Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hjälp, vad ska det bli av detta?, "Steg-för-steg"-tips emottages
          Heda
          Inlägg 21-07-2009, 12:11
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 653
          Medlem nr: 14 393

Jag skulle lägga "kullersten", grus eller dylikt närmast huset och anlägga rabatten utanför takdroppet. Det är trist att ha rabatter under takutsprång, det blir för torrt och besvärligt. Lägg istället som en gång med natursten eller grus närmasthuset och rabatten utanför, då får du mycket färre besvär och många fler växter att välja på!

//Heda

Citera
          annelito
          Inlägg 22-07-2009, 06:23
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 255
          Medlem nr: 1 691

Många nämner plattor, grus, sten eller annat intill huset. Men hur är det med t ex trä? Det är nämligen så att husvärden har en massa skog som emellanåt avverkas, en hög har blivit över och stått i säkert tre år nu. Avsågade träd, avkvistade, dom är kanske lite kortare än själva längden på ytan som i så fall behöver täckas. Men man kanske kan skarva, man ser ju ändå inte den ytan?! Skulle det funka, att lägga trä där i stället? Jag tänker på vad det kan kosta annars att lägga sten...jag hyr ju bara stället och vill inte att kostnaden ska dra iväg för mycket. Eller kan trä ha någon negativ påverkan på växtligheten, det ruttnar väl efter ett tag (?) men jag räknar inte med att hyra huset i evighet...

--------------------
          "Lycka är att göra det man vill och vilja det man gör".

Citera
          Jazzy
          Inlägg 22-07-2009, 20:47
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 24 957

Du behöver inte lägga nånting alls där, det var mest för det ska se snyggt ut och inte bara växa ogräs där. Plantera blommorna framför takdroppet och låt det dölja den torra remsan bakom bara.
          Det bor en herrans massa kryp i gamla trädstammar så det skulle jag inte lägga där.

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 22-07-2009, 21:14
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Vilket rart litet hus! wub.gif
          Jag tror att en liten rand av grus är absolut bäst för att ta emot takdroppet. Också en rabatt med ogräs funkar någotsånär. Lägger du släta stenar, kullersten eller trä är risken att de riktar vattenstänket mot väggen, eftersom husgrunden är så låg. Illa för väggen!

Kan du hitta något ställe med fin djup jord, ett gammalt trädgårdsland? Det är kanske rätt ställe för en ny rabatt, dit du kan flytta plantorna från rabatten vid väggen. UTAN kirskålen.

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 11:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon