom det i mörkret två stora hundar springande emot mig. Det såg hemskt ut, men jag uppfattade hundarna som glada och nyfikna., av någon andledning.
          Jag lyfte upp valpen och gick in på tomtern. Hundarna följde efter mig.
          Ägarna försökte ropa in hundarna, det gick inte.
          Var tvungen att ropa till två gestalter som jag hade sett en skymt av.
          -Ni kan komma och hämta era hundar. Efter ett tag kom de.
          En tid efteråt så inbillade jag mig att det var ev, inbrottstjuvar som var ute och kollade området. Jag hade inte sett de två föut och inte sett till dom igen.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 08:04

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon