Det här är en del av en yta under köksfönstret ute vid sommarhuset. En plätt som innehåller ogräs av diverse sorter, kirskål är väl en av "rackarna". Men där växer även fingerborgsblomma (som jag sådde för två år sedan), lilja, bergsklint, kungsljus (ibland) och praktlysing (placerad i hörnet och ett fint färgtillskott även om många ogillar denna växt). Jag vill göra något fint med denna yta. Det är morgonsol som faller ner över ytan och är en ganska skyddad plats. Enda nackdelen är väl att regnvatten droppar rakt ner i mitten av rabatten när det regnar då vi saknar stuprännor, jag får väl lägga stenar precis där vattnet droppar ner för att undvika ett litet dike varje gång regnet öser ner. (Det är för övrigt därför man ser en liten rad av stenar mitt i alltihopa!).
Mina funderingar är vad jag ska göra till att börja med när jag ska anlägga någon slags rabatt (jag är ingen blomkännare så jag kan ju göra en del missar kanske i all iver...)?! Ska jag helt sonika ta spaden och gräva upp den ytan jag vill ha, vända på jorden och låta den ligga ett tag för att ogräset ska torka ut? Behöver jag gräva flera gånger eller räcker en gång, att vända jorden så att säga? Och vad behöver jag tänka på när jag ska jordförbättra? Köpte nämligen anläggningsjord och kompostjord av kommunen, kubikvis, duger den för t ex tulpanlökar och fröer av diverse sorter? Finns det några växter som inte "går ihop"?
Kan jag alltså gräva upp, vända jorden, rensa bort allt ogräs, hälla dit anläggningsjord (som känns ganska tung/lerig på något sätt) och kompostjord (med den i så kanske det blir en lagom lucker och bra jord?), sätta ner lökar , så frön (diverse blommor och lite prydnadsgräs) och hoppas på det bästa till nästa år?
Tacksam för alla tips ni kan komma med. Jag är rätt novis på det här med blommor, känns bara som att jag chansar lite hit och dit och gör lite missar tack vare chansningarna.
Redigerat av annelito: 16-07-2009, 18:04
"Lycka är att göra det man vill och vilja det man gör".