| |
|
  |
Har odla påverkat ditt liv? |
|
|
|
|
22-07-2009, 20:54
|

Medlem
Antal inlägg: 914
Medlem nr: 22 185

|
CITAT (Cathis @ 22-07-2009, 21:44)  Men livet blir ju inte fattigt om man möter människor på ett internetforum som sedan blir ens vänner i riktiga livet. Då blir ju internetforumet en viktig del av livet eftersom vännerna hittades där  Det verkar ju ändå som att en del här har svårt att förstå att inte Odla påverkar LIVET för alla här... Det ena behöver inte utesluta det andra, naturligtvis. Jag kan ju däremot säja att INTERNET har påverkat mitt liv på flera sätt, under många år, eftersom jag uträttar många ärenden via nätet t ex betalar räkningar, har kontakt med olika instanster via meil, handlar via nätet, har fått kontakt med folk på olika vis osv... men Odla har ingen större betydelse i sig - folk kan jag få kontakt med på andra ställen på nätet (det finns massor av kontaktforum). Och mitt trädgårdsintresse är så grundmurat att det inte påverkas av just Odlas forum... Odla är en del av mitt internetanvändande och ju mer tid jag har, dessto mer är jag inloggad här och tvärtom. Nu gjorde jag inte inlägget du svarade på, men jag höll med om det 'smörblomma' skrev och vill ge min syn på saken...
--------------------
Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt!Min hemsida
|
|
|
|
|
|
|
|
22-07-2009, 21:29
|

Medlem
Antal inlägg: 24
Medlem nr: 14 215

|
Internet har förändrat mitt liv, men inte odla, än sen, det är bara ett forum...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
22-07-2009, 21:35
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (GunnellF @ 22-07-2009, 21:54)  Det verkar ju ändå som att en del här har svårt att förstå att inte Odla påverkar LIVET för alla här... Det ena behöver inte utesluta det andra, naturligtvis. /.../ Men det är väl ingen som har svårt att förstå, att inte alla är påverkade.... På samma sätt, skulle det ju i så fall vara svårt att förstå att odla påverkat mångas liv. Jag antar att detta bara är en disskusion, där man krasst uttryckt talar om, om livet påverkats av forumet. Har det inte det, så ok...inget konstigt med det.  39 säger ja och 26 säger nej Ingen har väl andats om, att man slutat leva i verkligheten, bara för att man tycker att man har påverkats här, och träffat många nya vänner och likasinnade...????
Redigerat av pejori: 22-07-2009, 21:37
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
22-07-2009, 23:25
|
Medlem
Antal inlägg: 4 792
Medlem nr: 5 891

|
Jag har lärt mig väldigt mycket här men som någon skrev - odla i sig är inte något som påverkat mitt liv även om jag träffat trevliga människor här - det kan jag inte förneka
|
|
|
|
|
|
|
|
22-07-2009, 23:38
|

Medlem
Antal inlägg: 6 295
Medlem nr: 11 365

|
JA, mitt liv har påverkats rätt så mycket tack vare Odla! Jag har upptäckt att det finns folk som accepterar mitt sätt att tänka, min typ av humor...bl.a. Vänner har jag fått tack vare Odla, goda vänner som jag för mitt liv inte skulle vilja vara utan!
--------------------
Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi) cancer.gif
|
|
|
|
|
|
|
|
23-07-2009, 05:54
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
Absolut att Odla har påverkat mitt liv. Här har jag träffat så många likasinnade som även blivit mina vänner IRL och jag värdesätter dem av hela mitt hjärta  . För att inte tala om all kunskap jag har inhämtat här. Det är som en hel trädgårdsbok utan slut. Det är bara att läsa och läsa och.......................läsa  . För tillfället har jag av flera olika anledningar knappt nån tid alls över till Odla, men jag vet att det finns här och jag skulle nog bli förkrossad om Odla helt plötsligt var borta när jag skulle logga in Men det här ska ju inte blandas ihop med det liv man lever IRL. Det är ju två helt skilda liv. Dessutom så är det väldigt få av mina vänner i IRL som har samma brinnande intresse av trädgård och sådder som jag har. Dem delar jag allt annat med. Så tack för att du finns Odla
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
23-07-2009, 08:26
|
Gäster

