Våren -08 köpte jag en bougainvilleaplanta på en vanlig liten ICA-butik. Den var i blom, i en liten spaljé men tappade alla blommorna inom ett par veckor. Jag planterade om och ställde ut den, och den började blomma hysteriskt. När det blev kallt på hösten, tog jag in den, den fortsatte blomma ett bra tag. Eller den blommade ju inte, men de rödvioletta foderbladen (eller vad de heter...) är ju dekorativa länge.
Den fick övervintra mörkt och torrt på ett svalt ställe. Jag tog upp den på våren och beskar ganska kraftigt, för jag ville ha en kompakt växt. Nu kommer flera sidogrenar som börjar blomma alldeles strax. Den hänger i en ampel på altanen i västläge, och växer uppåt mot de långa repen. Den har sol bara sen eftermiddag och kväll. Jag är nästan rädd att den får för lite sol.
I sydligare länder ser man ju ofta bougainvilleor som är 5-6 meter långa, så nog kan den bli gigantisk i rätta förhållandena. Den tål hård beskärning och är en vanlig häckväxt i varma länder. Det går bra att hålla den inom rimliga proportioner i vår del av världen. Jag har sett 6 olika färger på bougainvillea, men här i Sverige har jag sett bara den rödvioletta.
Bougainvillea klättrar bara genom att luta sig mot bakgrunden, den har inga "sugfötter" och den snurrar sig inte heller runt trådar eller käppar. Får den växa fritt, bildar den en kompakt mur genom att grenarna trasslar in sig i varandra med sina långa taggar.
--------------------
/// Ritva, med en trädgård i zon 5 i Sverige samt en i subtropiska Västafrika. Och mitt kostval är vegg.
|