|
Hej !
Jag har i år inköpt några palmer som står i krukor på mitt trädäck. Palmsorterna är : Phoenix Canariensis Trachycarpus Fortunei (väderkvarnspalm) 1 st stor 2m hög och några små. Chamaerops Humilis (Dvärgpalm) Cordyliné Australis "Red Star".
De har stått ute sedan april och mår jättebra, fått flera nya blad i palmerna. De har fått gödning var tredje vecka (vanlig blomstergödning som man kan köpa i stormarknader), det ser att ha gått bra, men hur länge ska man göda palmerna ?, för de behöver ju lugna ner sig lite inför vintern. Kanske skall sluta med gödningen redan nu?, eller det kanske jag skulle gjort för länge sedan?.
När skall man börja ta in dom på hösten (in i ett inglasat, ej uppvärmt uterum).
Börjar även snegla lite på hösten/vintern, hur skall jag förvara dom?. Enligt skötselråden skall de helst stå ljust och svalt 5-10 grader under vintern. Det kan jag inte erbjuda dom, alternativet jag har är att dom skall stå i vårt inglasade, men ej uppvärmt uterum. Där blir ungefär lika kallt som ute på vintern, men ingen vind och väta (Bor i skåne). Så vissa nätter kan bli 10-15 minusgrader om man har otur.
Min tanke är att sätta dom tätt tilsammans i uterummet mot en hörna mot boningshuset, kanske vira in krukorna med något så att jorden inte fryser och sätta dit en frostvakt på 200w alt. 500w som slår till vid 5 plusgrader. Kanske hänga över en fiberduk över den store palmen om det kankse behövs, men den ska ju klara en hel del minusgrader?.
Skulle detta räcka eller har ni några andra råd om hur man skulle kunna göra ?. Det blir annars för dyrt om jag ska köpa nya varje vår.
/Nybliven palmnörd
|