|
CITAT (pejori @ 22-07-2009, 22:35)  Men det är väl ingen som har svårt att förstå, att inte alla är påverkade.... På samma sätt, skulle det ju i så fall vara svårt att förstå att odla påverkat mångas liv. Jag antar att detta bara är en disskusion, där man krasst uttryckt talar om, om livet påverkats av forumet. Har det inte det, så ok...inget konstigt med det.  39 säger ja och 26 säger nej Ingen har väl andats om, att man slutat leva i verkligheten, bara för att man tycker att man har påverkats här, och träffat många nya vänner och likasinnade...???? Pejori, jag säger bara
|
|
|
|
|
|
|
|
23-07-2009, 08:38
|

Medlem
Antal inlägg: 11 250
Medlem nr: 8 513

|
Ja visst har Odla påverkat mitt liv........trots att jag har ett liv även utanför Odla. Här har jag lärt mig massor och fått underbara fantastiska vänner. De hade jag knappast kommit i kontakt med om Odla inte fanns. Odla är inte ett forum som vilket forum som helst för mig. Jag är medlem på flera forum men inget är som Odla. Livet består ju av flera delar.......där är Odla en del.......en mycket viktig del. Om inte forumet gav mig så mycket skulle jag knappast återvända.
Tack Odla för att du finns och tack till alla underbara odlaiter som förgyller dagen.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-07-2009, 08:55
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (smörblomma @ 22-07-2009, 21:14)  Livet är fattig om man lever för ett internetforum det viktiga är riktiga livet. Ja, visst, mitt liv är fattigt. Jag är ensam och deppig mest hela tiden och jag får ut otroligt mycket av odla (även om jag inte lever för det som du uttrycker det). Kul för dig att du inte har behov av det men andra har det. Om man nu inte har så mycket till "riktigt" liv så kan man väl glädja sig åt det sociala nätverk man har, även om det "bara" är på nätet. Har man dessutom träffat odlaiter på riktigt och fått inbjudningar till fler  så är det ju faktiskt inte bara på låtsas längre. Vi är alla människor, inte fantasifoster och detta är ett av många möjliga sätt att kommunicera med sina medmänniskor.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-07-2009, 08:57
|

Medlem
Antal inlägg: 11 250
Medlem nr: 8 513

|
CITAT (Myosotis @ 23-07-2009, 09:55)  Ja, visst, mitt liv är fattigt. Jag är ensam och deppig mest hela tiden och jag får ut otroligt mycket av odla (även om jag inte lever för det som du uttrycker det). Kul för dig att du inte har behov av det men andra har det. Om man nu inte har så mycket till "riktigt" liv så kan man väl glädja sig åt det sociala nätverk man har, även om det "bara" är på nätet. Har man dessutom träffat odlaiter på riktigt och fått inbjudningar till fler  så är det ju faktiskt inte bara på låtsas längre. Vi är alla människor, inte fantasifoster och detta är ett av många möjliga sätt att kommunicera med sina medmänniskor.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-07-2009, 10:59
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (GunnellF @ 22-07-2009, 16:35)  Nja, det finns säker fler trädgårdsforum och andra forum, ifall man vill fortsätta. Odla i sig skulle jag inte sakna, det är bara en av alla forum på nätet. Men visst påverkas jag på så vis att jag tycker det är trevligt att vara här, dock inte mer än att det är ersättningsbart. Är det svårt att förstå att ens liv inte påverkas av Odla?? Återigen, Gunnell uttrycker väldigt bra vad jag känner. Trevligt tidsfördriv, men det finns massor med andra forum också som är trevliga. Jag, däremot har svårt att förstå att ett internetforum kan påverka någons liv, i alla fall i någon djupare mening. Gita
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
23-07-2009, 11:42
|
Gäster

|
CITAT (Myosotis @ 23-07-2009, 09:55)  Har man dessutom träffat odlaiter på riktigt och fått inbjudningar till fler  så är det ju faktiskt inte bara på låtsas längre. Erbjudandet står kvar härifrån...  Du kan ta tornseglarna med dig hem sen om du vill...
|
|
|
|
|
|
|
Lars-Olof Arvids
|
23-07-2009, 12:28
|
Gäster

|
Sedan får du gärna fortsätta några mil åt sydväst om du känner för det.  Olle
|
|
|
|
|
|
|
|
23-07-2009, 12:33
|

Medlem
Antal inlägg: 8 486
Medlem nr: 9 409

|
Odla har påverkat mitt liv bra  Många trevliga människor med helt otroliga kunskaper. Kan sitta i rabatten och undra över en växt och så går jag några meter in i huset och till datorn, frågar och inom några minuter har jag svar. Helt otroligt!  ...och så kan man ha trevligt dödstunder på jobbet
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
|
|
|
23-07-2009, 12:52
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem nr: 2 930

|
CITAT (Meriona @ 23-07-2009, 12:42)  Erbjudandet står kvar härifrån...  Du kan ta tornseglarna med dig hem sen om du vill...  Om du börjar lite längre norrut, så hittar du några Odlaiter till, som kan bjuda på både natur och annat...
|
|
|
|
|
|
|
|
23-07-2009, 13:16
|

Medlem
Antal inlägg: 189
Medlem nr: 22 965

|
Det hela är väl en tolkningsfråga om vad man anser påverkar. En bok kan påverka en då man kan lära sig ett nytt uttryck, en film då man kan få kunskap om ex en plats så visst påverkar ett forum alla som är där om dom är aktiva men sen i vilken utsträckning och vad man anser "påverka livet" är väl väldigt olika. Allt i livet påverkar ju en även om man inte är medveten om det. Allt hänger ihop.
Själv så säger jag helt klart att det har påverkat mitt liv. Mitt växtintresse har blommat upp och jag har hittat massor av superbra information här, kunnat fråga om jag inte har hittat svaret någonstans, sett MASSOR av helt underbara bilder och skrattat gott många gånger. Internet i sig och vänner "online" har många gånger hjälpt mig genom riktigt svåra stunder, botat sömlöshet på natten och även lett mig in och ut ur en del förhållande som alla har varit lärorika. Internet har gett mig nya riktiga vänner jag annars aldrig hade träffat, livserfarenheter som har gjort att jag har lärt känna mig själv bättre. Och då har jag ändå "irl" vänner och familj som jag umgås regelbundet med.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
23-07-2009, 13:32
|
Gäster

|
CITAT (MariaS @ 23-07-2009, 13:52)  Om du börjar lite längre norrut, så hittar du några Odlaiter till, som kan bjuda på både natur och annat... Vi ska nog sy ihop detta ska ni se! Operation övertalning pågår...
|
|
|
|
|
|
|
Lars-Olof Arvids
|
23-07-2009, 13:32
|
Gäster

|
CITAT (TheLan @ 23-07-2009, 14:16)  Det hela är väl en tolkningsfråga om vad man anser påverkar. En bok kan påverka en då man kan lära sig ett nytt uttryck, en film då man kan få kunskap om ex en plats så visst påverkar ett forum alla som är där om dom är aktiva men sen i vilken utsträckning och vad man anser "påverka livet" är väl väldigt olika. Allt i livet påverkar ju en även om man inte är medveten om det. Allt hänger ihop. Jag funderade precis på att skriva något liknande.  Att "påverka livet" låter väldigt djupt för somliga, medan andra anser att nästan allt påverkar livet. Om jag åker på t ex ett trädgårdsmöte eller en utflykt någonstans utan att på något sätt påverkas eller beröras - vad skulle jag då där att göra? Man tar emot intryck hela tiden, även på ett forum. Om man t ex lär sig en ny odlingsmetod som fungerar bättre än det man gjorde förut, är det förstås upp till var och en om man kallar det för att det har "påverkat livet" eller inte. Olle
|
|
|
|
|
|
|
|
23-07-2009, 14:00
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
Odla är väldigt bra för här kan man ställa vilka frågor som helst - inom alla ämnesområden och får alltid en massa svar  Det är trevligt att vara här. En person - hittills - har jag träffat IRL - det var amaira när jag åkte till en träff där hon visade bilder på småkryp. Jag orkar inte kolla så mycket bland trådarna, men kikar in lite varje dag iaf. Tråkigt att det är så långt avstånd till vissa rent geografiskt.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|