Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > nån som försöker odla fram nya varianter?
          Fny
          Inlägg 23-07-2009, 14:27
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 823
          Medlem nr: 23 163

men så om man är sugen på att testa odla fram egna varianter är hibiskusar lätta att börja med?

--------------------
          Glada hälsningar från Fny!
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          skogstroll
          Inlägg 23-07-2009, 14:28
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

låter spännande!

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 23-07-2009, 14:33
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Fny @ 23-07-2009, 15:27) *
          men så om man är sugen på att testa odla fram egna varianter är hibiskusar lätta att börja med?

amaryllis är 100% att man lyckas. man pollinerar låter frökapslen vara kvar och mogna och sedan sår man dom och man får snabbt upp plantor som sedan växer sig fina och stora. efter 3-6år brukar blommorna visa sig.

men annars är Hibiskius också lätta att så och få framplantor om man får grobara frö.

Redigerat av flaxss: 23-07-2009, 14:35

Citera
          Fny
          Inlägg 23-07-2009, 14:52
          Länk hit: #24

Medlem

själv tycker jag nog att 3-6 år är ganska lång tid att vänta på att se om det blev nå fina blommor... hur är det med hibiskus, när blommar de första gången?

--------------------
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 23-07-2009, 15:20
          Länk hit: #25

Medlem

CITAT (Fny @ 23-07-2009, 15:52) *
          själv tycker jag nog att 3-6 år är ganska lång tid att vänta på att se om det blev nå fina blommor... hur är det med hibiskus, när blommar de första gången?

det kan ta längre och ta kortare tid. amaryllis måste ju bygga upp löken.

hibiskus vet jag inte, men skulle gissa att det kan ta kortare tid 1-5år kanske vet inte säkert då mina inte blommat än så kan inte räkna åren på hur lång tid mina tog.

Citera
          Dilara
          Inlägg 23-07-2009, 15:53
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 590
          Medlem nr: 8 879

Japp Hibiskusar är enkla att pollinera, nästan 100% att man lyckas få fram något.
          Du hade beställt 2 hibiskusar (om de kommer), då kan du försöka pollinera dessa med varandra.
          Det enda tips jag kan ge är att pollinera så tidigt som möjligt, gärna första dagen på morgonen när blommorna är utslagna.
          När de blommar första gången är svårt att säga, vissa blommar lika tidigt som sommarblommor, alltså redan första säsongen medan vissa tar flera år på sig. Det är ändå trevligt att se de växa under tiden.
          Här är min första hibiskus jag pollinerade fram när jag var 13-14 år. Det tog ungefär 7-8 månader för den att slå ut för första gången.
          Bifogad fil  SP_A1089.jpg ( 278.19k ) Antal nedladdningar: 34

Minns inte hur föräldrarna till denna såg ut.

--------------------
          • I am the hibiscus witch! • Mälaren zon 2-3 •

Citera
          Fny
          Inlägg 23-07-2009, 21:02
          Länk hit: #27

Medlem

men om man nu då hypotetiskt skulle vilja få fram en ny sort C, som är en korsning mellan A och B... hur gör man då för att föröka den? För det finns ju bara en C... jag är förvirrad... kan man då korsa den med sig själv på något sätt? Eller måste man korsa med en annan?
          känner att jag gääärna skulle vilja testa att pollinera och odla fram någon egen hibiskus, om jag någonsin får de där som jag har beställt!

--------------------
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          TheLan
          Inlägg 23-07-2009, 21:50
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 189
          Medlem nr: 22 965

ta en stickling från C?

--------------------

Citera
          Piccante
          Inlägg 23-07-2009, 21:52
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Fny @ 23-07-2009, 22:02) *
          men om man nu då hypotetiskt skulle vilja få fram en ny sort C, som är en korsning mellan A och B... hur gör man då för att föröka den? För det finns ju bara en C... jag är förvirrad... kan man då korsa den med sig själv på något sätt? Eller måste man korsa med en annan?
          känner att jag gääärna skulle vilja testa att pollinera och odla fram någon egen hibiskus, om jag någonsin får de där som jag har beställt!

Om växten är dubbelkönad så kan du pollinera den med sig själv. Annars är det en fördel att ha två av korsningen så att man kan renodla den genom att korsa de två (F1 generationen) och sortera bort de avkomma som inte blir som du hade tänkt dig (några kommer få ursprungsarternas utseende).

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Wilmer
          Inlägg 23-07-2009, 23:04
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

Jag gör inget aktivt själv, MEN jag tycker aklejorna som korsar sig av sig själva är döläckra i sina färvariationer wub.gif

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Fny
          Inlägg 24-07-2009, 08:00
          Länk hit: #31

Medlem

CITAT
          Om växten är dubbelkönad så kan du pollinera den med sig själv. Annars är det en fördel att ha två av korsningen så att man kan renodla den genom att korsa de två (F1 generationen) och sortera bort de avkomma som inte blir som du hade tänkt dig (några kommer få ursprungsarternas utseende).

aha, jag förstår.... undrar om ökenros är lätt att pollinera? finns ju så många vackra sorter...

--------------------
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 24-07-2009, 08:12
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem nr: 14 192

Inget ont of hybridiseringar och korsningar, man kan få fram spännande färger och varianter och det är säkert kul att greja med det. Dessutom får man fram varianter som klarar sig lättare i vissa miljöer osv... men i vissa sammanhang tycker jag det är lite trist och tråkigt för man förlorar ju orginalen.

Jag tycker nästan det är roligare att odla rena arter om man har möjlighet till det.
          Eller tycker ni jag är helt ute och cyklar nu?

Citera
          Fny
          Inlägg 24-07-2009, 08:31
          Länk hit: #33

Medlem

jo visst förstår jag vad du menar, jag håller bara inte med. biggrin.gif alla de "rena arterna" är väl ändå också från grunden korsningar, som råkade bli väldigt lyckade!

--------------------
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 24-07-2009, 10:45
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem nr: 14 192

Ja visst är det de från början. Det är ju så arter blir till,hybridiseringar, korsningar och mutationer.

fast ska man resonera lite så varför ens engagera sig i diverse projekt som att bevara gammeldags sorter osv.?
          Jag menade bara med att jag är rädd att genbanken försvinner.

Citera
          Esther_B
          Inlägg 24-07-2009, 11:23
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 26
          Medlem nr: 18 510

Jag har en annan fråga angående hibiskuspollinering.
          Jag pollinerade två olika hibiskusblommor med varann, en gul och en röd. Idag hade frökapseln spruckit upp och där i fanns 5 mogna fröer som jag sådde direkt. Nu undrar jag: Kommer alla dessa 5 frön se lika ut när de blir stora, eller blir det 5 olika individer?

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 24-07-2009, 12:32
          Länk hit: #36

Medlem

CITAT (Esther_B @ 24-07-2009, 12:23) *
          Jag har en annan fråga angående hibiskuspollinering.
          Jag pollinerade två olika hibiskusblommor med varann, en gul och en röd. Idag hade frökapseln spruckit upp och där i fanns 5 mogna fröer som jag sådde direkt. Nu undrar jag: Kommer alla dessa 5 frön se lika ut när de blir stora, eller blir det 5 olika individer?

det kan nog både bli olika och samma.

CITAT (Orkidétjuven @ 24-07-2009, 09:12) *
          Inget ont of hybridiseringar och korsningar, man kan få fram spännande färger och varianter och det är säkert kul att greja med det. Dessutom får man fram varianter som klarar sig lättare i vissa miljöer osv... men i vissa sammanhang tycker jag det är lite trist och tråkigt för man förlorar ju orginalen.

Jag tycker nästan det är roligare att odla rena arter om man har möjlighet till det.
          Eller tycker ni jag är helt ute och cyklar nu?

jag tycker både ock. roligt med nyheter och testa andra varianter. men att man också bevarar gamla sorter eller den rena arten. tyvärr är det väl mycket så att man vill gärna få fram nytt och bättre hela tiden vilken kan vara synd, ibland är det bra och ibland kan gamla bra sorter trängas undan.

Citera
          Red Top
          Inlägg 24-07-2009, 14:23
          Länk hit: #37

Medlem
          Medlem nr: 16 329

CITAT (Orkidétjuven @ 24-07-2009, 11:45) *
          Ja visst är det de från början. Det är ju så arter blir till,hybridiseringar, korsningar och mutationer.

fast ska man resonera lite så varför ens engagera sig i diverse projekt som att bevara gammeldags sorter osv.?
          Jag menade bara med att jag är rädd att genbanken försvinner.

Jag tycker inte att du är ute och cyklar. Det ligger mycket i det du säger. Själv tycker jag det är roligare när naturen får sköta pollineringen själv. Som Wilmer säger i sitt inlägg. När det gäller aklejor är det lika spännande varje år att se vad (framförallt)humlorna har hittat på vid föregående års pollinering.

Har själv en hyfsat vildvuxen tomt där en stor del består av skog, som stått orörd i mer än hundra år. Detta ger en artrikedom av både småkryp, fåglar och vilda växter. I själva trädgårdsdelen är det mest gammeldags perenner som får bo, uppblandat med diverse ettåringar för färgglädjens skull. Vissa av perennerna och fleråringarna har funnits här sedan 1800-talet och tidigare. Eftersom jag vet att många gör som jag, är jag inte särskilt oroad över andras lekfullhet.

Så länge man ägnar sig åt att få fram hybrider, som inte är härdiga hos oss tycker jag dock inte att det är någon fara. Jag önskar alla lycka till med sina odlingsförsök. kompiskram.gif

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 24-07-2009, 15:23
          Länk hit: #38

Medlem

CITAT (Red Top @ 24-07-2009, 15:23) *
          Så länge man ägnar sig åt att få fram hybrider, som inte är härdiga hos oss tycker jag dock inte att det är någon fara. Jag önskar alla lycka till med sina odlingsförsök.

varför får dom inte vara härdiga ? eller menar du att man enbart ska ta fram nytt material på växter som inte är härdiga confused.gif

många av våra gamla ''mormors'' växter är ju också framtagna. jag tycker inte det är farligt med att ta fram nya växter och varianter/hybrider/sorter . men jag tycker också man ska bevara dom gamla sorten och bevara dom rena arterna.

Citera
          Piccante
          Inlägg 24-07-2009, 15:27
          Länk hit: #39

Medlem
          Medlem nr: 6 891

En ganska stor del av våra vilda orkideer är hybrider speciellt i släktet Dactylorhiza. Så att man experimenterar själv är att ta efter naturen i viss mån. Ett exempel där man däremot kanske håller på att tränga undan den ursprungliga arten är Bohuslind som är extremt ovanlig som vildväxande i Sverige (tror det är färre än 5 lokaler?). Den vanligt odlade parklinden är en hybrid mellan Bohuslind x skogslind, men varför tar man inte och förökar bohuslind vegetativt och hjälper till att sprida den i sin naturliga miljö så att den kan leva kvar?

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 24-07-2009, 18:31
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          En liten fundering om citrus. Är inte de oftast apomikta?
          MVH
          Jan Lindgren

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 14:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon