Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > nån som försöker odla fram nya varianter?
          Orkidétjuven
          Inlägg 25-07-2009, 07:57
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem nr: 14 192

CITAT (Markus_H @ 24-07-2009, 16:27) *
          Ett exempel där man däremot kanske håller på att tränga undan den ursprungliga arten är Bohuslind som är extremt ovanlig som vildväxande i Sverige (tror det är färre än 5 lokaler?). Den vanligt odlade parklinden är en hybrid mellan Bohuslind x skogslind, men varför tar man inte och förökar bohuslind vegetativt och hjälper till att sprida den i sin naturliga miljö så att den kan leva kvar?

Det är precis i sådna här fall jag menar.
          Vi jobbar här med flera projekt att hindra hybridiseringar mellan olika arter här. Arter som Pohutukawa (Metrosideros excelsa) planterasdes in för syns skull och korsar sig med den sällsynta Rata (Metrosideros robusta).

Samma sak är det med Puaho (Pseudopanax arboreus) och Toothed Lancwood Psseudopanax ferox). Hybridiseringarna tränger undan växten i sin naturliga miljö.

Det här med att skapa härdiga hyrbider.
          Risken blir att i framtiden att överlever de vintrar osv så kommer de sprida sig och eventuellt bli ett icke inhemskt ogräs.
          Ett bra exempel är vad som händer här i Nya zeeland.
          Nu handlar det inte bara om härdigheten, men här blir det ju inte så kallt så växter som klockranka, kaprifol och blomman för dagen dör under vintern.
          MEn skulle samma sak hända i Sverige så får vi arter som klarar vintern och så småningom blir ogräs som kväver den naturliga floran om de sprider sig.

Det kommer aldrig gå att inte få dem sprida sig vidare.

Citera
          flaxss
          Inlägg 25-07-2009, 08:35
          Länk hit: #42

Gäster

CITAT (Jan Lindgren @ 24-07-2009, 19:31) *
          Hej!
          En liten fundering om citrus. Är inte de oftast apomikta?
          MVH
          Jan Lindgren

tror jag inte. eller åtminstone går det ju pollinera arter. kanske att hybrider blir det det vet jag inte.

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 25-07-2009, 10:27
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Jag kollade upp citrus i Hartmann och Kester: Plant Propagation. De flesta citrusarter är apomikta. Många arter ger flera plantor från ett frö. Den svagaste plantan brukar då vara hybriden. Det är nog inte helt lätt att hybridisera citrus men försöker man inte så blir det inget resultat.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Myosotis
          Inlägg 25-07-2009, 11:07
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Vad betyder apomikta? unsure.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 25-07-2009, 12:12
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Jag får ta en engelsk förklaring så att jag inte missar något. Detta är taget ur Plant Propagation av Hartmann and Kester.

In some species the embryo is not produced as a result of meiosis and fertilization, but from a cell in the embryo sac or surrounding nucellus, which does not undergo meiosis but develops to form a zygote of the same genetic makeup as the female plant. ( Nonrecurrent apomixis is an exception. ) The occurrence of this of this asexual reproductive process - in place of the sexual reproductive processes of reduction, division, and fertilization to produce an embryo - is known as apomixis. Seedling plants produced in this manner are known as apomicts. Plants that produce only apomictic embryos are known as obligate apomicts; those that produce both apomictic and sexual embryos are facultative apomicts.

Som du förstår kan de bli lite svårt ibland att få hybrider från apomikta växter. Är någon specialintresserad av att föröka växter så rekommenderar jag boken varmt. 700 sidor faktaspäckad text. Härligt!
          MVH
          Jan Lindgren

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-06-2026, 13:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon