Full version: Bougainvilla
hippo
Jag köpte ett skott av Bougainvilla i våras och det har stått i växthuset sen dess. Det har växt väldigt mycket, men det växer bara rakt upp som en rak stängel ungefär. Någon som vet hur jag ska göra med den..? Jag antar att jag inte ska klippa ner den nu, men ska jag göra det till våren kanske, för att få den att grena sig?
Ska den kanske få något att "klättra" på. Just nu lutar den sig mot ett hörn i växthuset. Hur kallt klarar den? Någon som vet, så blir jag glad. rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
skötsel

Våren - ta ut den i växthuset när tempen är runt +10c +15c ( den får inte utsättas för frost under våren-sommaren!), när det är varmt vattna rikligt men låt den sedan torka upp lite och vattna igen. när nya skott kommer så kan du plantera om den i ny jord om det behövs. vanlig blom eller planteringsjord funkar ev kan du blanda upp extra med leca eller grus.

Sommaren - är det väldigt varmt så håll den fuktig hela tiden, vill du kan du också placera den ute i maj-juni i ett varmt och soligt läge, men den trivs också lika bra inne i växthuset. 4v efter omplantering kan du ge den näring ge ca 1-2gånger i månaden från omplantering till sista juni- mitten av juli.

Hösten - sluta ge näring helt, och dra även ner på vattningen. har du den ute så ha den ute så länge du kan utan att utsätta den för frost. dock äldre plantor i vintervila tål ett par nätter med lättare frost.

Vintern - ta in den innan frosten men skulle du glömma den ute i någon dör den inte om den är i vila men säkrast är att inte utsätta den för frpst. har du uppvärmt växthus kan den tillbringa vintern där. annars tar du in den och placerar den i en temp på +1c +15c och är det över +10c behövs extra ljus. vattna mycket mindre men har den blad får den hållas mer fuktig. äldre sorter fäller bladen och nyare moderna soter fäller delvis eller inte bladen.

du behöver inte beskära den nästa år kommer det komma skott från grenen. men vill du så toppar/beskär du den på våren eller efter blomningen.

hoppas jag fick med allt.
hippo
Tack så otroligt mycket! Nu blev jag ju mycket klokare på en gång... och vilket snabbt svar! thanks.gif
Mony
Jag är ingen expert men jag häller i en kapsyl blomnäring varje vattning under blomstertiden. Jag vattnar ca 2 gånger i veckan. Den står soligt och jag låter den torka ut emellan gångerna. Det gör ingenting att den får hänga lite, det verkar den bara må bra av. Ibland får den stå ute, men mitt exemplar gillar inte för mycket vind. Då skrumpnar blommorna och trillar av.

Jag beskär döda grenar efter hand året om och även en och annan "iväg-stickare" klipper jag ner när den piper iväg. Min Bougainvillea mår jättebra och växer och blommar så det knakar.

På vintern har jag den i sovrummet som vi håller ganska kallt. Jag ställer den en bit in i rummet och vattnar den kanske 2 gånger i månaden, men väldigt lite. Vi har även ett litet fönster öppet på natten så det kommer in lite kall luft på den. Den verkar gilla det.

Mitt hemliga recept för en riklig blommning är vanligt urin som jag blandar 1/10 vatten wink.gif

Bild på Bougainvillea
TheLan
Är inte dom klätter/klängväxter? Otroligt fint exemplar du har Mony!!! Håller du den låg och kompakt för du vill ha den så eller blir dom inte större??
Mony
Jag har en rund spalje utav smide i mitten på min som har hjälpt till under uppväxten. De inre grenarna har blivit ganska kraftiga. Jag prukar dock peta in nya, mjuka grenar för att bibehålla en "bullig look".

Vet faktiskt inte hur hög den skulle ha blivit om den fick växa fritt.

Jag googlade lite på Bougeanvillea bilder och de kan bli MYCKET höga smile.gif

Jag googlade lite på Bougeanvillea bilder och de kan bli MYCKET höga smile.gif
TheLan
Ja formen på din är verkligen fin smile.gif Har en själv som mamma köpte till mig i fredags, lite därför jag undrade.
Tror nog att jag skall försöka få min att växa på spalje i så fall. Älskar verkligen klätterväxter!
RitRat
Våren -08 köpte jag en bougainvilleaplanta på en vanlig liten ICA-butik. Den var i blom, i en liten spaljé men tappade alla blommorna inom ett par veckor. Jag planterade om och ställde ut den, och den började blomma hysteriskt. När det blev kallt på hösten, tog jag in den, den fortsatte blomma ett bra tag. Eller den blommade ju inte, men de rödvioletta foderbladen (eller vad de heter...) är ju dekorativa länge.

Den fick övervintra mörkt och torrt på ett svalt ställe. Jag tog upp den på våren och beskar ganska kraftigt, för jag ville ha en kompakt växt. Nu kommer flera sidogrenar som börjar blomma alldeles strax. Den hänger i en ampel på altanen i västläge, och växer uppåt mot de långa repen. Den har sol bara sen eftermiddag och kväll. Jag är nästan rädd att den får för lite sol.

I sydligare länder ser man ju ofta bougainvilleor som är 5-6 meter långa, så nog kan den bli gigantisk i rätta förhållandena. Den tål hård beskärning och är en vanlig häckväxt i varma länder. Det går bra att hålla den inom rimliga proportioner i vår del av världen. Jag har sett 6 olika färger på bougainvillea, men här i Sverige har jag sett bara den rödvioletta.

Bougainvillea klättrar bara genom att luta sig mot bakgrunden, den har inga "sugfötter" och den snurrar sig inte heller runt trådar eller käppar. Får den växa fritt, bildar den en kompakt mur genom att grenarna trasslar in sig i varandra med sina långa taggar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon